פערים בהיערכות לפתיחת שנה"ל בין החינוך הטכנולוגי לבתי"ס המקצועיים

הפערים הם בין בתי הספר הטכנולוגיים שפועלים תחת משרד החינוך לאלה שפועלים תחת משרד הרווחה, ונחשפו בדיון שנערך היום (ג') בכנסת ● כך, למשל, בבתי הספר של משרד הרווחה במגזר הערבי לא ילמדו בשנת הלימודים הנפתחת למידה מתוקשבת כלל

למידה מתוקשבת? כרגע זה בעיקר חזון. צילום אילוסטרציה: BigStock

בישראל יש כ-900 בתי ספר של החינוך הטכנולוגי שנמצאים תחת אחריות משרד החינוך ועוד 90 בתי ספר שבאחריות משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, ומכשירים תלמידים למקצועות לואו-טק והיי-טק. בדיון שנערך היום (ג') בוועדת החינוך של הכנסת התגלו פערים בהיערכות לפתיחת שנת הלימודים בין שני סוגי בתי הספר.

הוועדה, בראשות ח"כ רם שפע (כחול לבן), עסקה בדיון בהיערכות החינוך הטכנולוגי לקראת שנת הלימודים הבאה. בין המשתתפים בו היו נציגי שני המשרדים – גד יעקב, מנהל תחום פדגוגיה במשרד הרווחה, וד"ר עופר רימון, ראש מינהל טכנולוגיה במשרד החינוך, האחראי על בתי הספר של החינוך הטכנולוגי.

הפערים נובעים מכך שאין להכשרה המקצועית, שניתנת בבתי הספר שתחת משרד הרווחה, מענה מלא במסגרת הלמידה המתוקשבת, שמתחייבת ממתווה החזרה ללימודים של משרד החינוך. יעקב אמר כי רק חלק מבתי ספר אלה ערוכים ללמידה משולבת (מתוקשבת ופיזית), בגלל בעיות תקצוב, וכי במשרד עדיין לא יודעים כיצד ניתן יהיה ליישם את המתווה. כמו כן, הוא עמד על הקושי שיש לאוכלוסיות שלומדות בבתי הספר הללו במעבר ללמידה מרחוק. "אנחנו מבינים שלמידה באופן זה מחייבת התמודדות של ההורים. אנחנו בודקים כמה ילדים יש בכל משפחה והאם תוכל להיות נוכחות של ההורים, כדי שיסייעו לילדיהם", אמר יעקב.

חלק מהבעיה נובע מהתדמית הנמוכה שיש לבתי הספר שתחת משרד הרווחה ומעמדם כתיכונים אקסטרניים, שהתלמידים בהם לא מקבלים את אותם התנאים שמקבלים מקביליהם בבתי הספר הטכנולוגיים של משרד החינוך. עם זאת, יעקב ציין שיש שיתוף פעולה עם נציגי משרד החינוך, אבל הדברים אינם סגורים. הוא הוסיף ש-"השנה הזו תהיה מאוד מאתגרת לבתי הספר שלנו. זו תהיה שנת קורונה, כאשר תחילת השנה תוקדש ללמידת המצב ובהמשך – לשיפור".

ד"ר אביגדור קפלן, מנכ"ל משרד הרווחה, אמר כי תקופת הקורונה העצימה את הצורך בשיפור מהיר של תדמית החינוך המקצועי ולהדגיש את העובדה שהוא מלמד מקצועות שונים, כולל טכנולוגיים.

החינוך הטכנולוגי במגזרים הערבי והחרדי – שיפור או נתונים "ורודים מדי"?

ד"ר רימון אמר כי משרד החינוך מכיר בחשיבות החינוך הטכנולוגי – הן בבתי הספר שתחת משרד הרווחה והן באלה שתחת משרד החינוך עצמו, וציין כי בשנים האחרונות יש שיתוף פעולה בין שני המשרדים.

לגבי ההיערכות של משרד החינוך ללימודים מתוקשבים אמר רימון כי ביום ב' הקרוב יערוך המשרד סקר אינטרנטי בין המנהלים שלהם כדי לבדוק את מוכנותם ללמידה באופן זה. לדבריו, "בכל בית ספר שבו נמצא פערים ניתן מענה מידי על ידי אספקת מחשבים למי שצריך. כמו כן, נבדוק את רמת המוכנות המורים ואם צריך, ניתן להם הדרכה, כדי שיהיו ערוכים לשנה הנפתחת". הוא הוסיף כי תקשוב בתי הספר, הקמת תשתיות והיכולת לעבור לענן הם תנאים הכרחיים לכל מסגרות החינוך.

בדיון הועלו אתגרי הלמידה המתוקשבת בחברה הערבית ואצל הבדואים. כאן אמר יעקב שבגלל רמת התחלואה הגבוהה והקשיים הטכניים במגזר זה, התלמידים יקבלו חוברות עבודה, ילמדו בעצמם ויעברו על התשובות בכיתות, עם המורים. כלומר, הם לא ילמדו באופן מתוקשב בכלל.

רימון הציג נתונים על החינוך הטכנולוגי וציין כי חל בהקשר זה שיפור ניכר במגזרים הערבי והחרדי. לעומת זאת, הח"כים שנכחו מהרשימה המשותפת ומהמפלגות החרדיות טענו שהנתונים הללו ורודים מדי ושהמציאות בשטח שונה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים