על מיזוגים ואתגרים

המיזוגים והרכישות הרבים שאירעו בשליש הראשון של השנה מבשרים ככל הנראה על קץ המיתון, אלא שכדרכם של תהליכים - הם מציפים אתגרים רבים בפני שני הצדדים: החברות הרוכשות והנרכשות ● המדובר באתגרים שלא תמיד מודעים אליהם ערב המיזוג...

מיזוגים ורכישות היו מאז ומעולם חלק בלתי נפרד מהפעילות של ענף ה-IT, כמו גם בענפים אחרים. מגמת ההתלכדות, בליעת חברות קטנות על ידי גדולות, החלה כבר לאחר המיתון הקודם. אמנם השנתיים של המיתון ב-2008-2009, האטו את תהליכי המיזוגים, אולם אף חברה גדולה לא זנחה את הרעיון.

מיזוגים ורכישות קורים כאשר מתקיימים שני תהליכים מרכזיים: האחד, כאשר לחברה הרוכשת יש קופת מזומנים, שמחייב אותה לבצע פעולות שיניבו רווחים נאים לבעלי המניות. השני, כאשר מנהלי החברה מגיעים למסקנה שכדי להגשים יעדים עסקיים יש להיכנס לתחומים חדשים, ועדיף לקצר לוחות זמנים ולרכוש – ולא לפתח – טכנולוגיות שמשתלבות עם ההיצע העתידי שלה. בצד השני, הנרכש, חייבת להיות תובנה שהדרך לניצול מירבי של ההשקעה שלהם במוצר, היא על ידי חבירה לחברות גדולות יותר בתחום, שיש להן כוחות שיווק והפצה חזקים יותר.

יותר מ-25 מיזוגים שהיו בשליש הראשון של 2010, הם התממשות אותם שני התנאים האלו. הדבר משול לאפקט של שחרור לחץ בצינור מים. הרצון ליציאה החוצה קיים, אבל נבלם זמנית באופן מלאכותי.

כמובן שלא כל המיזוגים דומים. הרכישה האחרונה, שעליה דיווחנו בסוף השבוע, השתלטות של HP על פאלם (Palm) תמורת 1.2 מיליארד דולרים, שייכת לתחום הרכישות שנועדו להביא חברות ענק לנישה שהם מבינות שהן צריכות להיות בו, והדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא לרכוש חברות קיימות. פאלם היא כלה טובה, עם עבר מפואר, הווה פחות מכובד, ויש לקוות שכעת יהיה לה עתיד. כאן נכנס מניע חדש לרכישה: מגמות חדשות שמומצאות על ידי יצרנים גדולים וכל השוק הולך אחריהם. במקרה זה, התודות וזרי הפרחים מגיעים לסטיב ג'ובס, מנכ"ל אפל (Apple).

תהליכים כלכליים מהווים גם הם מאיץ למיזוגים ורכישות בקרב החברות השונות. כך, למשל, רפורמת הבריאות של ברק אובמה, נשיא ארצות הברית, נתפסה מראשיתה כמנוע אדיר לכניסתן של חברות IT רבות לתחום הרפואה, אם באופן עצמאי ואם על דרך חברות ענק שירכשו את הטכנולוגיות שפותחו למגזר זה.

חשוב לציין, כי מיזוגים נעשים בין אנשים, ולא בין חברות. המיזוג אינו מסתיים בטקס החתימה ובלחיצת היד. המיזוג רק מתחיל שם, וכאן טמונות מהמורות לא קטנות בתהליך. כל מיזוג טומן בחובו את המיזוג האנושי של אנשי המקצוע שתמורתם שילם הרוכש הרבה מאוד כסף. מעבר לצד האנושי, קיים האתגר של שינוי תהליכים.

בשל סדרי הגודל של העסקאות, היבט ה-IT לא ממש נכלל במשא ומתן שמנהלים שני הצדדים. ברור להם שתהליך רכישה דורש תהליך הטמעה, וה-IT הוא חלק מהם. אלא שככל שמערכות המידע והמיחשוב הולכות ונעשות קריטיות, כך תהליך המיזוג של ה-IT בין החברות הופך להיות אתגר מרכזי בקרב שני הצדדים. יש לכך השלכות תקציביות, שנובעות מהגירה והמרה של מערכות, שלעיתים אינן מדברות ביניהן. נדרשים שינוי בתפיסת תהליכי העבודה ועוד. נראה, כי תחום ה-IT על היבטיו השונים בתוך תהליכי מיזוגים ורכישות, דומה במידה רבה ל-"קופסה שחורה", שרבים חוששים לפתוח אותה וכשהם נאלצים לעשות זאת, הם לא תמיד מאושרים.

השורה התחתונה: גל המיזוגים והרכישות שהיה בשליש הראשון של השנה מלמד על מגמה חיובית, שמסמלת את סיום המיתון. אבל הוא גם מציף אתגרים רבים בפני שני הצדדים – החברות הרוכשות והנרכשות. אתגרים אלה – לא תמיד היו הכל מודעים להם ערב המיזוג.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים