"להסכם הנורמזליציה עם האמירויות פוטנציאל להגדלת ייצוא ההיי-טק בעשרות אחוזים"

כך מעריך יו"ר מכון הייצוא אדיב ברוך ● "מאז יום ראשון אנחנו מוצפים בפניות מאנשי עסקים מהנסיכויות שמבקשים פגישות וקשר עם חברות ישראליות" ● "הממשלה חייבת לשים את הייצוא בראש סדר העדיפויות - זה מנוע הצמיחה המרכזי שיוציא אותנו מהמשבר"

אדיב ברוך, יו"ר מכון היצוא. צילום: יח"צ

"להסכם הנורמליזציה עם איחוד האמירויות יש פוטנציאל להגדלת ייצוא ההיי-טק בעשרות אחוזים", כך אמר  אדיב ברוך, יו"ר מכון הייצוא, בראיון לאנשים ומחשבים לרגל ההכרזה על חתימת ההסכם עם מדינות האיחוד הערביות.

"שבע הנסיכויות, במיוחד אבו דאבי ודובאי, הן מדינות שמשקיעות בתשתיות מכל הסוגים, ומייבאות פתרונות בהיקפים של 300 מיליארד דולר", אמר ברוך. "יש כאן הזדמנות אדירה, הם מעריצים ועוקבים אחר החדשנות הישראלית, ומאז יום ראשון, שבו הכריזו על הנורמליזציה, אנחנו מוצפים בבקשות מצד יזמים ואנשי עסקים מאבו דאבי ויתר המדינות, כדי שנייצר להם פגישות וקשרים עם חברות ישראליות, ואנחנו בהחלט מתחילים לעבוד על זה", הרחיב ברוך.

לדבריו, מדובר במרקם אוכלוסייה שרובו הגדול הוא מהגרים, אנשי עסקים זרים, מה שהפך את דובאי ואת אבו דאבי למרכזי סחר עולמי. "הם משקיעים בסייבר, אבטחה, ערים חכמות, תחבורה, בינה מלאכותית ובכל אחד מהתחומים האלו יש לישראל הרבה מה לתרום", אמר ברוך.

ברוך ציין כי ההכרזה על ההסכם בין שתי המדינות תאפשר לישראל להתארגן טוב יותר לתערוכת האקספו העולמית, שנדחתה לשנה הבאה. "הפעם הנוכחות שלנו תהיה הרבה יותר בולטת, רשמית, והיא תניב הרבה יותר פירות מאשר אילו היינו משתתפים השנה", אמר.

מגדל הבורג' חליפה - ה-סמל של דובאי. צילום: BigStock

מגדל הבורג' חליפה – ה-סמל של דובאי. צילום: BigStock

"הסכמי שלום או נורמליזציה נחשבים למוצלחים לא מעט בזכות ההסכמים הכלכליים והעסקים שעושים בין שני הצדדים", המשיך ברוך, "כך גם במדינות שכנות אחרות, כמו ירדן, ומדינות אחרות שאין לנו איתן יחסים רשמיים כעת ואולי יהיו בקרוב".

ברוך ציין כי חתימת ההסכם העלתה שוב לסדר היום את חשיבות הייצוא, כחלק מהפתרון ליציאה מהמשבר הכלכלי החמור אליו נקלענו בגלל הקורונה.

"מאז המשבר מדברים כל הזמן על שוק מקומי, על ייצור, שזה חשוב מאוד, אבל מה לעשות – שני הקטרים שיכולים להוציא את מדינת ישראל מהמשבר הם קטר החדשנות וקטר ההיי-טק", אמר ברוך, "למרבה הצער, הקריאות שלנו וההסברים שהייצוא צריך להיות במרכז הכובד והפעילות של המדינה, לא נענו. מברכים על מה שעשו, אבל זה בחלק מהמקרים מאוחר מדי ומעט מדי", טען.

כך למשל הוא ציין את נושא השמיים הפתוחים, "היום שמענו שמחפשים מתווה לאפשר לאנשי עסקים לטוס למדינות אדומות וירוקות. היה צריך לעשות את זה כבר מזמן. אין שום קשר בין נסיעה לפגוש לקוחות במדינה אדומה או ירוקה, אפשר להגיע להסכמים, למתווה מוסכם, כפי שעושים זאת כבר זמן רב בכל המדינות האחרות", הסביר, "איבדנו זמן יקר ועלינו להבין שאין וואקום בשווקים שהיינו בהם, אף אחד לא מחכה לנו", אמר ברוך לסיכום.

הובלה עולמית בטרנספורמציה דיגיטלית

בחודש מאי השנה פרסם המגזין Fintech Middle East & Africa World כתבת שער, שבה פירט את ההובלה של איחוד האמירויות בטרנספורמציה הדיגיטלית.

לטענת העיתון, איחוד האמירויות קיבל החלטה לתת עדיפות להשקעות בדיגיטל עוד לפני שנים רבות, כדי לקדם את הכלכלה הלאומית שלו. זה היה חלק מהחלטות אסטרטגיות של מועצת שיתוף הפעולה במפרץ (GCC), שנועדו לבצע תהליכי טרנספורמציה כלכליים כשטרנספורמציה הדיגיטלית היא חלק בלתי נפרד מכך, ובאה לידי ביטוי בחיי היומיום.

האיחוד, נאמר בכתבה, מקדם שתי אסטרטגיות כלכליות בחזון לשנת 2021, והן ממוקדות סביב הדיגיטליזציה והטרנספורמציה הדיגיטלית. הכוונה להעביר את כל מדינות האיחוד לפלטפורמות ידע חדשניות, השקעה במו"פ ואימוץ טכנולוגיות פורצות דרך.

מסגד שייח' זאיד, מסמלי אבו דאבי. צילום: BigStock

מסגד שייח' זאיד, מסמלי אבו דאבי. צילום: BigStock

אחד התחומים החזקים שבהם דובאי מובילה הוא כל נושא העיר הדיגיטלית. מפת הדרכים שלהם מדברת על הכוונה להיות מובילים עולמיים בתחום עד שנת 2021.

יצויין כי בתערוכת SMART CITY הבינלאומית שנערכה בברצלונה זכתה דובאי פעמיים בפרסים מובילים בקטגוריות של הערים המובילות בעולם, בתחרות בינלאומית של ערים מ-72 מדינות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים