IVC-Meitar: "האטה ברורה במספר ובסכום האקזיטים ב-2016"

הנתונים אמנם מראים שהסכום הכולל של העסקות עלה ב-12%, אולם רכישת פלייטיקה, בסך של 4.4 מיליארד דולר, הטתה אותם כלפי מעלה ● על פי הנתונים, היזמים כבר לא נוטים בהכרח לקראת אקזיטים ובודקים את האפשרויות בקפדנות

כדאי שלא נעשה אקזיט מהכיוון החיובי של ההיי-טק שלנו. צילום אילוסטרציה: BigStock

החברות הישראליות ביצעו במהלך 2016 אקזיטים בסכום כולל של 10 מיליארד דולר – כך עולה מדו"ח האקזיטים השנתי של IVC-Meitar, שפורסם הבוקר (ג'). מדובר בעלייה של 12% לעומת 2015. עם זאת, עסקת הרכישה של פלייטיקה על ידי חברת הגיימינג הסינית Giant Interactive Group בסך של 4.4 מיליארד דולר מעוותת את הנתונים כלפי מעלה. בניכוי עסקה זו, הייתה נרשמת בשנה החולפת ירידה.

בסך הכול, בוצעו במהלך השנה 104 עסקות, מתוכן 93 עסקות מיזוגים ורכישות, שסכומן עמד על 8.8 מיליארד דולר, שמונה עסקות ביי-אאוט בסך 1.22 מיליארד ושלוש הנפקות ציבוריות ראשונות (IPO) בסך 15.1 מיליון דולר.

רכישת פלייטיקה על ידי החברה הסינית הייתה האקזיט הגדול ביותר ב-2016. מדובר ברכישה שנייה לחברה, שנקנתה ב-2011 על ידי Caesars Entertainment תמורת 160 מיליון דולר.

לפי עורכי הדו"ח, עסקה זו, בדומה לעסקת NDS ב-2012, הטתה את הנתונים כלפי מעלה באופן משמעותי, מאחר שכל אחת מהן תפסה בזמנה נתח של כ-50% מסך המיזוגים והרכישות באותה השנה.

עו"ד אלון סהר, שותף במשרד מיתר, ליקוורניק, גבע, לשם, טל ושות', אמר כי "לאחר מספר שנים של גידול, הן במספר העסקות והן בהיקף הכספי שלהן, 2016 מציגה האטה ברורה. הסתכלות על הנתונים ללא עסקת פלייטיקה מעידה על כך שכמות העסקות והשווי הדולרי שלהן היו נמוכים מהשנים החולפות באופן מהותי".

לדבריו, "לא ניתן לקבוע האם מדובר בתחילתה של תופעה או שמא זהו תיקון טבעי לנוכח העלייה הניכרת שחווינו בשנים האחרונות. נצטרך להמתין מספר רבעונים ולראות האם השוק עומד בפני שינוי מהותי או לא".

"במונחים של מכפיל האקזיט הממוצע – עלייה"

אקזיט ממוצע (ללא עסקות ביי-אאוט וללא עסקת הענק) הגיע ב-2016 ל-46.3 מיליון דולר – צניחה של 31% לעומת השנה שלפני כן, שבה עמד היקף האקזיט הממוצע על 67.2 מיליון דולר, ו-21% מתחת להיקף העסקה הממוצעת בחמש השנים האחרונות.

עם זאת, קובי שימנה, מנכ"ל IVC, אמר כי "קשה לקבוע ש-2016 הייתה שנה לא מוצלחת לחלוטין. במונחים של מכפיל האקזיט הממוצע, השנה הסתכמה בעלייה לעומת שנת 2015 והייתה זו אחת השנים הטובות ביותר בחמש השנים האחרונות, ובכלל. בשילוב עם מספר העסקות הנמוך יותר בהשוואה ל-2015, הנתונים מעידים שהיזמים והמשקיעים כבר לא חותרים בהכרח לקראת אקזיט, כפי שעשו בעבר. במקום זאת, המשקיעים בוחנים את האפשרויות בקפדנות, ודורשים החזרים חיוביים ומכפילים משמעותיים כאשר עולה ההזדמנות לאקזיט".

אורי גבאי, מנהל האסטרטגיה והמחקר הכלכלי בחברה, אמר לאנשים ומחשבים דברים דומים כבר לפני כמה שבועות. הוא ציין אז ש-"יש סימנים שבניגוד לעבר, היזמים מבקשים לדחות אקזיטים, כדי לתת לחברות שלהם הזדמנות לגדול, והדבר יבוא לידי ביטוי בירידה במספר האקזיטים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים