HP שדרגה את מערכת נמ"ר במשרד הבריאות בפרויקט בהיקף מיליוני שקלים

אנשי HP ישראל שדרגו את המערכת, מסוג סאפ (SAP), מגרסה 4.7.2 לגרסה ECC 6 ● השדרוג מאפשר את המשך פיתוח השלבים הבאים בפרויקט, ובראשם שילוב של עוד יישומים קליניים למערכת המידע המרכזית ● במסגרת הפרויקט פותחו מחדש היכולות האדמיניסטרטיביות של המערכת, כך שיתאימו לתשתיות הסאפ החדשות

חטיבת השירותים הארגוניים ב-HP ישראל סיימה פרויקט לשדרוג מערכת נמ"ר (ר"ת ניהול מערכות רפואיות) במשרד הבריאות. הפרויקט החל בראשית 2010 וארך כשנה. היקף הפרויקט לא נמסר לפרסום, אולם גורמים בענף העריכו אותו במיליוני שקלים. עוד הייתה שותפה לפרויקט חברת סקר, שליוותה אותו.

נמ"ר מסייע בניהול פעולות מנהליות וקליניות ובביצוען בעשרה מ-11 בתי חולים ממשלתיים כלליים, והוא יוזמה משותפת של הנהלת משרד הבריאות ובתי החולים הממשלתיים. אנשי HP ישראל שדרגו את המערכת, מסוג סאפ (SAP), מגרסה 4.7.2 לגרסה ECC 6. השדרוג מאפשר את המשך פיתוח השלבים הבאים בפרויקט, ובראשם שילוב של עוד יישומים קליניים למערכת המידע המרכזית. במסגרת הפרויקט פותחו מחדש היכולות האדמיניסטרטיביות של המערכת, כך שיתאימו לתשתיות הסאפ החדשות. בעתיד, צפויה המערכת להשתלב עם פרויקט מזו"ר, התקוע זה שנים רבות.

לפרויקט קדם תהליך תכנון שארך כחצי שנה ונעשה במהלך 2010. אחת מדרישות היסוד בפרויקט הייתה מניעת השבתה של המערכת, המוגדרת קריטית, ומתן האפשרות ליותר מ-10,000 המשתמשים מקרב צוותי בתי החולים, להמשיך ולפעול באופן רגיל מבלי לאבד יכולות או זמן לאורך ביצוע השדרוג. לשם כך, אנשי HP ביצעו העתקה של כל המידע לשרת זמני, אשר שימש את הצוותים לאורך ביצוע השדרוג, והעתקה חוזרת של המידע המעודכן לשרתים המשודרגים עם סיומו. בדרך זו נמנע אובדן מידע.

לדברי שמואל רום, מנהל הפרויקט במשרד  הבריאות, "הפרויקט הושלם בהצלחה, עמד בלוח הזמנים ובעלויות שהוקצו לו". ריקי אביב, מנהלת חטיבת Enterprise Services ב-HP ישראל, ציינה, כי "המעבר לגרסה החדשה של סאפ מאפשר להרחיב את מערכת נמ"ר במגוון פתרונות מתקדמים, ובכך להעצים את המוסדות הרפואיים ולהעניק שירות טוב ומהיר יותר למטופלים".

ב-2009 פורסם באנשים ומחשבים, כי מבקר המדינה בודק חשדות לאי סדרים בפרויקט נמ"ר. המבקר בדק כיצד 15 שנה לאחר תחילת פרויקט ה-IT עתיר המיליונים, הצליח משרד הבריאות ליישמו בעשרה בתי חולים בלבד, מתוך 22. עוד בדק המבקר מדוע בית החולים הגדול בישראל, שיבא, מחרים את פרויקט נמ"ר, שבראשו עומד פרופ' גבי ברבש – מנכ"ל איכילוב. בעקבות מידע שהגיע למשרד המבקר ממקורות שונים, הוא בדק מידע על אי סדרים בתהליכי הניהול, קבלת ההחלטות והביצוע של הפרויקט היוקרתי, שהחל לפני 15 שנים ושהושקעו בו עד כה מאות מיליוני שקלים.

במשרד הבריאות זעמו על התנהלות בית החולים שיבא תל השומר, שמחרים את הפרויקט ולמעשה מונע את סיומו. בית החולים סירב להטמיע את פרויקט נמ"ר בין כתליו בנימוקים מקצועיים, אולם ניכרת העובדה, כי חוסר האמון שקיים בין הנהלת שיבא להנהלת איכילוב, מהווה שיקול מרכזי בהחלטת שיבא – בית החולים הגדול ביותר במדינה – שלא ליישם את נמ"ר.

מהממצאים שפרסם המבקר כעבור כמה חודשים עלה כי "הפרויקט החל בשנת 1998 והיה אמור להסתיים ולפעול כבר בתחילת שנת 2004. ביצועו ויישומו התמשכו מעבר ללוח הזמנים המתוכנן. עם זאת יש להביא בחשבון כי הפרויקט היה כרוך בהתמודדות עם שינויים טכנולוגיים ועם שינויים בדרישות הלקוח ובצורך להתגבר על חיכוכים עם ספקים…תתי-מערכות מסוימות במערכת טרם הותקנו… התמשכות הפרויקט גרמה לייקורו… במהלך הפרויקט לא עקב המשרד אחר עלויות הפרויקט על מרכיביו השונים, מעקב שהיה צריך להתנהל באופן שיטתי וסדור… המשרד חרג בהתחייבויותיו מן האישורים שקיבל…רכישת השירותים לא נעשתה על פי ההליכים המתחייבים מחוק חובת המכרזים…המשרד ובתי החולים לא נערכו לשלב התפעול השוטף לאחר השלמת הפיתוח של נמ"ר". יצויין כי כל הממצאים הללו אינם קשורים לפרויקט השדרוג הנוכחי.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. זאב

    ונשאלת השאלה מדוע ולמה המשטרה ו/או הפרקליטות לא בודקות את ההתנהלות בפרויקט הנ"ל.

אירועים קרובים