חד גדיא

יונתן קורפל מעריך את משמעויות הודעותיה הדרמטיות של HP

היה הייתה חברת מחשבים בשם דיגיטל (Digital). ברבות השנים הפכה לשנייה בגודלה בתבל. יום בהיר אחד, או שמא היה זה יום סגריר, נבלעה לפתע על ידי יצרנית מחשבים אחרת בשם קומפאק (Compaq). אך כמו בהגדה של פסח, גם זו האחרונה נאכלה על ידי הבאה בשרשרת המזון: HP. השבוע הסתבר שהפזמון לא תם: HP, יצרנית המחשבים האישיים המובילה בעולם, הבהירה שבכוונתה לצאת מהתחום הזה. כעת, נותר רק להמתין בסבלנות ולראות מי יהווה את החוליה הבאה בשרשרת הנמשכת.

ייצור המחשבים כולו, היה פעם בהגמוניה אמריקנית. בארצו של הדוד סם יוצרו המחשבים פיזית, ושם היה גם משכנן של החברות שהלוגו שלהן התנוסס על אותם המחשבים. בשלב הבא עבר הייצור עצמו למזרח הרחוק, בעיקר לסין, אך הפירמות המוכרות נותרו אמריקניות. השלב השלישי, של מכירת הבעלות לחברות אסייתיות, החל כבר לפני שש שנים, במהלך של יבמ (IBM), שדמה להפליא למהלך אותו אנו בודקים היום. הענק הכחול הודיע אז על יציאה מתחום ייצור המחשבים האישיים והפעילות העסקית הנזנחת נמכרה ללנובו (Lenovo) הסינית. גם הפעם, בסבירות גדולה, הבעלות תעבור לידי חברה מהמזרח הרחוק – דבר שלדעתי יהפוך את ענף החומרה של המחשבים האישיים לענף אסייתי מובהק.

המהלך של HP נראה לכמה מהפרשנים מוזר. הרכישה הבסיסית של קומפאק, לפני כעשר שנים, התממשה במחיר של 25 מיליארד דולרים. מכירת תחום הפעילות כולו תתבצע כעת, לדעת מומחים, לפי כמחצית מהשווי האמור. יתרה מכך, באותה נשימה הודיעה החברה גם על הפסקת פעילותה בתחום הסמארטפונים והטאבלטים. זאת, לאחר שבשנה שעברה נרכשה לשם כך במיוחד חברת פאלם (Palm) בסכום של מעל מיליארד דולרים. אין ספק שסלאלום ההחלטות הזה מעיד על טעויות קרדינאליות. אולם, הטעות הניהולית הגדולה ביותר הנה התבצרות מאחורי החלטות קודמות. הכרה במשגים ותיקונם מעידים על ניהול רציני.

מכירות HP ברבעון החולף, בתחום ממנו היא מנסה לצאת, היו אמנם בהיקף של כ-10 מיליארד דולרים, אולם מדובר בירידה של 15% וברווחיות נמוכה מאוד. ההיסטוריה הקצרה של טכנולוגיית המידע מצביעה על אכזריות ההתעסקות בייצור מחשבים. רשימת הכוכבים שנעלמו כלא היו, בנוסף לאלה שכבר נזכרו קודם, כוללת את דטה-ג'נרל, הניוול, בורוז, סי.די.סי, נ.סי.ר ועוד. כולן כיכבו בצמרת העולמית ונעלמו מבלי להותיר אחריהן זכר. יבמ נחלצה מגורל דומה כשידעה לזנוח בזמן תחום בלתי רווחי ולהתמקד במחשבים עסקיים, תוכנות ושירותים. כאן ראוי לשים לב לצלע השלישית של הודעת HP: רכישת חברת התוכנה אוטונומי (Autonomy), מתוך כוונה להעלות את משקלה הסגולי של זרוע התוכנה שלה.

למרות ראיית הנולד וההערכות לשינויים שצופן בחובו העתיד, אותן אני מייחס לחברה הנדונה, אני סבור שעדיין לא תמו צרותיה של ענקית המיחשוב. אני רואה כבר את המשוכה הבאה הניצבת במסלול ריצתה קדימה. HP, כידוע לכל, הנה מובילה עולמית בתחום נוסף של חומרה: המדפסות. מה שקורה כיום בתחום המחשבים האישיים, סביר להניח שיתרחש גם בתחום ההדפסה. אמנם הירידה בהיקפים בתחום זה ברבעון הנדון הנה של 1% בלבד, אולם המגמה ברורה. המרווחים כאן נמוכים לא פחות וגם גזרה ענפית זו נגררת לתחרות מחירים בעקבות תחרות קשה. לעניות דעתי, הסיפור יישנה גם כאן, והתוצאה תהיה דומה. תחום זה אף הוא, ייפול בסופו של דבר לידי המתחרים האסייתים.

טור זה עסק בשבוע שעבר במהלך הרכש של גוגל (Google), שסיפחה אליה את זרוע הסלולר של מוטורולה (Motorola). יש מכנה משותף גדול בין אירוע זה, לאירוע שעומד במרכז הטור השבוע. שניהם תוצאה ברורה של הפיכת המכשיר הסלולרי-ממוחשב, לציר המרכזי של המיחשוב האישי. אנו עומדים בעיצומה של מהפכה ענפית, כזו שפוקדת אותנו כל עשור או שניים. חברה שמבינה את השינוי ויודעת איך ומתי להיערך אליו, תשרוד ותפרח בתקופה הבאה עלינו לטובה. מי שתכשל בניתוח או ביישום, תתאדה, כמו לא הייתה מעולם.

תגובות

(7)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. דודו

    אף אחד לא יביס את הטכנולוגיה האמריקאית

  2. אי.טי

    מעניין למה יוביל עכשיו ובהקשר הנידון מה שקורה כיום באפל עקב יציאתו של ג'ובס מהמשחק.

  3. שונרא

    כן, כי גם מדפסת אבא רוצה to dezabin בתרי זוזי

  4. NHEU

    האם ידוע לאילו תחומים חדשים עומדת החברה להיכנס?

אירועים קרובים