מסתמן: בנק ישראל לא ינפיק שקל דיגיטלי בקרוב

צוות שמינתה הנגידה הפורשת ממליץ לבנק ישראל לא להיות הראשון מקרב הבנקים המרכזיים להנפיק גרסה מקומית של המטבע הדיגיטלי ● עם זאת, הוא מונה כמה יתרונות שיש בכך, בהם מלחמה בכלכלה השחורה

לקראת רגולציה על המטבעות הווירטואליים. בנק ישראל

בנקים מרכזיים שונים בעולם בוחנים בימים אלה, או בחנו באחרונה, אפשרות להנפיק גרסה דיגיטלית של המטבע המקומי. גם בנק ישראל עשה זאת ועל פי המלצות צוות מיוחד שהקים, שהוגשו היום (ג'), לא נראה בקרוב שקל דיגיטלי. לטענת הצוות, יש להמשיך ולבחון את ההתפתחויות בעולם "לפני שניתן יהיה לנמק כיאות החלטה להמליץ על הנפקת" גרסה דיגיטלית למטבע הישראלי.

הנגידה היוצאת של הבנק, ד"ר קרנית פלוג, הקימה בנובמבר אשתקד צוות בין חטיבתי לשם לימוד ובחינה של נושא המטבעות הדיגיטליים בהנפקת בנקים מרכזיים (CBDC – ר"ת Central Bank Digital Currency). הצוות ישב על המדוכה במשך שנה והבוקר, כאמור, פרסם את המלצותיו, "כדי לאפשר דיון ציבורי בנושא".

בהמלצותיו מציין הצוות שאין בנק מרכזי "במדינה מפותחת" שהנפיק עד כה מטבע דיגיטלי לשימוש נרחב. "בנקים מרכזיים בכמה מדינות מפותחות נמצאים בשלב מתקדם של בחינת ההיתכנות של הנפקת מטבע דיגיטלי. מנגד, בנקים אחרים הצהירו כי הם לא מתכננים להנפיק מטבע שכזה בעתיד הקרוב, מפני שמערך התשלומים במדינותיהם יעיל ומספק לו חלופות טובות", נכתב. במילים אחרות: בהנחה שהנגיד החדש יקבל את ההמלצות, בנק ישראל לא רוצה להיות הקטר שיוביל את רכבת המטבעות הדיגיטליים בבנקים המרכזיים. מי שצפוי להחליט על כך הוא הנגיד החדש, או הנגידה החדשה – פרופ' אמיר ירון, בהנחה שמינויו יאושר, או ד"ר נדין בודו טרכטנברג, שצפויה להיכנס בשבוע הבא לתפקיד ממלאת המקום של ד"ר פלוג.

"אין אפיון אחיד למטבע דיגיטלי בהנפקת בנק מרכזי"

מעבודת הצוות עולה כי אין כיום אפיון אחיד למטבע דיגיטלי בהנפקת בנק מרכזי – בנוגע לשאלות האם הוא יונפק לציבור כולו או למוסדות פיננסיים בלבד, מה יהיה אופי ההנפקה – רישום במאזן הבנק או טוקנים (אסימונים), ואם יישא או לא יישא ריבית.

למרות ההחלטה שלא להמליץ על הנפקת שקל דיגיטלי, הצוות מונה את היתרונות שיש בכך, בהם סיוע במלחמה בכלכלה השחורה, התאמה לסביבה טכנולוגית מתקדמת וקידום מגזר הפינטק. "התאמה להתקדמות אפשרית שמדינות אחרות יעשו בתחום זה משמשת גם כן שיקול חשוב", נכתב. לעומת זאת, חברי הצוות מציינים כי "להנפקת מטבע דיגיטלי של הבנק המרכזי צפויים להתלוות לא מעט קשיים, מהותיים וטכנולוגיים, וסיכונים שנוגעים בעיקר להשפעה אפשרית על המערכת הפיננסית. נוסף לכך, צפוי כי ההנפקה תשפיע על הבנק המרכזי כמנפיק המזומן ומנהלו וכמנהל המדיניות המוניטרית, וכן על מערך התשלומים".

מבנק ישראל נמסר כי הצוות ימשיך לפעול לצורך לימוד הנושא ומעקב אחריו – הן אחרי ההתפתחויות בעולם, במיוחד בבנקים מרכזיים אחרים, והן אחרי ההתפתחויות הטכנולוגיות הרלוונטיות בארץ ובעולם.

ההמלצות של הצוות שהוקם בבנק ישראל מצטרפות לגישה השמרנית שרווחת בקרב גופים כלכליים ציבוריים במדינה. כך, רשות ניירות ערך החליטה שלא לכלול חברות ביטקוין במסחר בבורסה והזהירה את השוק הפיננסי מפני סיכונים אפשריים בשימוש במטבע. רשות המסים נדרשה לשאלת המיסוי של המטבעות הדיגיטליים וקבעה כי הביטקוין ודומיו אינם מטבעות, אלא "נכסים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים