גאים.ות בהיי-טק – המשך הפרויקט לחודש הגאווה

הן היי-טקיסטיות, הם להט"בים והם.ן כאן כי לספר לנו את הסיפור שלהם.ן, הניסיון בעבודה ומה ארגונים צריכים לעשות כדי להיות יותר מגוונים ומכילים ● פרויקט מיוחד של אנשים ומחשבים לחודש הכי גאה בשנה ● חלק ב'

בן בן-שיה, מהנדס תוכנה בכיר באינטואיט ישראל

מה זו גאווה בשבילך?
"גאווה בשבילי היא להיות מי שאני בלי הסברים או תירוצים, ללכת ברחוב ולהחזיק לחבר שלי את היד בלי לפחד, להרגיש בנוח לשתף מהחיים שלי בלי להתנצל ובכללי – לקבל את עצמי כמו שאני".

כיצד הגאווה באה לידי ביטוי בחברה שבה אתה עובד?
"לפני כמה שנים הקמנו את התא הגאה בחברה מתוך רצון לקדם גיוון וקבלה בכוח העבודה, ליצור חלל בטוח שבו כל עובד יכול להיות מי שהוא ב-100% ולעשות את העבודה הכי טובה שהוא יכול. הפעילויות שאנחנו יוזמים מגוונות ורבות – מהקמת דוכן במצעד הגאווה, שאליו הגיעו מעל 50 עובדים ובני משפחותיהם, ועד להבאת הרצאות אורח ועידוד שיחות אישיות. אחת השיחות המשמעותיות שנחקקו בזיכרוני כללה שתי אימהות לילדים גאים בשיתוף פעולה ארגון תהל"ה, ששיתפו מהחוויות שלהן ונתנו פרספקטיבה שונה לחלוטין להורים החוששים מכך שהילדים שלהם להט"בים. כמו כן, גייסנו כספים לארגונים שונים של הקהילה, התנדבנו במסגרת שבוע החזרה לקהילה בעבודה ועוד.

אנחנו תמיד מנסים לחשוף את העובדים בחברה על מנת לקדם שיח וקבלה. בנוסף, במסגרת ביטוח הבריאות הפרטי שלו זכאים עובדי אינטואיט, החברה תממן סכום של עד 150 אלף שקלים להליך התאמה מגדרית".

בן בן-שיה, מהנדס תוכנה בכיר באינטואיט ישראל. צילום: יח"צ

בן בן-שיה, מהנדס תוכנה בכיר באינטואיט ישראל. צילום: יח"צ

האם לדעתך יש אפליה נגד להט"בים.ות בהיי-טק? מה צריך לעשות כדי לשפר?
"קשה לי להעיד על זה, שכן במקום העבודה שלי אני לא חווה אפליה, אבל האפליה קיימת בכל מקום, לצערי. הדבר הכי חשוב שמקומות עבודה יכולים לעשות הוא לשים את הנושא על סדר היום, לדבר על זה, להציב דגל גאווה במשרד ולהסיר את תחושת הטאבו שמתלווה לסוגייה. יש לעזור לאנשים להבין שהקהילה הלהט״ב היא חלק נורמלי מהמרקם החברתי ושלא צריך לפחד ממנה".

קווין בנסולי, מדען נתונים ב-Atera

מה זו גאווה בשבילך?
"להיות גאה פירושו בראש ובראשונה להיות עצמך ולא להתנצל. זה בא לידי ביטוי כשאתה סוף סוף משוחרר מכל פחד משיפוט ומחליט להראות לעולם מי אתה באמת. לעתים קרובות מדי, אנשים מקהילת הלהט"ב מרגישים שהם חייבים להסתיר את מה שעושה אותם שונים, על מנת להתאים את עצמם ולהתקבל לחברה. אף אחד לא צריך לקבל אותך מלבד עצמך, אבל התהליך להגיע לאותה הבנה הוא ארוך וכואב. רק כשאתה מגיע לקבלה עצמית מלאה אתה מרגיש גאווה, וגם כל מי שמסביב ירגיש זאת".

כיצד הגאווה באה לידי ביטוי בחברה שבה אתה עובד?
"ב-Atera תוכלו למצוא בבירור את המושג גאווה בתרבות החברה. ההנהלה מעודדת את העובדים להביע את עצמם ולהכיר האחד את השני באמצעות אירועי בניית צוות קבועים. הגאווה חוצה אצלנו את קהילת הלהט"ב ויכולה להיות מורגשת על ידי כל העובדים, ללא קשר למינם או לאוריינטציה שלהם".

קווין בנסולי, מדען נתונים ב-Atera. צילום: יח"צ

קווין בנסולי, מדען נתונים ב-Atera. צילום: יח"צ

האם לדעתך יש אפליה נגד להט"בים.ות בהיי-טק? מה צריך לעשות כדי לשפר?
"באופן אישי, מעולם לא חוויתי אפליה בהיי-טק בישראל. למרבה הצער, אני לא יכול לומר את אותו הדבר לגבי חוויות עבר, בעיקר בצרפת. במהלך התמחות בחברה מובילה, המנהל שלי אמר לי להיות 'פחות עצמי' לפני שנפגשתי עם לקוח. ביקשתי הבהרות כי לא הבנתי למה הוא מתכוון, והפעם התשובה הייתה חזקה וברורה – 'נסה להיות גברי יותר'. זו הייתה הפעם הראשונה שבה הרגשתי מופלה וכמעט נעלבתי בסביבת עבודה.

האפליה בסביבת העבודה תגיע ממנהלים שלא יודעים איך להתנהג עם אנשים 'שונים'. הם רגילים לסוג אישיות אחד, שהם קובעים כ-'נורמלי', ו-'השאר' זה יותר מדי. הדרך הטובה ביותר להתמודד עם הנושא הזה היא שהלהט"בים ימשיכו להיות עצמם, וככה לחנך הסביבה. חינוך הוא המפתח למניעת כל סוגי האפליה".

דניאל בר-און, מוביל צוות בקאנד בפוטומיין

מה זו גאווה בשבילך?
"גאווה בשבילי זאת הזכות, הרצון והיכולת לחגוג את מי שאני, כמו שאני".

כיצד הגאווה באה לידי ביטוי בחברה שבה אתה עובד?
פוטומיין, אני מרגיש שמקבלים אותי בדיוק כמו שאני, עם המון כבוד, הערכה ואהבה. הקבלה הזו מאוד חשובה למתכנתים, מכיוון שפיתוח תוכנה הוא סוג של אומנות. כל קוד מתחיל מרעיון ובסופו של דבר הופך למוצר, או לתוצאה כלשהי, והדרך לשם תלויה במפתח, ביצירתיות שלו, ביכולותיו ובמוטיבציה שלו.

הקבלה בפוטומיין מאפשרת לי להיות מי שאני, וזה מתבטא גם באיכות ובאופן שבהם אני כותב קוד, בעבודה וביחסים שלי עם הצוות שלי ועם מחלקות וצוותים אחרים".

דניאל בר-און, מוביל צוות בקאנד בפוטומיין. צילום: פיליפ ריברה

דניאל בר-און, מוביל צוות בקאנד בפוטומיין. צילום: פיליפ ריברה

האם לדעתך יש אפליה נגד להט"בים.ות בהיי-טק? מה צריך לעשות כדי לשפר?
"ההיי-טק הוא תחום מוביל מבחינת ההכלה והגיוון שלו כשזה נוגע להומואים ולסביות. יש חברות שמהוות חוד החנית בהובלת שילוב להט"בים.ות במשק, שצועדות במצעדי הגאווה ומראות תמיכה ברורה בשוויון זכויות, לרבות תמיכה כלכלית בזוגות שנמצאים בתהליכי פונדקאות.

מהצד השני, יש עוד מרחק מאוד גדול לעבור עד שיהיה שוויון זכויות אמיתי בהיי-טק בפרט ובארץ בכלל, במיוחד לקהילות מוחלשות יותר בתוך קשת הלהט״ב, כגון קווירים, ביסקסואלים, טרנסג׳נדרים ועוד הרבה תת קהילות, שכל אחת מהן היא חשובה ועולם ומלואו.
יש כאן ביצה ותרנגולת: כשלא רואים הרבה א.נשים מתתי הקהילות הללו בהיי-טק, לא הרבה א.נשים מאותן תתי קהילות מכוונים.ות לשם, ולהפך. זאת האחריות שלנו, כלהט״בים.ות בהיי-טק, ללמד את העמיתים שלנו על תתי הקהילות שבקשת הלהט"ב, להשתמש במשאבים שלנו בשביל לעודד להט״בים.ות להתעניין בתחום עוד בגיל צעיר ולעשות מאמץ פעיל לשלב אותם בחברות היי-טק, כדי לשבור את המעגל הזה".

אביב ברונשטיין, ראש צוות פיתוח בלוקלייז

מה זו גאווה בשבילך?
"גאווה בשבילי היא לחיות במדינה שלי מבלי להסתתר או להחביא את מי שאני. לשים תמונה שלי ושל בן זוגי במשרד על שולחני ולשים דגל מבלי לחשוש. זה לקרוא לבן זוגי בעלי מבלי לדאוג איך זה יתפרש".

כיצד הגאווה באה לידי ביטוי בחברה שבה אתה עובד?
"במדינה כמו ישראל לא מובן מאליו שבמקום העבודה אני יכול לדבר בגלוי על הדברים מבלי לקבל פרצופים או גילויי אפליה כלשהם. בלוקלייז אני מקבל את כל הזכויות שיש לעובדים הטרוסקסואלים, למשל מתנה לחתונה".

אביב ברונשטיין, ראש צוות פיתוח בלוקלייז. צילום עצמי

אביב ברונשטיין, ראש צוות פיתוח בלוקלייז. צילום עצמי

האם לדעתך יש אפליה נגד להט"בים.ות בהיי-טק? מה צריך לעשות כדי לשפר?
"לא הייתי אומר שיש אפליה גלויה, אבל יש אנשים שלא מרגישים לא בנוח לשפוך בפניי את האג׳נדות החשוכות שלהם. הדרך לשינוי היא אך ורק באמצעות חינוך והסברה, להעביר הרצאות ובעיקר לפתח מודעות לקבלת האחר והשונה, גם אם זה מנוגד לערכים שעליהם גדלת, ולעודד שיח בונה והכלה. רצוי לציין מועדים של הקהילה, דוגמת חודש הגאווה, ולהסביר את חשיבותם לאנשים מחוץ לקהילה. זאת, כדי שיבינו שיש אנשים שנמצאים במצב תמידי של מאבק לקבלת הכרה וזכויות כל כך בסיסיות, שנגזלות מהם בחסות שלטון חשוך ומפלה, שמעודד שנאה של כל מי שאחר ושמעז לחיות את חייו כרצונו, ופשעו היחיד הוא שהעז לאהוב את מי שחפץ בו ליבו".

טיירי ברדה קרז, מנהל מוצרי תוכנה בקיידנס

מה זו גאווה בשבילך?
"גאווה זו היכולת לחיות כשווה בין שווים בלי הבדל גזע, דת, מגדר או נטייה מינית, ובלי שזה ידרוש התייחסות, הסתתרות, התנצלות או הנמקה של מי שאתה. זה לחיות את החיים בכבוד ובראש מורם בלי שיצמידו לך תווית או שיגבילו אותך בגלל זהותך".

כיצד הגאווה באה לידי ביטוי בחברה שבה אתה עובד?
"קיידנס מחזיקה בערכים שלה את קבלת האחר. עוד ביום שהגעתי לחתום על חוזה העסקה בחברה, נושא קבלת האחר הובהר לי בחשיבות עליונה וכמחייב כל עובד. גישה זו מעניקה תחושת ביטחון רבה לכל עובד להתנהל בגאווה עם מי שהוא מול הקולגות. זה יכול להישמע כדבר מובן מאליו, אבל זה ממש לא מובן מאליו לעובד להט"בי, שמצטרף לחברה חדשה וצריך שוב ושוב לעבור יציאה מהארון כשהוא נפתח ומספר על חייו הפרטיים לקולגות. הידיעה שמקום העבודה מקבל ומעודד את הגיוון שאתה מביא לחברה מקנה תחושת חופש אמיתית בלהיות מי שאתה, והיא מחזקת את הרגשת הגאווה והשייכות.

לפני שנתיים התחתנתי עם בן זוגי לאחר חמש שנות חיים משותפים וקיידנס פרגנה לנו בהענקת אותן זכויות והטבות שמגיעות לכל זוג טרי. לעומת זאת, לצערי, המדינה לא מאפשרת נישואים חד מיניים בארץ, מה שמצריך קיום חתונה אזרחית בחו"ל ורק לאחר ביורוקרטיה מורכבת, משרד הפנים ירשום את בני הזוג כנשואים.

כמו כן, בשנה שעברה קיידנס תלתה דגלים במשרד בשבוע הגאווה ודאגה להעביר את המסר בצורה מאוד ברורה שכל להט"ב בחברה שייך ויכול להתגאות במי שהוא. היות שלא תמיד מקבלים את המסר הזה בחוץ – כי עדיין אנשים רבים היו מעדיפים שהקהילה הלהט"בית תסתתר ולא תתגאה במי שהיא – הפגנתיות כזו בתוך קיידנס מחזקת ומעצימה את העובד הלהט"בי. זה גם מעלה לשיח ולמודעות את נושא ההכלה וקבלת האחר בקרב עובדי החברה".

טיירי ברדה קרז, מנהל מוצרי תוכנה בקיידנס. צילום: יונתן ברדה קרז

טיירי ברדה קרז, מנהל מוצרי תוכנה בקיידנס. צילום: יונתן ברדה קרז

האם לדעתך יש אפליה נגד להט"בים בהיי-טק? מה צריך לעשות כדי לשפר?
"אני עובד בחברות היי-טק כבר כ-20 שנה. עבדתי בסטארט-אפ וגם בחברות גדולות כמו אינטל וברודקום, ולא הייתי חברה שבה נחשפתי לאפליה נגד להט"בים. לאורך השנים אני רואה שיפור, למשל בכך שעובדים נזהרים הרבה יותר באמירות הומופוביות, או בזכות העלאת המודעות להטרדות מיניות, לרבות פסילת התבטאויות הומופוביות.

חברות ההיי-טק פעילות חברתית ודואגות לארגן תרומות דם המוניות בין כתלי המשרד כמה פעמים בשנה, אך בכל פעם נצבט ליבי מחדש, כי משרד הבריאות לא מאפשר לגברים הומואים לתרום דם באותו האופן שבו גברים הטרוסקסואלים יכולים. הגיע הזמן לשים קץ לאפליה הזאת, ואני מאמין שחברות ההיי-טק, שהן חוד החנית לחדשנות ולשיפור איכות החיים בחברה האוניברסלית, יובילו את המאבק לשינוי מצב זה.

הציפייה שלי היא לאפליה מתקנת ללהט"בים מחברות ההיי-טק, היות שהמגזר הזה מופלה לרעה בחברה ולא זוכה לשוויון – לא בנישואים, לא בזכות לאימוץ ולא בתהליך הפונדקאות. ראינו צעד ראשון לכך לאחר המחאה ההמונית של הקהילה הלהט"בית ביולי 2018 בעניין שוויון זכויות בחוק הפונדקאות. הרבה חברות היי-טק תמכו במחאה הזאת והחליטו להעניק עזרה כספית לזוגות להט"ביים שלפחות אחד מהם הוא עובד שלהן, שירצו להביא ילד בהליך פונדקאות. היה מרגש לראות עשרות חברות היי-טק שנרתמו לתיקון האפליה הזאת, ועמדו מאחורי העובדים שלהן בגאווה ובהזדהות.

בנוסף, אני מאמין שיש עוד הרבה מה לעשות לגבי הקהילה הטרנסג'נדרית במדינה, ששליש ממנה מתקשה למצוא עבודה ולהתפרנס בכבוד. על חברות ההיי-טק לעודד טרנסג'נדרים בחברות היי-טק כדי לעזור להם לצאת משולי החברה".

עפרי ברעם, תומכת לקוחות בדודא

מה זו גאווה בשבילך?
"גאווה בשבילי היא לא להתבייש במי שאני, בזהות שלי, בקהילתי ובמשפחה שלי. זה להיות 'שגרירה' של הקהילה הלהט"בית כשאני נמצאת בחברה הטרוסקסואלית ברובה – לנפץ סטיגמות, לתת לא.נשים מידע עדכני על הקהילה אם הם לא מכירים או יודעים ולוודא, למשל, שהם.ן לא משתמשים בכינויים פוגעניים כלפי הקהילה או במונחים לא נכונים".

כיצד הגאווה באה לידי ביטוי בחברה שבה את עובדת?
"כבר משהתחלתי לעבוד בדודא קיבלתי תמיכה ופרגון מכל עבר – גם בנושאים שקשורים לחיים האישיים שלי כלסבית, כמו חתונה והקמת משפחה, וגם בכל הקשור להבאת נושא הגאווה לידי ביטוי בחברה. זה קרה, למשל, כשביקשתי להרצות לכל החברה על הקהילה הלהט״בית וההיסטוריה שלה".

עפרי ברעם, תומכת לקוחות בדודא, ומשפחתה. צילום: איה

עפרי ברעם, תומכת לקוחות בדודא, ומשפחתה. צילום: איה

האם לדעתך יש אפליה נגד להט"בים.ות בהיי-טק? מה צריך לעשות כדי לשפר?
"יש בהיי-טק אפליה בדומה לזו שיש בתחומים אחרים – שנובעת מרתיעה של אנשים ממי ששונה מהם. הדרך לשפר את זה היא שא.נשים בעמדות מפתח, ובמיוחד אלה שאחראים.ות על גיוס עובדים, יהיו מודעים.ות לכך שיש אפליה ולכך שבתהליכי גיוס תמיד יש דעה קדומה על מי ששונה ממך. עליהם.ן להילחם בזה ולהתעקש לגייס להט"בים.ות, בדיוק כפי שצריך להתאמץ לגייס עובדים מקבוצות אחרות שאין להן מספיק ייצוג בהיי-טק, כמו נשים, ערבים ויוצאי אתיופיה – על מנת להרחיב את הגיוון בחברה ולהפוך אותה ליותר מכילה, וכדי שלהט"בים.ות אחרים.ות יראו א.נשים כמוהם.ן בהיי טק וירצו להגיע לתחום גם הם.ן".

לחלק א' לחצו כאן.

המשך הפרויקט – בימים הבאים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים