טבעונים? התפקדו! כמה עובדים בהיי-טק שוויתרו על בשר

המודעות לשמירת כדור הארץ והמאזן האקולוגי שלו מחלחלת חזק לעולם ההיי-טק ● רבות מהחברות המתקדמות והחדשניות עושות יותר ויותר לצמצום פליטות פחמן ולהפיכה לירוקות וידידותיות לטבעונים, שמספרם בקרב העובדים הולך וגדל ● שוחחנו עם כמה מהם

יותר ויותר טבעונים במשרד. גם בהיי-טק. צילום אילוסטרציה: BigStock

בשנים האחרונות יותר ויותר אנשים פונים לטבעונות כדרך חיים. על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, כ- 5.2% מהאנשים בגילאי 18-64 מגדירים עצמם כטבעונים, ומדובר על כ-236,700 ישראלים, כשהמספר הזה רק הולך וגדל.

ישנן כמה סיבות לבחור באורח חיים טבעוני. יש מי שפונים לטבעונות מטעמי בריאות. מחקרים רבים מראים כי בקרב טבעונים נמצא שיעור נמוך יותר של סוכרת, מחלות לב וכלי דם, וסוגי סרטן נפוצים. סיבה נוספת היא רצון לשמור על הסביבה – תעשיות המזון מהחי הן מהמזהמות ביותר על פני כדור הארץ. סיבה אחרונה לכך שאנשים טבעונים היא מטעמים אידיאולוגיים – אנשים שלא מוכנים לצרוך אוכל מן החי בגלל הפגיעה בבעלי חיים. כל אחד מסיבותיו הוא.

הכירו את עובדי ההיי-טק שמנהלים אורח חיים טבעוני כבר שנים

נטע ממן, אנליסטית באקסלנדו (Excelando), יחידת ה-DATA של חברת התוכנה אלעד מערכות:
נטע צמחונית מגיל 12 ומתחזקת בטבעונות מזה חמש שנים. היא בחרה בטבעונות בגלל אידיאולוגיה, למניעת הפגיעה בבעלי חיים, אבל גם כיוון שהתעשייה מבחינתה לא הומנית ופוגעת בסביבה.

"תמיד חשבתי מה אני אוכלת. לא אהבתי בשר, ובשלב מסוים החלטתי שזה מספיק והפסקתי לאכול בעלי חיים. לפני חמש שנים התחלתי תהליך, שגרם לי להפחית שימוש במוצרים מהחי ולהתקרב לטבעונות, ולאחרונה אני ממש נמנעת. תמיד חשבתי שזה הדבר הנכון לעשות, ולקח לי זמן להיכנס באופן מלא", סיפרה נטע.

נטע ממן, אנליסטית באקסלנדו, אלעד מערכות. צילום: יח"צ

נטע ממן, אנליסטית באקסלנדו, אלעד מערכות. צילום: יח"צ

הבשר לא חסר לנטע, כי היא משלימה אותו עם טופו וקטניות. לדעתה, חשוב שחברות יהפכו לידידותיות יותר לטבעונים ויציעו מזון טבעוני, וגם באירועים עם אוכל, כמו למשל ב-Happy Hour ובאירועי חברה.

"אצלנו תמיד יש בחירה של ארוחות טבעוניות, בקפיטריות חלב סויה ושקדים, וכדומה", הוסיפה וסיפרה נטע, "ובאירועי הרמות כוסית דואגים לפירות ומתוקים גם לעובדים טבעונים". 

פיני וקנין, ראש צוות DevOps בחברת סייט (Syte):
פיני התחיל את המסע שלו עם טבעונות ב-2016, וזה לא היה משהו שתכנן או חשב עליו עד שלב זה. כשגר בניו יורק עם שותפה טבעונית החליט, בהשראתה, לנסות אורך חיים טבעוני למשך חודש. לדבריו: "אחרי אותו חודש שמתי לב שאני מרגיש יותר טוב בריאותית, יש לי יותר אנרגיות, וגם הגעתי למסקנה שזה לא הגיוני שאנחנו אוכלים משהו שהיה חי פעם, ומאותו רגע הפכתי לטבעוני".

אחד הדברים שעזרו לו להתמיד ולהיכנס לזה יותר היא העובדה שהוא אפשר לעצמו רמה קלה של גמישות מדי פעם עם מאכלים מסוימים. "פיצה היא אחד המאכלים האהובים עליי, ומדי פעם אני מרשה לעצמי לאכול כמה משולשים, אך מצד שני אני בכלל לא מתגעגע לבשר, וזה אפילו קצת מגעיל אותי, המראה של הבשר לא מזמין יותר".

פיני וקנין, ראש צוות DevOps, סייט. צילום: יח"צ

פיני וקנין, ראש צוות DevOps, סייט. צילום: יח"צ

ב-סייט מאוד תומכים בעובדים טבעונים. ביום העבודה הראשון שאלו את פיני על העדפות המזון שלו, ובכל אירוע חברה, ימי הולדת או מפגש חברתי דואגים שיהיו אופציות טבעוניות. גם במטבח יש המון.

"אם הייתי יכול לדמיין עולם אידיאלי, הייתי רוצה שנושא הטבעונות יהפוך לסוג של נורמה ולא ייחשב כמשהו חריג, שבחברות יהיו ימים מיוחדים (Meatless Monday) או שבאירועים תהיה רק ארוחה טבעונית לפעמים ולא רק כאופציה".

אביב בלסיאנו, מפתח backend בחברת הפינטק קפיטוליס (Capitolis):
אביב טבעוני כבר עשור. הוא מסביר: "עברתי לאורח חיים טבעוני מטעמי אידיאולוגיה. לפי דעתי, אין צורך לפגוע בבעלי החיים אם אנחנו לא חייבים. מאז ומתמיד, ובעיקר בימים אלו, אנחנו לא 'צריכים' בשר כדי לשרוד. יתרה מכך, אורח חיים טבעוני הוא אקולוגי ובריא יותר, שכן הבשר המתועש מכיל שומן רווי וכולסטרול שמאוד לא בריאים לנו.
המעבר לטבעונות היה הדרגתי, בתקופת הצבא. לפני שנחשפתי לאורח חיים מן הצומח, הייתי אוכל בשר כל יום, בכמויות גדולות, התזונה שלי הייתה מבוססת כמעט רק על בשר. היה לי חבר צמחוני, ששירת איתי בצבא, שחשף אותי לעולם ללא בשר. הוא היה לוקח אותי לפעילויות, מסעדות צמחוניות, אפילו לעל האש טבעוני.
התחלתי מצמחונות ולאט לאט עברתי לטבעונות בהדרגה. בעבר אנשים היו אומרים שלהיות טבעוני זה לאכול רק חסה, אבל המעבר לטבעונות פתח לי מטבח שלם שלא הכרתי, מתכונים ותבשילים שפשוט לא נחשפתי אליהם קודם. היום יש פתרונות להכל והמודעות גבוהה מאוד".

אביב בלסיאנו, מפתח backend, קפיטוליס. צילום: יח"צ

אביב בלסיאנו, מפתח backend, קפיטוליס. צילום: יח"צ

"אני חושב שכדי להעלות את המודעות בחברות אפשר לעשות יום Meatless או Vegan אחת לשבוע במשרדים, לשלב את ההתנדבות גם בפעילויות עם בעלי חיים, לנצל את הכישורים של עולם ההיי-טק לטובת פעילויות עבור בע"ח. לדוגמה, מפתחים מתנדבים בעמותת אנימלס (Animals – לשעבר אנונימוס) בתכנות".

עמנואל גבאי, מנתח עסקי ואחראי תקשורת שיווקית בסיימוטיב טכנולוגיות (CYMOTIVE Technologies):
עמנואל פנה לטבעונות בתחילת שנת 2016. "כשישבתי לראות סרט דוקומנטרי בשם The Choice is Ours (שלא קשור ישירות לטבעונות) יחד עם חבר טוב, שהיה טבעוני כבר מספר שנים. בחלק מסוים של הסרט דיברו על הנזק הסביבתי שנגרם לכדור הארץ כתוצאה מגידול בעלי חיים לצורכי מאכל, והדבר עורר בי רגשות קשים. החבר הציע לי לנסות את אתגר 22 (לנסות טבעונות במשך 22 יום) והחלטתי ללכת על זה. אחרי המעבר נחשפתי גם לפן המוסרי וגם ליתרונות הבריאותיים במעבר לטבעונות, והיום אפשר להגיד ששלושת הדברים האלו הם הסיבות שבגינן אני חי אורח חיים טבעוני.
הבשר לא חסר לי. לא יכול להסתכל על בשר, וגם קשה לי להיות בסביבה בה יש ריחות של סוגים מסוימים של בשר (אבל מנגד יש גם ריחות מסוימים שמעוררים בי תיאבון). בנוסף, אני משתמש לעיתים בתחליפי בשר של יצרניות כמו טבע דלי, ביונד מיט (Beyond Meat) ועוד, כשמתחשק לי המבורגר".

עמנואל גבאי, מנתח עסקי ואחראי תקשורת שיווקית, סיימוטיב טכנולוגיות. צילום: יח"צ

עמנואל גבאי, מנתח עסקי ואחראי תקשורת שיווקית, סיימוטיב טכנולוגיות. צילום: יובל הרוניאן

"חברות יכולות לעשות לא מעט כדי להפוך ידידותיות יותר לטבעונים ולבעלי חיים. בסיימוטיב יש מודעות גבוהה לאורח חיים בריא בכלל ולטבעונות בפרט. בחברה תמיד דואגים שיהיו במקרר מגוון תחליפי חלב. בנוסף, כאשר החברה מביאה אוכל באירועים כמו ב-Happy Hour ובחגים, היא תמיד דואגת למאכלים עבור הטבעונים שבינינו, ומסמנת אותם כדי שנדע. החברה גם מאפשרת להכניס כלבים של עובדים, זה מוסיף בהרבה לאווירה".

עידן אלדר, מנהל תקשורת פנים ארגונית בחברת אינקרדיבילד (Incredibuild):
ההיכרות של עידן עם העולם הטבעוני החלה דווקא בזכות שיחת חולין עם קולגה בחברה, שניפצה את כל הדעות הקדומות שהיו לו. "אם עד אז חשבתי שטבעונים אוכלים רק סלט, הבנתי שכיום קיים שפע מטורף של אופציות, החל מהמבורגרים ועד פיצות וסושי, או בקיצור – הדברים שהכי קשה לנו להיפרד מהם".

בעקבות המפגש הוא החל לשאול את עצמו שאלות על דברים שעד אותו רגע לקח כמובן מאליו. "בעידן שבו כל המידע על המציאות של חיות בתעשייה מתועד ונגיש אונליין, אתה פתאום מבין כמה הפרה השמחה שמצוירת על קרטון החלב מציאותית כמו סרט דיסני. אז אם יש כזה שפע של דברים לאכול, וזה אומר להפסיק לממן את התעשייה הזו, ויש אפילו הטבות בריאותיות וסביבתיות, אז למה לא בעצם?" הוא אומר.

עידן אלדר, מנהל תקשורת פנים ארגונית, אינקרדיבילד. צילום: יח"צ

עידן אלדר, מנהל תקשורת פנים ארגונית, אינקרדיבילד. צילום: יח"צ

לעידן יש מספר המלצות לחברות, על מנת שיוכלו להפוך לידידותיות יותר לטבעונים ובסופו של דבר גם לבעלי החיים: "ראשית, צריך להבין מי הקהל שלך (ומה הוא באמת אוכל): טבעונים לא מכרסמים חסה כל יום. אצלנו באינקרדיבילד למשל, בכל אירוע, Happy Hour או ארוחה, יש תמיד אופציות טבעוניות שוות ומושחתות לא פחות מהאופציות הרגילות. שנית, לא מזמן עברנו למשרד חדש, ובין כל הריהוט החדש שהוזמן לא היה פריט עור אחד. יש כל כך הרבה אלטרנטיביות שפשוט אין סיבה. הדבר האחרון הוא לחשוב ירוק באמת: רק לפני שבוע חגגנו את יום כדור הארץ, ולא מעט חברות פרסמו מה הן עושות כדי להציל את כדור הארץ ולחסוך במשאבים. היום אנחנו יודעים שאחד הדברים הכי טובים שאפשר לעשות למען הסביבה הוא מעבר לטבעונות. חברות שמעוניינות להיות ירוקות באמת, וגם רק להיות ממותגות ככה, יכולות להביא את הנושא למודעות עובדיהן, בדיוק כמו שעשו עם הכלים החד-פעמיים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים