עכשיו זה רשמי: האיחוד האירופי מתנגד לרכישת סאן על ידי אורקל

הסיבה להתנגדות: החשש שהמיזוג יפגע בחוקי ההגבלים העסקיים של האיחוד ובתחרות בעולם בסיסי הנתונים ● האיחוד חושש שלאחר שאורקל תקבל את MySQL, תהיה לה דומיננטיות יתר בשוק בסיסי הנתונים העולמי ● אורקל בתגובה: אנשי האיחוד האירופי "סובלים מחוסר הבנה מוחלט ותהומי" לגבי התחרות בשוק זה ● ההחלטה הסופית של האיחוד בנושא - עד ינואר הקרוב

האיחוד האירופי הודיע, כי הוא מתנגד לעסקת הרכישה של סאן (Sun) על ידי אורקל (Oracle). ביסוד ההתנגדות לרכישה נמצא MySQL, בסיס הנתונים מבוסס הקוד הפתוח, שאותו רכשה סאן בשנה שעברה תמורת מיליארד דולרים. החשש של האיחוד הוא שהמיזוג יפגע בחוקי ההגבלים העסקיים שלו ובתחרות בעולם בסיסי הנתונים, ושקבלת MySQL תגרום לכך שלאורקל, המובילה בשוק בסיסי הנתונים העולמי, תהיה דומיננטיות יתר.

ההודעה הצפויה של נציבות ההגבלים העסקיים באיחוד האירופי גררה תגובה חריפה מצידה של אורקל, שלפיה אנשי האיחוד האירופי "סובלים מחוסר הבנה מוחלט ותהומי" לגבי התחרות בעולם בסיסי הנתונים. אורקל הצביעה בהודעה שמסרה על כך שהממונה על ההגבלים העסקיים במשרד המשפטים האמריקני אישר את העסקה באוגוסט, תוך שקבע שיש שמונה שחקנים חזקים בשוק בסיסי הנתונים – שוק הכולל, בין השאר, את יבמ (IBM), מיקרוסופט (Microsoft) וסייבייס (Sybase). "אין שום בסיס בחוק האירופי להתנגדות למיזוג של שתיים משמונה החברות, אשר מוכרות מוצרים שונים", נמסר מאורקל.

התנגדותו של האיחוד האירופי לא תביא בהכרח לפסילת העסקה, אולם היא צפויה לעכב אותה עד שיוכרע, כי בעקבות הרכישה לא ייגרם נזק לתחרות בשוק. האיחוד יקבל את ההחלטה הסופית בנושא בינואר הקרוב. במידה שלא תאושר העסקה, צפויות שתי החברות לערער על ההחלטה.

הנציבה הממונה על התחרות באיחוד האירופי, נילי קרוז, היא בעלת מוניטין של מי שתומכת בטכנולוגיות קוד פתוח, ולא מהססת במסגרת תפקידה לפעול לקידום תחום זה בנחישות. קרוז גם ידועה בשימוש רב בעוצמה שיש לה במסגרת תפקידה: כך, במאי השנה היא השיתה על אינטל (Intel) קנס ענק, של 1.44 מיליארד דולרים. קרוז קבעה, לאחר חקירה ממושכת, כי "אינטל הפרה את חוקי האיחוד לתחרות, על ידי ניצול מצבה הדומיננטי בשוק המעבדים, וכל זאת על מנת לשמור ש-AMD, מתחרתה, תימצא מחוץ לשוק".

אורקל הודיעה על כוונתה לרכוש את סאן תמורת 7.4 מיליארד דולרים לפני כחצי שנה. חקירת הנציבות האירופית את העסקה החלה באוגוסט השנה, במטרה לבדוק האם המיזוג בין שתי החברות מנוגד לחוקים להגבלים עסקיים הקיימים באיחוד. הנציבות בדקה את השלכות המיזוג העומד לאישור על תעשיית ושוק התוכנה.

הפעם האחרונה שהנציבות האירופית התנגדה לרכישה גדולה שאושרה על ידי הרשויות בארצות הברית הייתה בשנת 2000, כאשר ג'נרל אלקטריק (General Electric) רכשה את הוניוול (Honeywell). ב-2001 הסיר האיחוד את התנגדותו לאישור העסקה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים