השערוריות של 2017: מי בתעשייה יעדיף לשכוח אותה?

אובר, טראמפ והזונות ברוסיה, עוזי Cats או Katz ועוד מקרים שערורייתיים "כיכבו" השנה ● והיו גם דברים חמורים יותר - המשך העבדות המודרנית במפעלים שמייצרים את המכשירים שאנחנו אוהבים, ודיווחים רבים על הטרדות מיניות ● סיכום של הצדדים הרעים של השנה בתעשייה

הדברים ה-"מדהימים" - לרעה - ב-2017. צילום אילוסטרציה: Wayhome studios, BigStock

השנה שמסתיימת בעוד שלושה ימים הייתה מלאה בהישגים טכנולוגיים שאליהם הגיעו חברות ההיי-טק, אבל גם בדברים שעדיף שלא היו קורים – משערוריות ופאדיחות ועד למקרי פליליים.

קחו למשל את קמפיין MeToo# והמודעות הגוברת לאלימות מינית, שעלו השנה לכותרות ולא פסחו על תעשיית ההיי-טק. נשים בענף חשפו, בקמפיין הענק ברשתות החברתיות ושלא במסגרתו, את שלל ההטרדות המיניות שבהן נתקלו בעבודה, או כשרצו לגייס הון ממשקיעים גברים. הסתבר שכולם בעמק הסיליקון ידעו מה קורה – ושתקו.

אחת הפרשות הבולטות היא זו של אנדי רובין, ממציא האנדרואיד (Android) ולשעבר בכיר בגוגל (Google). בחודש שעבר פורסם כי הסיבה לעזיבתו לפני שלוש שנים של רובין, שהיה ממונה על תחום מערכת ההפעלה בחברת הענק, הייתה העובדה שחקירה פנימית בחברה מצאה שהיה מעורב לכאורה ב-"יחסים לא הולמים" עם עובדת הכפופה לו. בתגובה הוציאה אותו Essential, שהוא בעצמו ייסד, לחופשה, אולם החזירה אותו לעבודה כעבור שבועיים, הגם שהחשד עדיין לא נוקה לחלוטין.

אנדי רובין, ממציא האנדרואיד - ו-Essential. צילום: יויצ'ירו אקיאמה, מתוך ויקיפדיה

אנדי רובין, ממציא האנדרואיד – ו-Essential. צילום: יויצ'ירו אקיאמה, מתוך ויקיפדיה

ואם בגוגל עסקינן, אתר The Information דיווח באחרונה שמדיניות הטיפול בהטרדות המיניות בחברה אוסרת על מתלוננות לתבוע אותה ומחייבת את המתלוננים/ות לפנות למגשר. מיקרוסופט (Microsoft), לעומת זאת, החליטה מוקדם יותר החודש להשתמש בכובד משקלה ולתמוך בהצעת חוק של הסנאט האמריקני, שמטרתה להבטיח שקורבנות הטרדה מינית במקום העבודה יוכלו לקחת את המקרה שלהם לבית המשפט, בגלוי, ולא לבוררות פרטית בחשאי. מיקרוסופט היא חברת הטכנולוגיה הגדולה ביותר שהחליטה לבצע שינוי בולט בנושא שהושתק עד כה.

גילוי ההטרדות המיניות לא פסח השנה גם על תחום ההון-סיכון: מייסד קרן בינארי קפיטל, ג'סטין קאלדבק, נאלץ להתפטר לאחר פרסום שמשקיעים מאיימים למשוך את השקעותיהם על רקע תלונות שביצע לכאורה הטרדות מיניות. בנוסף, כתבה בניו-יורק טיימס (New York Times) גרמה למשקיע דייב מקלור להתפטר מ-Startups500 ולפרסם פוסט התנצלות ארוך, שבו הודה כי היה "חלאה (Creep)".

השנה הרעה של אובר

נושא האלימות המינית במקומות העבודה עלה השנה גם בהקשר של אובר (Uber), שככלל, 2017 תיזכר כשנה לא קלה עבורה. בפברואר נפגש טראוויס קלאניק, אז מנכ"ל החברה, עם יותר מ-100 מהנדסות כדי לדון בטענות המטלטלות שהוטחו בחברה על הטרדות מיניות וסקסיזם. המהנדסות טענו בפניו כי קיימת באובר בעיה מערכתית. המפגש נערך ארבעה ימים אחרי פוסט שפרסמה סוזן פאולר, מהנדסת לשעבר באובר, שתיאר אווירה סקסיסטית וציין שהחברה סירבה לטפל בתלונות שהיא הגישה נגד בכיר על הטרדות, בטענה שהוא "ביצועיסט ברמה גבוהה".

כשפאולר חשפה בפברואר את התרבות הארגונית הסקסיסטית באובר, היא לא דמיינה שהסיפור יסתיים בחקירות פנימיות ובהתפטרות קלאניק חצי שנה לאחר מכן.

לקלאניק עצמו יש עבר מביך וסקסיסטי. בראיון שנתן למגזין GQ הוא התבדח על שירות "נשים בהזמנה" ואמר: "אנחנו קוראים לו Boob-er (משחק מילים על שדיים ואובר)".

באותו החודש פרסם הניו-יורק טיימס מאמר שמתח ביקורת חריפה על תרבות העבודה באובר, וציין תקרית שבה מנהל שרצה לנזוף בעובדת שלא תפקדה היטב איים להכותה עם מחבט בייסבול.

השנה שטראוויס קלאניק יעדיף לשכוח. צילום: Joe Seer/BigStock

השנה שטראוויס קלאניק יעדיף לשכוח. צילום: Joe Seer/BigStock

כאמור, 2017 הייתה שנה רעה עבור אובר לא רק בהיבט של ההטרדות המיניות. השירות שלה, שמאפשר לנהגים פרטיים לאסוף נוסעים תמורת תשלום ובכך פוגע בפרנסתם של נהגי המוניות, נתקל ביותר ויותר התנגדויות, עד כדי החלטה על הפסקתו.

בישראל, אסר בית המשפט המחוזי על הפעלת שירותי אובר דיי ואובר נייט, שהחברה טענה כי מבוצעות בהם נסיעות תמורת תשלום על כיסוי ההוצאות, ואילו בית המשפט ראה בהם נסיעות למטרת רווח.

החודש קבע בית משפט באיחוד האירופי שאובר היא שירות תחבורה ולא רק פלטפורמה טכנולוגית. בית המשפט צידד בטענת נהגי מוניות בספרד, שלפיה השירות שלה מהווה תחרות לא הוגנת ושהיא משתמשת בפרקטיקות עסקיות מטעות, המבקשות לבטל את הסטטוס-קוו שאפשר לה להימנע מרישוי והסדרה תחת חוקי שירות התחבורה. באפריל אסר בית משפט באיטליה על פעולתה של החברה במדינה, בנימוקים דומים.

ואובר, אחרון ולא חביב: בנובמבר פורסם כי היא הסתירה מתקפת כופר ענקית, שבמסגרתה נחשף המידע האישי של 57 מיליון נוסעים ונהגים – ונגנב בשנה שעברה. החברה הסתירה את המתקפה ושילמה להאקרים 100 אלף דולר כדי שימחקו את המידע הגנוב.

כתום הוא הזהב החדש

דונלד טראמפ ומקרים הקשורים אליו המשיכו לייצר השנה שערוריות, כולל כאלה שקשורות בטכנולוגיה – ולא רק בגלל הציוצים שלו בטוויטר (Twitter). בינואר פורסם כי "האקרים וסוכנים רוסיים אוחזים במידע אינטימי, רגיש ומביך" על הנשיא האמריקני, שנבחר רק חודשיים לפני כן. מדובר במידע בחלקו פיננסי ובחלקו אינטימי, שעלול לשמש לסחיטה.

אתר BuzzFeed פרסם שהרוסים היו איתו בקשר זה חמש שנים, ו-"הקשר כלל תמיכה", בלא פירוט באיזה סוג תמיכה מדובר. טראמפ, כך דווח, בילה עם זונות כשהיה במוסקבה במלון ריץ קרלטון. מאחר שטראמפ חש תיעוב ואובססיה לברק אובמה, הוא ביקש – וקיבל, על פי הדיווח, את החדר שבו נהגו אובמה ורעייתו, מישל, ללון במלון, ו-"שם ביצע את מעשיו הסוטים". ה-FSB, ארגון הביון הרוסי, שתל בחדר מיקרופונים ומצלמות זעירות – לטובת סחיטה עתידית כנגדו. הפרשה כונתה בעולם Watersportsgate, תוך רמיזה ברורה למהות הבילוי הלילי של טראמפ.

עבדות מודרנית – פרק 1,234

גם השנה, מפעלי פוקסקון (Foxconn) מככבים ברשימה: באחרונה פורסם שאלפי תלמידי תיכון אולצו לעבוד כ-11 שעות מדי יום בהרכבת מאות רבות של מכשירי iPhone X , כדי לעמוד בביקושים הרבים מאוד. הנערים סיפרו שנדרשו לעבוד לטובת "צבירת ניסיון עבודה" – אף שהדבר לא קשור כלל ללימודיהם. בעשור האחרון התפרסמו מקרים רבים של התאבדויות עובדים בפוקסקון, כמו גם דיווחים על התעללויות ותנאי עבודה משפילים ומחפירים.

עובדים במפעל של פוקסקון בסין. צילום: זולו, מתוך ויקיפדיה

עובדים במפעל של פוקסקון בסין. צילום: זולו, מתוך ויקיפדיה

ואם כבר אפל (Apple), החברה אישרה החודש שהיא מאטה במכוון את ביצועיהם של מכשירי iPhone ישנים, לאחר שדרוג של iOS לגרסאות מתקדמות יותר. היא הודתה בכך לאחר שמשתמשים רבים הבחינו שבעקבות שדרוג של מערכת ההפעלה, המכשיר שלהם מאט את פעולתו בצורה ניכרת. החברה טענה שהמטרה היא למנוע כיבוי פתאומי של המכשיר – אבל יש רבים שלא קונים את זה.

הנקודה הישראלית

לפני כמה שבועות פורסם כי הרשויות בלונדון פתחו בחקירה נגד טליט הישראלית והמנכ"ל שלה לשעבר, עוזי כץ, בנוגע לפיטוריו המידיים והמפתיעים באמצע אוגוסט, בעקבות אירוע פלילי לכאורה בעברו. כץ, נטען, הסתיר את עברו, שינה את שמו באופן מגוחך ולא דיווח על פרשיית ההונאה בה היה מעורב. הפרסומים גרמו לטליט להפסיד יותר ממחצית משוויה.

נגד כץ ואשתו, רות, המתגוררים ב-וילה יפהפיה בפרברי רומא, הוגש כתב אישום במחוז בוסטון ב-1992 בגין הונאה. בטרם החל משפטם של השניים, הם ברחו מארצות הברית. במסמכים המשפטיים מאוית שמו של כץ כ-Uzi Katz, בעוד שבדיווחים של טליט הוא מאוית כ-Oozi Cats. כתב האישום נגדו נמחק ב-2006, אך האישום לא צוין במסמכים שטליט הגישה לבורסת לונדון ב-2005.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים