איראן: הוחרמו 1,000 מעבדים ששימשו כמכונות כרייה של ביטקוין

לפי הטלוויזיה האיראנית, רק אחרי שהשלטונות ראו זינוק בדרישת החשמל, התגלו המחשבים הייעודיים ששימשו לכרייה ● כעת שוקלים באיראן, שבה החשמל מסובסד וזול, הטלת תעריפים אחרים על פעילות כרייה

צילום אילוסטרציה: BackyardProductions/BigStock

הרשויות באיראן החרימו כ-1,000 יחידות של מה שהתגלה כמכונות לכריית ביטקווין, אשר הופעלו בשני מפעלים נטושים, כך על פי דיווח של ה-BBC ובהתבסס על דיווחים רשמיים של הטלוויזיה האיראנית.

על פי הדיווח, הרשויות המקומיות הבחינו בעלייה משמעותית של 7 אחוזים בצריכת החשמל מוקדם יותר בחודש יוני, וחקירה הביאה את האיראנים לקשור את התופעה לפעילות כריית מטבעות קריפטו. גורמים רשמיים חקרו וגילו שהפעילות האסורה התבצעה בשני מפעלים נטושים, והוציאו מהם 1,000 מכונות כרייה ייעודיות לעיסוק המסוים. אראש נבב מחברת החשמל האיראנית אמר כי "שתיים מחוות הביטקוין הללו זוהו והייתה להן צריכה של מגה-וואט אחד".

הסיבות לכרייה המוגברת: צורך להסתיר ממון וחשמל מסובסד וזול

מאשה אלימרדני, חוקרת מאוקספורד, אמרה ל-BBC כי האיראנים נוטים באחרונה יותר ויותר לעיסוק וסחר במטבעות קריפטו כמו הביטקוין. הסיבה לכך, לדבריה, היא הרצון לעקיפת הפיקוח מצד השלטונות במטרה להימנע מכך שידעו בדיוק כמה הון יש בבעלותם.

הסיבה לתופעה היא הסנקציות האמריקניות בגין תכנית הגרעין, שפוגעות באיראן מבחינה כלכלית ושגורמות לאיראנים לעסוק בהרחבה ברשתות החברתיות בשאלה איך ניתן לאחסן כסף בבטחה, כך לדברי אלימרדני, שטענה שהשקעות בזהב ובדולרים אמריקניים הן הצעות פופולריות, אבל "ביטקוין ומטבעות קריפטו אחרים הולכים והופכים לאט לחלופה השלישית".

אולם זו ככל הנראה אינה הסיבה היחידה לכרייה המוגברת במדינה. באיראן מסבסדים הרשויות את מחירי החשמל. לכן העלויות של הפעלת חוות כרייה זולות במיוחד. בעבר דווח בתקשורת העולמית העוסקת בתחום הקריפטו כי חברת אריטק השוכנת בטהראן ומתמחה בקריפטוגרפיה עסקה בגיוס הון זר במטרה להקים אתרי כרייה ברחבי איראן, למרות שהפרקטיקה אינה חוקית. ובנוסף היו גם חברות סיניות שהקימו מתקני כרייה במדינה הערבית.

דובר של משרד האנרגיה אמר כי פעולות הכרייה האחרונות ערערו את רשת החשמל והשפיעו על אספקתו למשקי הבית והעסקים במדינה. הוא הזהיר כי הממשלה תמשיך לסכל פעילות כרייה, שכאמור הפכו באחרונה למרובות במיוחד.

הממשלה האיראנית שוקלת, כך לפי דיווחים, הצעה של משרד האנרגיה לקבוע מחיר מיוחד לחשמל המשמש כורים שכאלו. מאידך, בבתי הספר ובמסגדים באיראן יש סבסוד מלא של החשמל, המסופק להם חינם, ודובר המשרד אמר כי הממש חושש שהכורים יעבירו את פעילותם למקומות אלו, בכדי להימנע מכל תשלום שהוא על פעילות הכרייה.

BBC

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אני

    "בנוסף היו גם חברות סיניות שהקימו מתקני כרייה במדינה הערבית." אירן אינה מדינה ערבית.

אירועים קרובים