התארגנות העובדים – מהלך לטובת הענף

המהלכים של העובדים צריכים ללמד את המעסיקים שההתאגדות היא דרך להגברת ההידברות ושיתוף הפעולה בין העובדים להנהלה - שיתוף פעולה שבסופו של דבר תורם לשורת הרווח של החברה, לטובת כולם

שלוש ידיעות שפורסמו השבוע עסקו, כל אחת מהזווית שלה, בנושא של התארגנות עובדים בהיי-טק: ידיעה אחת עסקה בהקמת איגוד מקצועי לעובדי הסלולר, האינטרנט וההיי-טק, שההסתדרות חוזה שיהיו בו בתוך זמן קצר 17 אלף חברים. הידיעה השנייה דיווחה על עיצומים ברשות המסים, בפעם השנייה בתוך פחות מחצי שנה, כאשר אחת הסיבות לשביתה היא מאבק למען עובדי הכתף אל כתף במשרדי הממשלה. הידיעה השלישית בישרה על התאגדות עובדי גולן טלקום – מהלך שנראה שהחברה מנסה לשים לו רגליים.

הקמת איגוד עובדי התעשייה בהסתדרות היא ללא ספק תופעה חדשה ומעניינת. ועד עובדים וחברת היי-טק נחשבו במשך שנים לדבר והיפוכו. התפתחות ההיי-טק העצימה את התופעה של החוזים האישיים, שבהם עובדים "שומנו" עם תנאי שכר טובים.

התפוצצות הבועה ושורת המשברים מאז 2008 גרמו לעובדים להפנים שכל עוד אנחנו חיים במציאות משתנה, שבה שווקים נופלים וחברות נעלמות בתוך יום, הם אלה שצריכים לדאוג לגורלם. לא המעסיקים, לא בתי המשפט ולא סעיפים מפוקפקים בחוזים אישיים. העובדים הבינו שאם הם יחברו לעובדים אחרים, שנמצאים במצב דומה, יש להם סיכוי למצות את זכויותיהם בצורה טובה יותר, להגדיל את הסיכויים שלהם לשמור על מקום עבודתם, לו הם מחויבים, ובמקרה של פיטורים – להבטיח את העתיד הפנסיוני שלהם.

המהלך הוא המשך להתארגנות העובדים ברבות מחברות הסלולר – מהלך שהחל בסמוך לרפורמת כחלון, ולא במקרה. חברות הסלולר, שגרפו רווחים גדולים בכל קנה מידה, הבינו שמישהו הזיז להן את הגבינה ויש שחקנים חדשים בשוק. הן החלו בפעולות "התייעלות", שהתמקדו בפיטורי עובדים יותר מאשר בקיצוץ בבונוסים ובהטבות השכר לבכירים. עובדי פלאפון היו אלה שנתנו את הסימן וסימלו את הדרך: הם עמדו מול התנגדות ההנהלה והניסיון שלה להיאבק בבתי משפט, עד שהביאו אותה להכיר בוועד. המאבק הארוך שהנהלת פלאפון ניהלה נגד ההתארגנות צריך ללמד את יתר מנהלי חברות הסלולר שאין סיכוי רב למנוע התאגדות והדרך הטובה ביותר היא הידברות. בגולן טלקום המצב אמנם לא סגור, אולם בחברות אחרות, כמו סלקום ופרטנר, ההידברות הביאה להקמת ועדים.

אלה המתנגדים לכל התארגנות, בעיקר מטעמים אידיאולוגיים, נכחו מהר מאוד לדעת כי הפרופיל הכללי של העבודה המאורגנת החדשה שונה מאוד מהתדמית של ההסתדרות כפי שרבים תופסים אותה. אלה לא עובדים שיושבים עם האצבע על השאלטר או סבורים כי שביתה היא הנשק היחיד כדי להשיג דברים.

הם הוכיחו לכל מי שפקפק שהתארגנות במדינה דמוקרטית היא לגיטימית כל עוד היא לא פוגעת באחרים. מדובר בעובדים שמהווים עבור בעלי החברות שלהם ההון הכי חשוב. הם מחויבים למקום העבודה ומייצרים תפוקה נאה מאוד ביחס להשקעת המעסיקים.

הציבור שמע וקרא לא מעט על שכרם של עובדי היי-טק הטבות ובונוסים אבל הוא לא התעניין במספר לא קטן של עובדים שנפלט החוצה בכל אחד מגלי הפיטורים, שלא מיצה אפילו חצי מהזכויות המגיעות לו על פי חוק, שלא לדבר על פי חוזים אישיים למיניהם.

גם עובדי נס ישראל שהתארגנו עשו זאת על רקע המציאות המשתנה בשוק ועקב הצורך לדאוג להמשך עתידם ותעסוקתם. יש לציין לשבח את הנהלת נס ואת שחר אפעל, המנכ"ל שעומד בראשה, שאפשרה לעובדים לקיים את התהליך, על פי חוק.

לסיכום, המהלכים של העובדים צריכים ללמד את המעסיקים שההתאגדות היא דרך להגברת ההידברות ושיתוף הפעולה בין העובדים להנהלה – שיתוף פעולה שבסופו של דבר תורם לשורת הרווח של החברה, לטובת כולם.

המאבק של עובדי כתף אל כתף
כאמור, עובדי רשות המסים הכריזו אתמול על עיצומים והשביתו את כל מערכות המיחשוב. העובדים דורשים מהממשלה פתרון מיידי לסוגיה שהם נאבקים עליה מזה זמן רב: מעמדם של עובדי כתף אל כתף. עובדים שבמשך שנים מתייצבים לעבודה במשרדי ממשלה לצידם של עובדי מדינה ותיקים, אבל מופלים לרעה, הן מבחינת שכרם והן מבחינת תנאי הפנסיה והביטוח שהם מקבלים.

המאבק הוא לא רק של עובדי שע"מ. יש עובדי כתף אל כתף בכל משרדי הממשלה. ממשלות קמו והתחלפו, דו"חות של מבקר המדינה ופסקי דין של בתי הדין לעבודה נכתבו – וכל אלה לא שינו דבר. השלטונות מצפצפים עליהם. האידיאולוגיה שלהם לשבור את העבודה המאורגנת גוברת על כל שיקול אחר.

המחאה של העובדים מגובה בקואליציה מקיר אל קיר שתגיש מחר הצעת חוק להסדרת נושא עובדי כתף אל כתף. בשדולה למענם חברים ח"כים מהאופוזיציה (שלי יחימוביץ', דב חנין ואחרים) ומהקואליציה, כולל מיש עתיד. השאלה המעניינת היא האם בעת ההצבעה על החוק בקריאה ראשונה יצביעו חברי יש עתיד נגד השר שלהם, שהוא המעסיק הגדול ביותר של עובדי כתף אל כתף במשרדי הממשלה.

השורה התחתונה: התארגנות עובדי ההיי-טק והמחאה של עובדי המיחשוב בממשלה מעלות תובנות חדשות ומענייניות לעבודה המאורגנת בישראל מודל 2014 . לא שירת האינטרנציונל וחולצות אדומות, אלא התאגדות לגיטימית לשמירה על מקומות העבודה של כולנו.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אלי ויסברט

    הנאה אדירה להסכים עם כל מילה במאמר. לצערי הרב ההנהלות ובעלי עיניין שמתעשרים על חשבון הכשרון של העובדים ומתייחסים אליהם כאל חפצים או במיקרה טוב כאל עבדים.

אירועים קרובים