מבקר המדינה בודק חשדות לאי סדרים בפרויקט ה-IT עתיר המיליונים של משרד הבריאות – נמ"ר

המבקר בודק כיצד 15 שנה לאחר תחילת הפרויקט, הצליח המשרד ליישמו בעשרה בתי חולים בלבד, מתוך 22 ● כמו כן, יבדוק המבקר מדוע בית החולים הגדול בישראל, שיבא, מחרים את פרויקט נמ"ר, שבראשו עומד פרופ' גבי ברבש - מנכ"ל איכילוב ● על רקע פעילות המבקר, החלו חילופי האשמות חמורים בין שיבא למשרד הבריאות ● שיבא: פרויקט מיושן ויקר ● משרד הבריאות: שיבא אחראי לבזבוז כספי ציבור

מבקר המדינה, השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס, עורך בימים אלו ביקורת מקיפה כלפי הגוף המנהל את פרויקט נמ"ר – פרויקט הדגל של מיחשוב בתי החולים הממשלתיים; כך נודע לאנשים ומחשבים. בעקבות מידע שהגיע למשרד המבקר ממקורות שונים, נבדק בימים אלה מידע על אי סדרים בתהליכי הניהול, קבלת ההחלטות והביצוע של הפרויקט היוקרתי, שהחל לפני 15 שנים ושהושקעו בו עד כה מאות מיליוני שקלים.

בין היתר, צפויים צוותי מבקר המדינה לבדוק את דרכי היציאה למכרז בפרויקט נמ"ר. כמו כן, יבררו הצוותים טענות מתמשכות לניגודי אינטרסים לכאורה בחברת הייעוץ החיצונית המלווה כיום את הפרויקט מטעם משרד הבריאות – אותה החברה שגם כתבה את המכרז, אפיינה את הפרויקט, תיעדה את התהליכים ומלווה אותו כבר 15 שנה.

ממשרד הבריאות נמסר, כי מתקיימת בדיקה שגרתית, אולם גורמים המקורבים למשרד העידו, כי מדובר בביקורת מיוחדת ולא שגרתית, שנועדה לבדוק את התנהלות מנהלת הפרויקט הוותיק, שבראשה עומד מאז הקמתה פרופסור גבי ברבש, מנכ"ל בית החולים איכילוב.

במשרד הבריאות זועמים על התנהלות בית החולים שיבא תל השומר, שמחרים את הפרויקט ולמעשה מונע את סיומו. בית החולים מסרב להטמיע את פרויקט נמ"ר בין כתליו בנימוקים מקצועיים, אולם ניכרת העובדה, כי חוסר האמון שקיים בין הנהלת שיבא להנהלת איכלוב, מהווה שיקול מרכזי בהחלטת שיבא – בית החולים הגדול ביותר במדינה – שלא ליישם את נמ"ר.

בעקבות פניית אנשים ומחשבים, העביר דובר בית החולים שיבא את התגובה הבאה: "פתרון נמ"ר, בהיותו פתרון של טכנולוגיה ישנה בת יותר מ-14 שנים עם תכנון רצוף טלאים של קוד ABAP, יוצר קושי באינטגרציה עם מערכות בית החולים. אם נוסיף לכך את המחירים הגבוהים מאוד של המערכת, העדר גמישות פיתוחית ותפעולית, ותלות בוועדות היגוי לכל צעד עתידי, נבין כי אסור היה לכפות על שיבא להיכנס לפרויקט זה. כיום, שוקל שיבא על מספר פתרונות מתקדמים של סאפ (SAP), ללא התשתית הישנה של נמ"ר ותוך שמירה על הגמישות הניהולית והאינטגרציה הכל-כך חיוניים לקבלת תוצר שיספק את מלוא השירותים והפוטנציאל".

מכתבו של דובר בית החולים גרר תגובה ארוכה וחריפה במיוחד של הנהלת משרד הבריאות: "הגדרת נמ"ר כ-'טכנולוגיה ישנה' מעוררת תמיהות רבות. מוזר לשמוע טענות מתל השומר על 'מערכת מידע ישנה עם טלאים', כאשר ארגוני בריאות גדולים בישראל משתמשים במערכת. האמת היא שבית החולים תל השומר החליט לפרוש מהפרויקט על רקע סירוב המשרד לאפשר לו לפתח מערכת סאפ עצמאית, שלא תהיה אחודה עם מערכת המידע של כל שאר בתי החולים הממשלתיים".

"לאורך השנים בוצעו על ידי אנשי פרויקט נמ"ר ונציגים רבים של שיבא, בחינות מפורטות של צרכי המידע של שיבא ותאימות פתרונות הנמ"ר לצרכים אלה", הוסיף משרד הבריאות בתגובתו. "בצורה מובהקת ניתן לקבוע, כי אילו שיבא היו מיישמים את נמ"ר, עומק ואיכות המיחשוב שלהם היו משתפרים. בשורה התחתונה, אם שיבא שוקל, כדברי הכותב, ליישם 'פתרונות מתקדמים של סאפ', מדוע נדרש לבזבז את כספי הציבור במימוש פרויקט שהינו זהה לפרויקט נמ"ר המשודרג".

ממשרד מבקר המדינה נמסר בעקבות פניית אנשים ומחשבים, כי אכן מתבצעת בדיקה במשרד הבריאות, אולם באופן טבעי המשרד אינו נוהג למסור פרטים על הנושאים אותם הוא בודק.

פרופסור גבי ברבש, יו"ר ועדת ההיגוי של הפרויקט, בחר שלא להתייחס לנאמר בידיעה, למרות שמרבית הפרטים, כולל תגובת בית החולים שיבא תל השומר, הועברו לידיעתו.

תגובות

(3)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. מבין / נה עניין

    שמעון זה לא הוגן מה שאתה עושה. מה שכתבת לא קשור לכתבה. ידוע לכל שב-15 השנים האחרונות מאז המכרזים ובחירת הספקים לפרוייקט נמ"ר,היו מנמ"רים אחרים במשרד הבריאות, מדוע אינך מדבר עליהם אלא קושר אחר שלא אחראי לכל התהליך אלא קיבל דבר מוגמר ? מדוע אינך מדבר על מנהל פרוייקט נמ"ר ? אם המבקר ישמע בקולך ויבדוק את שביקשת, הוא ימצא דבר הפוך לגמרי ממה שתיארת. בבקשה לא לחסל חשבון אחר שלך, על חשבון הכתבה המדברת על גורמים אחראיים אחרים ממה שכתבת.

  2. בני קמין

    רגע, לפני שכולם מתנפלים: הפרוייקט היה מיועד ל-11 בתי חולים ולא 22. ומתוך 11 עלו לאויר 10 - שזה דווקא הישג, בהתחשב בעובדה שרופאים ומערכות מידע לא מתערבבים כל-כך-טוב ביחד. כנראה שמבקר המדינה יודע מה הוא עושה: הוא בודק איך זה שגבי ברבש שניהל את עליית 10 בתי חולים הראשונים - מתנגד להעלות את המערכת בבית החולים שלו. איכשהו? זה לא מריח טוב.

  3. שמעון

    צודקים אנשי שיבא. הנזקים שנגרמו בעטיו של פרוייקט זה והבזבוזים הרבים,כמו גם בפרוייקטים אחרים שם,בהחלט מעוררים מחשבות נוגות על יכולות הניהול של ראשי אגף למידע ומחשוב במשרד זה. כעת,באמת הגיע הזמן לבדוק מה קרה שם,מדוע בוזבזו כספים כה רבים על פרוייקט כה כושל (כמו שאר פרוייקטי SAP במשרד זה) ולדעתי יש לבצע בדיקת שורש יסודית באגף זה ולהחזיר לו את כל מה שהמנמ"ר הכושל שלו לקח ממנו.

אירועים קרובים