מאסטרקארד, ויזה ועוד גופים מובילים שוקלים לסגת מתמיכה בפרויקט ליברה

על פי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, חלק מהארגונים המובילים שכבר הודיעו על תמיכתם בקריפטו ובמנגנון התשלום הדיגיטלי שפייסבוק עומדת להשיק ב-2020, נרתעים עקב דאגות רגולטוריות בינלאומיות נרחבות סביב החברה בכלל והפרויקט החדש שלה בפרט

יושק בינואר הקרוב? מטבע הקריפטו ליברה של פייסבוק. צילום אילוסטרציה: BigStock

על פי דיווחים אחרונים, ויזה ומסטרקארד, כמו גם פיי-פאל וסטריפ, שוקלים מחדש את התמיכה שלהם בפרויקט ליברה של פייסבוק.

לדברי מקורות שציטט הוול סטריט ג'ורנל, מדובר בדאגות הנוגעות לקיום יחסים טובים עם הרגולטורים, שעד כה לא בדיוק התגלו כמקבלים את הפרויקט בזרועות פתוחות. המקורות אף אמרו כי חלק מהתומכים בפרויקט חוששים למשוך הלכה למעשה בדיקה רגולטורית אליהם ואל הארגונים שלהם, ולפיכך דחו את תחינותיה של פייסבוק להביע את תמיכתם בפרויקט בציבור.

עמותת ליברה, המופקדת על הפיקוח על המטבע הדיגיטלי, תוארה עם ההכרזה כ"ארגון חברות עצמאי, שאינו למטרות רווח", ושבסיסו נמצא בז'נבה, שוויץ. מה שהעניק לפרויקט רוח גבית הוא העניין שעל אף של-Libra Association מבנה ארגון שאינו ייחודי לעולם הקריפטו, חבריו הראשונים, עליהם בישרה פייסבוק לעולם עם אירוע ההכרזה על ליברה ביוני האחרון, כוללים במקרה המסוים גורמים "כבדי משקל" כמו פיי-פאל, אובר, וודפון, ויזה, מאסטרקרד, ועוד. בהמשך החודש הזה אמורה העמותה לבקש מ-28 החברים המייסדים שלה לאשר מחדש את מחויבותם לפרויקט על ידי חתימה רשמית על האמנה. בעבר חתמו מי שמוגדרים כ'שותפים' על 'מכתבי כוונה' לא מחייבים לעבוד על פיתוח האמנה, וכעת כשהתבקשו להביע את התמיכה הרשמית – נשמעו חלקם מהוססים.

כאמור, הסיבה הלא מוצהרת להיסוסים ול"רגליים הקרות" שחטפו הארגונים היא היחס הרגולטורי המאוד לא אוהד שלו זוכה המטבע הווירטואלי המתכונן, שקשור גם לעצם היותו אמצעי תשלום חדשני ולא ממש מוכר לגורמים הפיננסיים הרשמיים של מדינות, כמו גם לכך שמאחוריו עומדת פייסבוק, שבשמה נקשרו שלל מקרים "לא מחמיאים" סביב יחסה לפרטיות המשתמשים, לשמירת נתונים, ולהתנהלות לא שקופה ולא אמינה. מארק צוקרברג, מנכ"ל החברה, נשמע באחרונה בשיחה עם עובדים שהוקלטה בחשאי ובה אמר שייתכן כי בעתיד יתבע את ממשלת ארה"ב על יחסה זה כלפיו וכלפיי פייסבוק.

חששות כבדים מטעם בנקים ומדינות

באוגוסט פרסם בלומברג כי מטבע הקריפטו ליברה השנויים במחלוקת, כמו גם פעילות הענקית ממאנלו פארק סביבו, עומדים בפני בדיקת תחרות של נציבות האיחוד האירופי. לפי מסמך שראה העיתון, הרגולטורים של האיחוד האירופי בוחנים כעת "התנהגות אנטי-תחרותית פוטנציאלית", משום החששות שפייסבוק תגבש מונופול בתחום התשלומים ותחנוק את המתחרים בו באופן בלתי הוגן. בנוסף קיים חשש כי ליברה – שעתידה להיות זמינה לשימוש רשמי במהלך 2020 – תיצור "מגבלות תחרות אפשריות" על פרטי הלקוחות שיוחלפו ועל השימוש בנתוני הצרכנים.

בנוסף ליברה נתקלה עוד קודם לכן בהתנגדות בוועדות בבית הנבחרים האמריקני ובסנאט, וגם יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול, הצטרף כבר והביע גם הוא דאגה גדולה מהפרויקט, בתוך שעדכן כי הבנק המרכזי שוקד על חקירתו ומעוניין בהבהרות אודות היבטיו השונים.

ליברה משכה תשומת לב רבה גם מצד בנקים וממשלות בכל רחבי העולם – כך למשל הבנק העממי של סין חושש מההשפעת הדולר עליה, יפן חוקרת את הקריפטו, וחברי הדירקטוריון של הבנק המרכזי האירופי מאמינים שליברה עלולה לערער את המדיניות המוניטרית.

מעניין לציין כי בהקלטה של צוקרברג, שנחשפה כעת אך התבצעה ביולי האחרון, הוא נשמע מתייחס לליברה,  ואומר כי מדובר בסוג חדש של מערכת, שתיושם על ידי חברות גדולות, ולא רק בפייסבוק. צוקרברג הצהיר כי "עד להשקתנו, אנו צופים שיהיו לנו 100 חברות ויותר". צוקרברג גם התבטא בנושא הבדיקה הציבורית שעובר פרויקט ליברה בחודשים האחרונים, מאז ההכרזה עליו, והצהיר כי הדיונים בציבור על המטבע הווירטואלי העתידי "נוטים להיות מעט יותר דרמטיים", מאשר אלו הפרטיים. הוא הוסיף כי לעיתים קרובות מפגש פרטי עם רגולטורים שונים ברחבי העולם הוא בעצם "יותר מהותי ופחות דרמטי".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים