הערכה: אורקל תיאלץ לוותר על MySQL במסגרת עסקת הרכישה של סאן

האיחוד האירופי עשוי לכפות על אורקל לוותר על כמה מנכסי סאן, ובהם MySQL, כדי שהעוצמה שתהיה בידיה לאחר הרכישה לא תהיה גדולה מדי ● חשש זה של האיחוד גורם לו לעכב את אישור עסקת הרכישה

האיחוד האירופי עשוי לכפות על אורקל (Oracle) לוותר על בסיס הנתונים MySQL ועל נכסים אחרים של סאן (Sun) במסגרת עסקת הרכישה שלה את החברה. זאת, על מנת להרגיע את הלחץ מצד האיחוד האירופי, שחושש שבעקבות הרכישה תהיה לאורקל עוצמה רבה מדי.

הנציבות מעכבת בימים אלה את אישור העסקה בשווי 7.4 מיליארד דולרים, שהוסכם עליה באפריל השנה. עסקה זו כבר אושרה על ידי הממונה על ההגבלים העסקיים בארצות הברית. הסיבה המרכזית לעיכוב האישור היא הדאגה של הרשויות באירופה מהתוכניות של אורקל ביחס ל-MySQL, מסד הנתונים בעל הקוד הפתוח, שנרכש על ידי סאן בינואר 2008. באיחוד חוששים, כי מאחר ש-MySQL מתחרה במוצרי אורקל, תחליט החברה "לייבש" את המשך הפיתוח שלו ולנסות להעביר את המשתמשים הנוכחיים למוצרים שלה, תוך פגיעה בתחרות.

לארי אליסון, מנכ"ל ומייסד אורקל, אמר לפני כחודש וחצי, כי העיכוב של האיחוד האירופי באישור עסקת הרכישה גורם לסאן הפסדים של יותר מ-100 מיליון דולרים מדי חודש. אליסון הוסיף, כי אם הממונה על ההגבלים העסקיים של האיחוד האירופי תדון באישור העסקה במועד שנקבע לכך, 19 בינואר 2010, עלולים ההפסדים של סאן להגיע לכחצי מיליארד דולרים. הוא הבטיח כי אין בכוונת אורקל לפצל את MySQL לחברה נפרדת. סאן מצידה, הודיעה על כוונתה לפטר אלפי עובדים בשל העיכוב ברכישה.

הממונה על הטיפול בענייני הרגולציה מול האיחוד מטעם סאן אמר לביזנסוויק (BusinessWeek), כי הבעלות של אורקל על בסיס הנתונים הפתוח "היא בעלת פוטנציאל שלילי שתפגע ותשפיע על התחרות בעולם בסיסי הנתונים", אשר מגלגל 19 מיליארד דולרים בשנה. מקורות אחרים אמרו לעיתון, כי בימים הקרובים יגישו התנגדות רשמית לאישור הרכישה של סאן.

ה-MySQL מוטמע בכמה מענקי הרשת, ביניהן טוויטר (Twitter), פייסבוק (Facebook), גוגל (Google) ויאהו! (!Yahoo). אחד האנליסטים, שביקש להימנע מאיזכור שמו, הסביר ש-"הרגולטור האירופי מציג עמדה נוקשה בנושא, כי אם MySQL היה קיים לפני עשור, הוא היה יכול להוות מתחרה רציני לאורקל".

ההערכה היא, כי הרגולטורים עשויים לפעול בכמה דרכים, אם יחליטו בסופו של דבר לאשר את העסקה. אחת מהן היא לחייב את אורקל לשחרר גרסה חדשה של בסיס הנתונים החופשי, שאיננה נמצאת בשליטתה, על מנת לתחזק ולשמר את התחרות. יחד עם זאת, גרסאות אחרות של MySQL, זמינות להורדה ברשת, דוגמת זו המופצת על ידי אמאזון.

אורקל סירבה להגיב להערכות, אולם הוציאה הודעה שבה נכתב, בין השאר, כי "ההתנגדות של האיחוד האירופי לאישור הרכישה את סאן, מצביעה על חוסר הבנה שלו בשווקים של בסיסי הנתונים ועולם הקוד הפתוח, ובאופן בו הם פועלים. MySQL. הוא בסיס קוד פתוח, אף אחד אינו יכול לשלוט בו". למרות הכל, גם מתחרותיה של אורקל מאמינות שבסופו של דבר, העסקה תאושר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים