לוויינים, סייבר ומה שביניהם

מדובר על תקופה עדינה ושברירית, שבה העולם מתמודד עם בעיית כלכלה עולמית , ונשאלת השאלה האם שוב תפעל פה אותה נוסחה מוכרת של כלכלה עם אבטלה, שכבר יצרה מלחמות בהיסטוריה העולמית

09/07/2020 11:29
דורון אמיר, טכנולוג סייבר ובכיר בענף ההיי-טק. צילום: יח"צ

בימים האחרונים אנו קוראים על סידרת פיצוצים במתקני הגרעין של איראן, שנובעים כנראה מפעולות סייבר. נכון לעכשיו אין שום מידע בתקשורת הישראלית מי עומד מאחורי הפעולות האלו, אבל כבר שמענו הפניית אצבע מצד שליטי איראן, המאשימים את ישראל ומאיימים בפעולות תגמול. זוהי שוב סיבה להעלות את המודעות ליכולות הסייבר של ישראל הן ברמה ההתקפית והן ברמה ההגנתית.

בעיתוי שלא ברור אם הוא מקרי או לא, השבוע ראינו את שיגור הלוויין אופק 16, יצירת המופת של משרד הביטחון והתעשייה האווירית, אלביט ושאר החברות המעורבות, וכל זה בעיתוי מושלם, שיכול להזכיר לסובבים אותנו, ששיגור טיל למרחק עצום, כולל שליטה ובקרה מלאה על התהליך, זה משהו שמדינת ישראל עושה ללא דרמות ודיבורים. פשוט מקצוענים אחד אחד, וכן, אל דאגה בעניין המצלמה – תמיד אפשר להחליף אותה ראש בראש, והמבין מבין.

אז איך הדברים מתחברים, ולמה לוויינים וסייבר הם צמד קטלני? מניסיוני הדל בנושא החלל, כולל פגישות מרתקות עם יו"ר סוכנות החלל של ישראל, אני יכול לומר, שזה תמיד היה שילוב מרתק של יכולות ללא גבולות לשידור, קליטה, צילום ועוד דברים שעדיף לא להרחיב, ולהתמקד לרגע במשולש הסייבר, הכולל תוכנה-שידור-קליטה ומאפשר בכך שליטה על פעולות מרוחקות ללא סיכון אנושי וללא חשיפה לאומית.

סייבר-לווייני 

ב-2018 טענה חברת סימנטק (Symantec), כי האקרים מסין פרצו לחברות ביטחוניות, השולטות על לווייניים, אבל חשוב להוסיף, שאמנם יכולות יירוט כאלה הן נדירות, וקשה לומר מה מטריד יותר במקרה של סייבר-לווייני – האם האקרים הדביקו מחשבים ששלטו על הלוויינים, או פשוט גרמו לשינוי מיקומם של הלוויינים? זה בהחלט מזכיר את קבוצת האקרים Threat Group, שלא רבים מכירים – קבוצת האקרים ייחודית, שהאיומים שלהם מכוונים בעיקר נגד גורמים בדרום מזרח אסיה, כולל צבא, ביטחון, חברות טלקום, מערכות הדמיה גיאוגרפית, תקשורת לוויינית, מדיה וארגוני חינוך. אבל תחשבו לרגע מה עלול להתרחש אם קבוצות דומות יכולות להפעיל תוכנות רדומות במתקנים מסווגים ולגרום לפיצוצים ולשיבושים דרך שימוש בפלטפורמה הלוויינית, ומה ההשלכות לכך, ובמיוחד אם אותה קבוצת האקרים היא למעשה מדינה.

לוויינים הם קריטיים לטלפונים ולקישורי אינטרנט מסוימים, כמו גם למיפוי ולנתוני מיקום, ואני לא אומר, חלילה, שיחידת הסייבר של 8200 החליטה היום לצאת למבצע לווייני נגד אירן בשילוב, כמובן, יחידת הלוויינים 9900. אך הפיצוצים שאנו רואים כעת הם לא תמימים ובטח שלא אקראיים, ואין ספק שאם תפרוץ כעת מלחמה – אם זה בטילים ואם זה במחשבים – מדובר על תקופה עדינה ושברירית, שבה העולם מתמודד עם בעיית כלכלה עולמית ואבטלה חסרת תקדים, כך שאותה נוסחה, מוכרת (אבטלה-כלכלה) שכבר יצרה מלחמות בהיסטוריה העולמית, הולכת שוב כנראה, לצערי, לנתב את המלחמה הבאה. אז בהחלט יש להיות זהירים בעניין הקורונה, וכמובן להתייחס ברגישות לעניין הבעיות הכלכליות. חייבים לזכור שגם ישראל על הכוונת ו"הבא להורגך השכם להורגו".

 

הכותב הוא טכנולוג סייבר ובכיר בענף ההיי-טק.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים