נציבת ההגבלים באיחוד האירופי יצאה נגד הסנאטורים שקראו לה לאשר עסקת סאן-אורקל

"הפסיקו להתערב בעניינים של אירופה, ותתחילו לקבל את ההחלטות החשובות באמת שעליהן יש לכם שליטה: שיפור מערכת הבריאות האמריקנית", אמרה הנציבה, נילי קרוז ● דבריה נאמרו בעקבות מכתב שנשלח לה על ידי 59 סנאטורים, בראשותו של ג'ון קארי, לשעבר מועמד לנשיאות ארצות הברית, שכתבו שאם העסקה לא תאושר – ייוצרו פגיעה מכוונת בעסקים בארצות הברית ואבטלה בשוק ● היום - "פגישה מכרעת" בין אנשי אורקל לנציגי הנציבות

"הפסיקו להתערב בענייניה הפנימיים של אירופה, וטפלו בעדיפות גבוהה ברפורמת מערכת הבריאות בארצות הברית", כך ענתה נילי קרוז, נציבת ההגבלים העסקיים באיחוד האירופי, ל-59 סנאטורים אמריקנים, שקראו לה להזדרז בחקירה בטרם אישור הרכישה של סאן (Sun) על ידי אורקל (Oracle).

דבריה של קרוז נאמרו לאחר שלפני שבועיים שלחו לה הסנאטורים מכתב ובו כתבו, כי ביטול העסקה יביא לפגיעה מכוונת בעסקים בארצות הברית ולאבטלה של אלפי עובדים בתעשיית ה-IT במדינה. יוזם המכתב הוא הסנאטור הדמוקרטי ג'ון קארי ממסצ'וסטס, שהיה מועמד לנשיאות ארצות הברית בבחירות 2004, וחתום עליו, בין השאר, הסנאטור הרפובליקני אורין האץ' מיוטה.

בתשובה לסנאטורים, שניתנה במסגרת נאום שנאמה, הדפה קרוז את הטענות וציינה, בין השאר, כי הסנאטורים מתערבים בענייניהם של אחרים, "במקום לקבל את ההחלטות החשובות באמת שעליהן יש לכם שליטה: שיפור מערכת הבריאות האמריקנית". קרוז התייחסה לדבריו של קארי, שכתב לה, בין השאר: "נכון הוא שהנציבות ריבונית לאשר את העסקה או לבטלה, ואיני כופר בריבונות זו. עם זאת, אין להתעלם מהחלטת הממונה על ההגבלים העסקיים בארצות הברית, שלפיה המיזוג אינו פוגע בתחרות בכל צורה שהיא. על בסיס החלטה זו, יהיה זה נכון והוגן לשאול את הנציבה מדוע לעכב את אישור המיזוג?". קרוז ענתה לקארי בנאומה, באמרה בציניות: "האם להתערב בענייניה הפנימיים של אירופה זה באמת הדבר החשוב באמת? על הסנאטורים לפעול בתחומים בהם יש להם שליטה: תיקון מערכת הבריאות אצלם. הם נדרשים לערוך שינוי בסדרי העדיפויות שלהם".

היום (ה') צפויים נציגי אורקל להיפגש עם אנשי נציבות הממונה על ההגבלים העסקיים באיחוד האירופי, ולדון עמם בעסקה לרכישת סאן. בדיון, יבקשו נציגי החברה לאשר את העסקה, ויטענו, כי זו אינה פוגעת בתחרות בעולם בסיסי הנתונים. הפגישה היא בעלת חשיבות מרובה, והוגדרה על ידי העיתונות הטכנולוגית בארצות הברית כ-"מכרעת". זאת, בשל סירוב אורקל להתייחס ברצינות לדאגת האיחוד האירופי, שלפיה הרכישה של סאן תוביל להפרת חוקי ההגבלים העסקיים של האיחוד. האירופים טענו כך בעקבות הבעלות שתהיה לאורקל בעקבות העסקה גם על בסיס הנתונים מבוסס הקוד הפתוח, MySQL, שאותו רכשה סאן ב-2008.

לפני מספר שבועות פרסמה הממונה על ההגבלים העסקיים באיחוד האירופי התנגדות רשמית לעסקה, מחשש לפגיעה בתחרות בשוק התוכנות למסדי נתונים. חקירת הנציבות החלה באוגוסט השנה, במטרה לבדוק האם המיזוג בין שתי החברות מנוגד לחוקים להגבלים עסקיים הקיימים באיחוד, ומהן ההשלכות שלו על תעשיית ושוק התוכנה. בתגובה להתנגדות הרשמית של האיחוד, מתחה אורקל ביקורת על אנשי האיחוד ומסרה כי "הם מפגינים חוסר הבנה תהומי בעולם בסיס הנתונים ובשוק הקוד הפתוח. אין שום בסיס בחוק האירופי להתנגדות למיזוג של שתיים משמונה ספקיות בסיסי הנתונים, המוכרות מוצרים שונים".

התנגדותו של האיחוד האירופי לא תביא בהכרח לפסילת העסקה, אולם היא צפויה לעכב אותה עד שיוכרע, כי בעקבות הרכישה לא ייגרם נזק לתחרות בשוק. האיחוד יקבל את ההחלטה הסופית בנושא בינואר הקרוב. במידה שלא תאושר העסקה, צפויות שתי החברות לערער על ההחלטה.

באוגוסט אישר הממונה על ההגבלים העסקיים במשרד המשפטים האמריקני את העסקה, תוך שהוא קבע שיש שמונה שחקנים חזקים בשוק בסיסי הנתונים – שוק הכולל, בין השאר, את יבמ (IBM), מיקרוסופט (Microsoft) וסייבייס (Sybase).

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים