השכפול הגדול של זירוקס

לפני עשור פצחה יבמ במהלך הכניסה לתחום השירותים, והקימה את IGS ● לפני כשנה רכשה HP את EDS - ושלשום זירוקס שכפלה את המהלך של הגדולות ● ומה בארצנו הקטנטונת?

במינוח הלקוח מעולמה של זירוקס (Xerox), החברה שהמציאה את מכונת הצילום, הרי שרכישת ACS תמורת 6.4 מיליארד דולרים, היא ניסיון לשכפל את ההצלחות של יבמ (IBM) עם IGS, של HP עם רכישת EDS, וזו של דל (Dell) שרכשה בשבוע שעבר את פרו סיסטמס (Perot Systems).

החלוצה שפתחה צוהר לשילוב בין מכירת חומרה ו-"ברזלים" לבין ניהול עסקי במיקור חוץ היתה יבמ. בסוף שנות ה-90' היא באה עם התפיסה הגורסת "אנחנו מסוגלים לנהל כל דבר בארגון, לקחת אחריות על תהליכים שלמים, כמו ניהול השכר ומשאבי אנוש, ניהול רצפת הייצור, ה-IT והחומרה הם רק מרכיב אחד בסיפור הזה". המהלך שעשתה אז יבמ, נבע מכך שהענק הכחול הבין, כי החומרה כבר אינה ביזנס שאפשר לבנות עליו לטווח ארוך. יבמ הכירה שלצד תוכנה, שהיא סיפור בפני עצמו, הרי שהכניסה לארגון ועיסוק בליבה של התהליכים, יכולים לסייע לה, וכן זה מהלך שלא יזיק לעסקי החומרה. כך, תוך עשור, תרמה זרוע השירותים של יבמ, IGS, תרומה חשובה למיצובו של הענק הכחול כ-One Stop Shop. רכישת EDS על ידי HP בשנה שעברה, הייתה גם היא עוד הוכחה לכך שמחומרה ומדפסות אי אפשר להיוושע.

זירוקס, כאמור, משכפלת את המהלך. ACS אמנם לא מוכרת אומנם בשוק הישראלי, אבל מאזניה מעידים שהיא עושה עסקים לא רעים בתחום השירותים. הכניסה של זירוקס לעולם מיקור-החוץ מעניינת במיוחד, כי היא באה מעולם פתרונות ההדפסה, לא עוד כזה שמוכר רק מדפסות לארגונים. המיתון הגלובלי האיץ תהליכים שהחלו לפני כן, לפיהם תחום המדפסות בארגונים הפך לתחום של פתרונות ניהול מסמכים. ארגונים הבינו, כי ההדפסות הן הוצאה שניתן לשלוט עליה ובעזרת ניהול נכון אפשר לחסוך כספים רבים. זירוקס, כמו מתחרותיה, מצאה עצמה יותר ויותר בשנים האחרונות נדרשת לספק פתרונות ארגוניים בתחום. הרכישה של ACS אמורה להוביל אותה מהר יותר לאגפים אחרים בארגון, ולשחק "במגרש של הגדולים", בעולם השירותים.

הכניסה לתחום השירותים דווקא בעיתוי זה, מעניינת. בתקופת המיתון, ארגונים רבים עצרו תהליכים של הוצאת פרויקטים החוצה. מי שחוותה זאת באופן המשמעותי ביותר, הייתה IGS. על פי תחזיות האנליסטים, IGS אמורה הייתה להשיל משוויה כ-8% בשנה הקרובה בגלל המיתון. אולם השוק הזה, של שירותים, הוא שוק של שחקנים הרצים למרחקים ארוכים, ולכן יש להניח שגם ביבמ לא מודאגים, ומשוכנעים שהמספרים ישתנו בשנים הבאות. גם מתחרותיה של IGS לא רוו נחת מתחום זה, אבל התחזיות האופטימיות של אנליסטים לגבי היציאה מהמיתון,  מצביעות על כך שתחום מיקור החוץ עשוי להתאושש במהרה. שוק השירותים מוערך ב-150 מיליארד דולרים בשנה, וזירוקס רוצה להיות שם, כשהמספרים יגדלו.

הנעלם הגדול הוא מי הבאות בתור לרכישה? בעקבות הרכישה של ACS, עלו בוול סטריט ב-5% מניותיהן של שתי חברות גדולות: Computer Science ואקסנצ'ר (Accenture). זו הראשונה מנהלת את מערכי התקשורת של נאס"א ושל חיל הים האמריקני. 35% מהכנסות החברה, שמושבה בווירג'יניה, מגיעות מהמגזר הציבורי, יעד אטרקטיבי לחברות בתחום. אקסנצ'ר, המוכרת יותר בישראל, מעסיקה 180 אלף עובדים, היא חזקה בתחום הייעוץ ורכישתה הפוטנציאלית אינה עניין של מה בכך: שוויה המוערך על פי האנליסטים של UBS, עומד על 27.8 מיליארד דולרים.

ומה לגבי השוק הישראלי? כאן המציאות קצת שונה. חברות השירותים בישראל שולטות בתחומי המיחשוב והטכנולוגיה בארגונים, אולם עוסקות מעט מאוד בניהול תהליכים שלמים בארגונים גדולים. שוק השירותים בישראל נשען על שתי זרועות בולטות: ייעוץ וכוח אדם. האפשרות שזירוקס תפתח כאן סניף מקומי של ACS, כזה שיפעל לצד מטריקס, נס טכנולוגיות, מלם-תים, טלדור ואחרות – נמוכה, לדעת כותב שורות אלו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים