מהי מחלת מקצוע?

חליתם בשל "אופי" המקצוע שלכם? מהם הקריטריונים לכך שהפגיעה תיחשב כמחלת מקצוע? ומה עליכם לעשות כדי להוכיח זאת?

31/12/2018 16:59
תנ"צ (בדימוס) ד"ר עו"ד אורי אנגלהרד. צילום פרטי

כפי שהבהרנו בכתבה קודמת, קיימים יתרונות רבים לעובד שיוכר כנפגע בעבודה ולא כנפגע בנכות כללית רגילה. כמו כן הבהרנו כי כ"נפגע עבודה" יוכר מי שנפגע ב"תאונת עבודה" או חלה ב"מחלת מקצוע" או ב"מיקרוטראומה". בכתבה זו נבהיר מהי "מחלת מקצוע"?

סעיף 79 לחוק הביטוח הלאומי קובע כי "מחלת מקצוע" היא מחלה שנקבעה ברשימה הסגורה של רשימת "מחלות המקצוע" המופיעה בתקנות, ושהעובד חלה בה עקב עבודתו אצל מעבידו או מטעמו. ואם הוא עובד עצמאי – חלה בה עקב עיסוקו במשלח ידו.

מהם התנאים המצטברים לקיום "מחלת מקצוע" (דב"ע משולם נ' המוסד לביטוח לאומי)?

  1. המחלה נמנית על הרשימה הסגורה של "מחלות המקצוע" המופיעה בתקנות הביטוח לאומי (ביטוח מפני פגיעה בעבודה).
  2. העובד התחיל להיות חולה במחלה כשהמחלה הייתה רשומה ברשימה הסגורה של "מחלות המקצוע".
  3. העובד הוכיח כי עבד ברשימת העבודות ותהליך הייצור הרשומים ליד "מחלת המקצוע", כפי שרשום בתקנות. לדוגמה, עובד מחשבים שחלה בדלקת של גידים או בדלקת במקומות חיבור שרירים לעצמות בכף היד או במרפק – צריך להוכיח כי עבד בעבודות המחייבות תנועות חד גוניות של האצבעות, כף היד או המרפק, החוזרות ונשנות ברציפות. ישנן מחלות בהן יהיה על העובד להוכיח כי עבד תקופה מסוימת אצל המעביר לפני פרוץ המחלה (לדוגמה, החולה בסרטן הריאה צריך להוכיח כי עבד בתנאי חשיפה לאבק סיבי אסבסט לפחות 10 שנים לפני אבחון המחלה).
  4. במידה והעובד חלה במחלת מקצוע במהלך עבודתו או תוך שנה מסיום עבודתו – קיימת חזקה שהמחלה נגרמה בשל עבודתו (ואם המוסד לביטוח לאומי ירצה לסתור את זה – עליו מוטל להוכיח שהמחלה לא נגרמה בשל עבודתו).

במידה והעובד היה חשוף לגורמים נוספים שיכלו לגרום למחלתו (לדוגמה, עובד שלקה בשמיעתו כתוצאה מחשיפה לרעש בעבודתו וכתוצאה מהליך של תחלואה), אזי העובד צריך להוכיח כי התרומה של החשיפה בעבודה למחלת המקצוע הייתה של לפחות 20%.
במידה והעובד חלה במחלה לפני שהחל לעבוד באותו מקום, אך מצבו הוחמר עקב עבודתו – הוא יוכר כחולה במחלת מקצוע.

לסיכום, עובד שחלה במהלך עבודתו במחלה שלתפיסתו קשורה לעבודתו (או שמחלתו הוחמרה עקב עבודתו) – מוטב שיבדוק האם הוא זכאי להיחשב כחולה ב"מחלת מקצוע".

אין באמור כדי להוות ייעוץ משפטי.

הכותב הוא תת ניצב (בדימוס) ועורך דין, מומחה לדיני עבודה, הסכמי ממון, צוואות וייפוי כוח מתמשך.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים