גלובוס הזהב: המנחה, ריקי ג'רוויס, נכנס באפל על "סדנאות היזע בסין"

בדבריו בטקס רב הסליבריטאים שנערך אתמול (א'), לאחר ששיבח את הסדרה המקורית של אפל טי.וי פלוס, The Morning Show, השמיע ג'רוויס כמה הערות מפורשות על מתקני הייצור של אפל בסין ועשה זאת מול מנכ"לה טים קוק, שישב בקהל

טים קוק, מנכ"ל אפל.

כחלק ממונולוג הפתיחה שנשא באירוע הענקת פרסי גלובוס הזהב שהנחה, ושהתקיים אמש (א'), בחר המנחה ריקי ג'רוויס להתרחק במיוחד מפוליטיקלי קורקטיות.

למעשה, השחקן הבריטי העז ומתח ביקורת על הענקית אפל, ממש מול מנכ"ל החברה, טים קוק, שישב בקהל, על כך שהענקית בהובלתו מייצרת את מכשירי ה-iPhone וה-iPad שלה, כמו גם את מחשבי המקינטוש, ב"סדנאות יזע בסין".

מגיש גלובוס הזהב, השחקן והיוצר ריקי ג'רוויס. צילום: BigStock

מגיש גלובוס הזהב, השחקן והיוצר ריקי ג'רוויס. צילום: BigStock

"אפל התגלגלה אל תוך המגרש הטלוויזיוני עם The Morning Show, תכנית מעולה", אמר ג'רוויס על הסדרה המקורית של שירות אפל טי.וי פלוס, בה מככבים ריס וויתרספון, סטיב קארל וג'ניפר אניסטון. "דרמה מעולה על חשיבות הכבוד ועשיית הדבר הנכון, שנעשתה על ידי חברה שמנהלת סדנאות יזע בסין", כך התבטא המנחה בלי להסס.

המינוח "סדנאות יזע" מתייחס כמובן לעובדה שבעבר הסתבר שוב ושוב שהחברה הסינית המייצרת בעבור אפל את מכשיריה המיוחסים, פוקסקון, מעסיקה בין השאר קטינים או עובדים שתנאי העסקתם מחפירים, ומספקת בעקיפין למעשה משרות היי-טק בתנאי עבדות של ממש, עם משמרות מסביב לשעון, ושאר "פינוקים" שאפל הייתה שמחה להשכיח מהציבור.

ג'רוויס – המוכר בעיקר בזכות סדרות הטלוויזיה "המשרד" ו"ניצבים" (אותן כתב וביים יחד עם חברו ושותפו המקצועי סטיבן מרצ'נט) ושבהן גם הופיע בתפקיד הראשי – הוא בעל רזומה עשיר, שכנראה עמד מאחורי האומץ שגילה בהתבטאויותיו. בעבר זכה בשלושה פרסי אמי, בארבעה פרסי באפט"א, וגם בפרס גלובוס הזהב, ממש כמו אלו שקטפו אמש חבריו השחקנים.

דיסני, אמזון ואפל – כמו דאע"ש?

אגב, הביקורת הלא מרומזת של ג'ארוויס הופנתה לא רק אל אפל במהלך הטקס. הוא למעשה בעיקר סנט בשחקנים עמיתיו ובסלבס שנכחו באירוע. "אתם אומרים ש'התעוררתם', אבל החברות שאתם עובדים בעבורן הן אפל, אמזון ודיסני – אם דאע"ש תשיק שירות סטרימינג, בטח תתקשרו לסוכן שלכם", קבע בציניות.

"אם אתם זוכים בפרס הלילה, אל תשתמשו בזה כפלטפורמה לנאום פוליטי. אתם לא יכולים לדבר בפני הציבור על שום דבר. אתם לא יודעים דבר על העולם האמיתי", המשיך ג'ארוויס. "רובכם ביליתם פחות זמן בבית הספר מאשר גרטה תונברג", אמר, "אז אם אתם מנצחים – קומו, קבלו את הפרס הקטן שלכם, אימרו תודה לסוכן שלכם, לאלוהים שלכם ותזדיינו הלאה".

ג'רוויס לא ציין במקרה את אמזון ודיסני, שמספקות שירותי סטרימינג, כחברות שמי שמשתף איתן פעולה, כמו עם אפל, צריך לדעתו לשתוק.

אמזון מכרה, לכאורה, מוצרים שיוצרו במפעלים זרים שהואשמו בכל כך הרבה עבירות עבודה והעסקה, עד שנכנסו לרשימה השחורה של תאגידים אחרים רבים, שלא מוכנים לעבוד איתם. ודיסני? היא למשל הואשמה "בקטנה" בפיטורי עובדים אמריקנים שאותם אילצה להכשיר את מחליפיהם הזרים, אשר תפסו את מקומם בארצות הברית.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים