"תעשיית ההיי-טק הישראלית עוברת התבגרות – לקראת בשלות ניהולית"

"אנחנו רואים מנהלים ישראליים בכירים ומנוסים, שיודעים איך לקחת חברה ולבנות אותה לממדים גלובליים מרשימים; זו רק תחילת התהליך", אמר גיל קרת, מייסד-שותף ומנכ"ל ברוקס-קרת, בפרויקט המיוחד של אנשים ומחשבים

גיל קרת, מייסד-שותף ומנכ"ל ברוקס-קרת. צילום: תמי בר-שי, שיקבוקס

איך אתה מסכם את השנה בהיי-טק הישראלי?
"השנה האחרונה הייתה מוצלחת והתמקדה בכמה אקזיטים מרשימים ביותר, לצד כניסתן לישראל של חברות גדולות ומשמעותיות הפעילות בתחומים רבים, ביניהם בלט תחום האוטומוטיב, עם חברות כמו פורד (Ford) ו-TATA, שנכנסו לארץ. זהו פועל יוצא של הדומיננטיות של ההיי-טק הישראלי בתעשיית האוטומוטיב העולמית.

מגמה נוספת הייתה המשך התבגרות של התעשייה המקומית. מתחיל להתפתח כאן סוג של בשלות ניהולית, שהייתה חסרה מאוד בעבר. אנחנו רואים מנהלים ישראליים בכירים ומנוסים, שיודעים איך לקחת חברה ולבנות אותה לממדים גלובליים מרשימים. אני מאמין שזו רק תחילתו של תהליך שילך ויתחזק, ויתרום הרבה להתפתחות התעשייה ולמשק הישראלי".

מיהו איש השנה שלך בהיי-טק הישראלי?
"איש השנה שלי בתעשייה הוא ירון נוידורפר, מנכ"ל ומייסד SFI (ר"ת Social Finance Israel). החברה שהקים נוידרפר יחד עם סר רונלד כהן, מייסד ולשעבר יו"ר אייפאקס, מגייסת הון-סיכון ומשקיעה אותו במטרות חברתיות, במודל המכונה 'אג"ח חברתי'. למעשה, היא לקחה מההיי-טק את מודל ה-VC הקלאסי ומשתמשת בו לשילוב מושלם בין לעשות טוב לחברה לעשיית רווח עבור המשקיעים והמדינה. המודל ייחודי בכך שהוא מיישר אינטרסים בין המוטבים החברתיים, שמקבלים מענה לבעיותיהם, למדינה ולמשקיעים – בכך שכל הגורמים נהנים אם הפרויקט החברתי מצליח.

השנה השלימה SFI גיוס של כ-28 מיליון שקלים, שיוקדשו למניעת סוכרת מסוג 2 באמצעות מודל התערבות חדשני לטיפול באלפי מטופלים בסיכון גבוה. הצלחת האג"ח הזאת צפויה לייצר שיטות עבודה מומלצות ברמה הבינלאומית למניעת סוכרת מסוג 2, לצד החזר ההשקעה ותשואה למשקיעים ותרומה גדולה למדינת ישראל ולבריאות הציבור.

בנוסף, SFI השיקה אג"ח חברתי לצמצום הנשירה של סטודנטים מלימודי השכלה גבוהה, בעיקר במקצועות ההנדסה ומדעי המחשב, בפרויקט לו גויסו כ-10 מיליון שקלים ושיטפל בכ-600 סטודנטים, כדי למנוע את נשירתם מלימודי מדעי המחשב. גם כאן, מלבד הרווח למשקיעים, הערך החברתי הוא כפול: הפעילות שהכסף יממן תסייע לתעשיית ההיי-טק להתמודד עם המחסור בעובדים ותתרום לצמצום שיעור הסטודנטים הנושרים, שבדרך כלל הם גם אלה שמתקשים כלכלית בהמשך דרכם, וכן לתוצר הלאומי הגולמי.

סקטור ההשקעות החברתיות, אותו מפתח נוידרפר בישראל, הוא הדבר הבא בכלכלה העולמית, ויש לו סיכוי לשנות את חלוקת המקורות במשק ולהביא כספי משקיעים לטובת מטרות חברתיות וסביבתיות".

מה אתה מאחל לענף לשנה הקרובה?
"אני מאחל לתעשיית ההיי-טק שהשנה הקרובה תהיה טובה לא פחות מהשנה החולפת. אני מאחל לכולנו יציבות ביטחונית ופוליטית, שמשפיעה ישירות על יציבות התעשייה, ושנשכיל להתמודד עם כל האתגרים הפנימיים והחיצוניים שלנו, מול תחרות הולכת וגדלה מהמזרח הרחוק, מאירופה ובכלל. אך בעיקר, אני מאחל שלא נפסיק להמציא את עצמנו מחדש".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים