הסתיים מכרז תדרי דור 5; זו המערכת ששימשה לביצועו

קבוצת סלקום-גולן-אקספון, קבוצת פרטנר-הוט מובייל וחברת פלאפון זכו במכרז ● על גבי איזו מערכת הוא התקיים וכיצד היא פועלת?

שר התקשורת, יועז הנדל

משרד התקשורת הכריז אמש (ד') על הזוכות במכרז תדרי הדור החמישי, שהתקיים בשבוע שעבר: פלאפון, סלקום יחד עם גולן טלקום ואקספון, ופרטנר עם הוט מובייל. קבוצת סלקום-גולן-אקספון תשלם את הסכום הגבוה ביותר – קצת יותר מ-115 מיליון שקלים, כאשר פלאפון תשלם כ-88 מיליון והקבוצה של פרטנר והוט מובייל – 62.4 מיליון.

על פי תוצאות המכרז, כל אחת מהחברות תקבל שני פסי תיחור בתדרי 700 מגה-הרץ ו-2,600 מגה-הרץ. לעומת זאת, בתדרי 3,500 מגה-הרץ, פלאפון והקבוצה של סלקום-גולן-אקספון יקבלו כל אחת חמישה פסי תיחור, והקבוצה של פרטנר והוט מובייל – 10. יצוין כי לקבוצת סלקום-גולן-אקספון יש פס תיחור אחד שהוא "מופרע", כלומר – מיועד לשימוש הן שלה והן של צה"ל, וכי הוא "מופרע" באופן מידי. גם לפלאפון יש פסים "מופרעים" בתדרי 2,600 מגה-הרץ, אולם נראה כי זה יהיה רק בעתיד.

המכרז התנהל בשני שלבים: הליך התיחור הדינמי והליך התיחור הסטטי. בשלב התיחור הדינמי, המציעים מבקשים כמות פסי תיחור מכל תדר בהתאם למחירים ההתחלתיים שנקבעו. במידה שיש עודף ביקוש לתחום תדר מסוים – המחיר מועלה בסבב הבא אחריו, עד שמגיעים לסבב שאין בו עודפי ביקוש לאף אחד מתחומי התדרים, ואז מסתיים השלב הדינמי.

לאחר הפסקה של יממה מסיום השלב הקודם התקיים שלב התיחור הסטטי, שהתפרס על פני שלושה ימים. בשלב זה, כל מציע הגיש רשימה של הצעות, הכוללות כמות פסי תיחור מתחומי התדרים השונים ואת המחיר המוצע לקומבינציה – ביד. בסיום שלב זה הסתיים המכרז.

מנהל הליך התיחור משקלל מתוך כל הקומבינציות של כל המציעים את הקומבינציה בעלת הערך המקסימלי. זהו השיוך הזוכה. לאחר מכן נקבע התשלום לכל מציע בהתאם לזכייתו, כאשר התשלום מחושב על פי מחירי פתרון ויקרי (ממשפחת מכרזי מחיר שני): ה-"נזק" שמציע גורם כתוצאה מהשתתפותו במכרז – קרי, ההפרש בין הצעתו למה שהייתה ההקצאה והתשלומים אילו לא היה משתתף.

שר התקשורת, יועז הנדל, אמר כי "בשעה טובה הסתיים מכרז הדור החמישי. אנחנו נמצאים בפתחו של עידן חדש. פרישת הדור החמישי במדינת ישראל תאפשר, בין היתר, לייצר מנועי צמיחה, תוביל לקידום התעשייה, ההיי-טק ותפתח אופקים חדשים בתחום האינטרנט של הדברים".

מכרז קומבינטורי

המכרז התקיים במערכת המכרזים של רמדור. המערכת מנהלת מכרזים מסוגים שונים – בשיטה מקוונת (דינמי) או בהגשה לתיבת מכרזים אלקטרונית, פומביים וסגורים, מכרזי איכות ומחיר, מכרזי בינוי ורכש, מכרזי קנייה ומכירה, ועוד.

במכרז הדור החמישי התאימה רמדור את המערכת לניהול מכרז קומבינטורי – שיטה שמוכרת בעולם אך כמעט שלא נוסתה בארץ. לצורך ניתוח כשירות ההצעות, השוואתן וההגעה לפתרון זוכה פותח אלגוריתם מתמטי, ששילב ידע והבנה בתורת המשחקים – שיטת ויקרי לניהול מכרז, בחינת ליבת הפתרון וכללי העדפה נגלית, בתורת הקבוצות – תחום מתמטי המאפשר לנתח את הקובינציות השונות של ההצעות, ושימוש בכלי קבלת החלטות מתקדמים – תכנון לינארי ותכנון ריבועי.

שלב חשוב בדרך לפריסת תשתיות הדור החמישי בישראל. עיבוד מחשב: BigStock

שלב חשוב בדרך לפריסת תשתיות הדור החמישי בישראל. עיבוד מחשב: BigStock

בשלב הראשון של המכרז, זה הדינמי, נפתחה ברמדור זירת מכרז אינטרנטית בה כל מציע הגיש בכל סבב את הצעתו. בשלב השני, הסטטי, כל מציע הגיש הצעות נוספות לתיבת המכרזים. בכל הגשה המערכת בחנה את כשירות ההצעות על פי כללים שונים, ובתום השלב השני מצאה את הפתרון הזוכה וחישבה את התשלומים שישולמו לכל מציע.

לדברי מור טאקו, מנהלת מחלקת המכרזים של רמדור, "מהרגע הראשון התייחסנו למכרז זה כאל משימה לאומית. צוות הפיתוח וצוות המוצר עבדו בשיתוף פעולה עם אנשי משרד התקשורת ומומחים מתמטיים מטעמו כדי להתאים את המערכת למכרז זה".

דור רמתי, סמנכ"ל הפיתוח של החברה, ציין ש-"אחד האתגרים היה התמודדות עם בעיית ביצועים. החישוב התיאורטי בתחילת התהליך העלה שפתרון הבעייה ייקח, במחשב חזק מאוד, זמן מחשוב של שנים (!). רק הפעלת כלים מתמטיים מתקדמים, שאותם קיבלנו מהיועצים האקדמיים של משרד התקשורת, אפשרה ליישם את תהליך החישוב בזמן סביר".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים