דיווחים: גוגל מתכננת להשיק בסין מנוע חיפוש מצונזר

לפי טענות של יודעי דבר, גוגל מפתחת תוכנה מיוחדת לניידים שתדע לחפש מידע ברחבי האינטרנט אבל בהתאם לניפוי מסוים שיחפוף לערכי הממשל של הרפובליקה העממית של סין גוגל סירבה להגיב לפרסומים

לא כל אפליקציה מותרת בה. סין. צילום אילוסטרציה: BigStock

גוגל (Google), כמו חברות טכנולוגיה ענקיות רבות מהמערב, יצאה מסין ולא פועלת במדינה. חברת הטכנולוגיה האמריקנית העצמתית חדלה מלפעול בסין לפני כשמונה שנים בגלל צנזורה ודרישות המדינה להתנהלות מגבילה במיוחד. אבל כעת, על פי דיווחים, היא מתכוונת לשוב אל המדינה האסיאתית עם אפליקציית חיפוש לניידים שתסנן את תוצאות החיפוש לפי רשימה שחורה שתוכתב על ידי הממשל.

הסיבות למה שנתפש ככניעה של גוגל לדרקוניות הסינית הן ללא ספק רצונה להיכנס שוב לשוק הסיני העצום, שבו ניתן לספק ולמכור שירותים ל-1.7 מיליארד בני אדם, או כך לפחות טוענים דיווחים בתקשורת האמריקנית.

על פי הניו יורק טיימס (New York Times), שצטט שני אנשים שמכירים את הפרויקט אבל שביקשו להישאר אנונימיים, ענקית החיפוש הבינלאומית, הפועלת ממאונטיין וויו שבקליפורניה, מעסיקה כעת מהנדסים המתכננים תוכנת חיפוש מיוחדת שתדע להשאיר "על רצפת חדר העריכה" תוכן שאינו מקובל על הממשלה הסינית.

אתר חדשות The Intercept, שהיה הראשון לדווח על הסיפור, אמר כי האפליקציה הסינית לחיפוש תהיה מותאמת למכשירים ניידים שפועלים על בסיס מערכת ההפעלה אנדרואיד. לפי הפרסומים, השירות כבר הוצג בפני בכירים סיניים ונמצא בשלבי תכנון מתקדמים.

גוגל לא סיפקה תגובה לדיווחים.

כולן רוצות נוכחות בסין

ענקיות הטק עושות מאמצים רבים כדי לרצות את המשטר הסיני הנוקשה. אפל (Apple) הואשמה לא אחת על שהיא מתרצה יתר על המידה לשגיונותיו, למשל כשלפני שנה בדיוק החברה האמריקנית הסירה יישומי VPN מה-App Store שלה, דבר שגרם לאזרחים הסינים להישאר עוד יותר מבוצרים מאחורי "חומת האש הסינית" ולאפל לזכות בביקורת קשה מטעם ארצות העולם החופשי.

מי שעד היום לא הסתירה את רצונה העז לשוב לעשות עסקים בסין היא פייסבוק (Facebook), שהרשת החברתית שלה מוחרמת במדינה כבר מזה שנים רבות. בשבוע שעבר התבשרנו כי החברה הודיעה רשמית שהיא נכנסה סופסוף לסין, לאחר שרישום של חברת בת שלה בהאנגג'ואו – בירת פרובינציית ג'ג'יאנג, ומקום משכנה של ענקית הקמעונאות עליבאבא (Alibaba) – אושר ב-18 ביולי. החברה הבת אמורה להוות "רכזת חדשנות", לפי הגדרתה.

דובר פייסבוק אמר ל-CNBC כי "אנחנו מעוניינים להקים מרכז חדשנות בג'ג'יאנג בכדי לתמוך במפתחים סינים, בחדשנות וחברות סטארט-אפ". הוא הרחיב והסביר ש"עשינו זאת בחלקים שונים של העולם – צרפת, ברזיל, הודו, קוריאה – והמאמצים שלנו יהיו להתמקד בהכשרה ובסדנאות המסייעים למפתחים וליזמים לחדש ולצמוח".

יצוין כי ארה"ב וסין מעורבות כיום במה שמוגדר כמלחמת סחר, כאשר הנשיא דונלד טראמפ מטיל תעריפים גבוהים מתמיד על סחורות ופריטים המיוצרים בסין ומגיעים מערבה, ולעת עתה בייג'ינג מגיבה בעין יפה למצב.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים