הנתונים: הנפט של העידן הדיגיטלי – חלק ה'

בשנים האחרונות הנתונים הופכים בעצמם לרכיב המשפיע על היתרון התחרותי של הארגון, המאפשר לו לייצר זרם חדש של הכנסות ● בקרוב חברות יבינו את הנכס של הנתונים ויפעלו לנצל אותו ליצירת תועלות עסקיות חדשות

רז הייפרמן, מנכ"ל משותף ויועץ בכיר לחדשנות דיגיטלית ב-B-Digital. צילום: קובי קנטור

נתונים היו מאז ומעולם רכיב חשוב ביכולת של הארגון לפעול ולממש את האסטרטגיה שלו. השינוי של השנים האחרונות הוא שהנתונים הופכים בעצמם לרכיב אסטרטגי, כלומר לרכיב המשפיע על היתרון התחרותי של הארגון ורכיב המאפשר לארגון לייצר זרם חדש של הכנסות. חברות המחקר השונות צופות שיותר ויותר ארגונים יבינו את הנכס של הנתונים ויפעלו לנצל אותו ליצירת תועלות עסקיות חדשות. במילים אחרות – ארגונים החלו לגבש מודלים עסקיים מבוססי נתונים.

ניתן לזהות מספר סוגי מודלים עסקיים הממוקדים בנתונים:

● מכירת נתונים לעסקים אחרים – זהו המודל העסקי הידוע והוותיק ביותר המבוסס על נתונים. מזה שנים רבות ארגונים נוהגים למכור את הנתונים שונים תמורת כסף – למשל ארגון יכול למכור את המאפיינים הדמוגרפיים של לקוחותיו (כמובן במסגרת מה שהרגולציה והחקיקה בנושא צנעת הפרט מאפשרת להם). מה שהשתנה לעומת השנים הקודמות, הוא הגידול העצום בכמויות הנתונים ובסוגיו.

Waze למשל מציעה לרשויות מקומיות וגורמי תחבורה, נתונים על נפח התעבורה בתחומם (לאחר הורדת הפרטים המזהים). הרשויות המקומיות יכולות לעשות שימוש בנתונים אלה כדי לתכנן ולהרחיב את נתיבי התחבורה, לבצע אופטימיזציה של מחזורי הרמזורים וכד'.

ג'נרל מוטורס (General Motors) מוכרת לחברות ביטוח נתונים (לאחר הורדת פרטים מזהים) על הנסיעות המבצעות ברכבים שלהם לפי הנתונים הדמוגרפיים של לקוחותיה, נתונים הנוצרים על ידי מערכת On Star המותקנת ברכביה. נתונים אלה יכולים לשמש את חברות הביטוח ללימוד היקפי נסיעות ולשפר את ניתוח הסיכונים שלהן.

חברות הסלולר יכולות לספק נתונים לגבי מספר האנשים הנמצאים בזמן נתונים באזור מסוים (ללא הפרטים המזהים). נתונים כאלה יכולים לשמש מסעדות או בעלי עסקים אחרים לתכנן את הביקוש למוצריהם ולתכנן מיקומים לעסקים חדשים. פלאפון השיקה לאחרונה שירות חדש "פלאפון סמארט-דטה". השירות יאפשר לארגונים לקבל מידע על מיקומם של אנשים, של מכוניות, על שעות בהן קיימת פעילות רבה באזור מסוים, על עומסי תנועה באזורים מסוימים ועוד. ניתוח של מידע כזה על ידי ארגונים יאפשר להם לקבל תובנות ולקבל החלטות חכמות.

● מכירת נתונים מנותחים ללקוחות – מודל עסקי נוסף המבוסס על נתונים יכול להתבסס על מידע שהארגון מנתח ומוכר כשירות ללקוחותיו. לדוגמה חברת טלקום יכולה להציע כלי ללקוחותיה שיאפשר לה לנתח את ניתוח השימושים של הלקוח במכשיר – כמה שיחות, מיהם עשרת היעדים הפופולריים לשיחות, ניתוח לפי שעות וכד'. חברות כרטיסי האשראי מספקות שירות ללקוחותיהן המנתח את הרגלי הצריכה שלהם תוך ניתוח סל הרכישות לפי הסוגים השונים (מזון, תרבות, פנאי וכד'). חברה המוכרת מחשוב לביש (כמו שעונים או צמידים) המודד את המרחק, את מספר הצעדים, מסלולי הריצה, קצב איבוד הקלוריות ועוד, יכולה לספק חלק מהניתוחים ללקוחותיה בחינם ולהציע ניתוחים מתקדמים יותר תמורת עלות (מודל Freemium).

ניתוחי מידע אלה מהווים דרך לספק ערך נוסף ללקוחות של הארגון ולשמר את הלקוחות לאורך זמן, גם אם ניתוחי המידע האלה נמכרים ללא עלות. עם ההתקדמות בטרנספורמציה הדיגיטלית והפיכת מוצרים לשירותים, אנו נראה מגמה זו הולכת וגוברת. למשל רולס רויס (Rolls Royce) המוכרת כיום מנועים כשירות בתכנית Power by the Hour, יכולה לבצע ניתוחים מתקדמים של המידע המסופק על ידי כל הסנסורים של המנוע ולהציע ללקוחותיה שירותי מידע מתקדמים תמורת עלות.

● תיווך נתונים (Data Brokerage) – קיימות חברות שאחד העסקים העיקריים שלהם הוא תיווך נתונים. למשל חברות כגון בלומברג (Bloomberg) או BDI האוספות נתונים כלכליים ממקורות שונים ומספקות ללקוחותיהם מידע מנותח על תיק ההשקעות שלהם או בהתאם לצרכים שלהם.

קיימים מודלים רבים נוספים המבוססים על נתונים. העידן הדיגיטלי המאופיין בהתפוצצות הנתונים, מאפשר לארגונים להתייחס לנתונים שהם צוברים כאל נכס מניב. הם יכולים לחשוב ולפתח מוצרים מבוססי נתונים חדשניים ולייצר זרם חדש של הכנסות. בחלקים הבאים נתייחס לתפקיד החדש של מנהל נתונים ראשי. אחד מתפקידיו הוא לאתר צרכים ורעיונות מבוססי נתונים ולסייע בפיתוח מוצרים חדשים אלה, כלומר להביא הכנסות מנתונים (Monetizing the Data).

לחלק ד' לחצו כאן.

לחלק ג' לחצו כאן.

לחלק ב' לחצו כאן.

לחלק א' לחצו כאן.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים