אפליקציית השנה – בלי סודות

הבחירה באפליקציה שעשתה את 2014 הייתה קלה: הזוכה חדרה השנה בענק, הוציאה את הרוע האנושי מהמחבוא והשחיתה כל חלקה טובה

היא חוזרת! Secret

כמה כיף להלבין פניהם של אנשים ברבים, ללכלך על חברים באנונימיות, ותרשו לי לא להשתמש במילה המכובסת "להשחיר"… כמה כיף שאפשר לחשוף סודות כאילו בעילום שם, אבל עם רמזים עבים, ואז לסגת במהירות אל המחסה של "מי יודע מה כתב את זה". אני כותב את זה בציניות, כמובן, אבל אין ספק שהאפליקציה של 2014 היא Secret – האפליקציה שמראה שאם נותנים לאנשים אצבעות ומקלדת סלולרית, הם יוציאו את הרשעות הטבועה בהם, ובכולנו, ובקלות.

היא זוכה בתואר לא רק מאחר שהפכה במהרה ללהיט, אלא גם בגלל התגובות אליה מצד גופים ממסדיים רבים, בארץ ובעולם. מתי אפליקציה הגיעה לדיון בוועדות שונות, בכנסת למשל? מתי ממשלה, ובמקרה הזה ממשלת ברזיל, ביקשה להסיר אותה מחנויות האפליקציות? Secret עשתה זאת.

בנוסף לגופים הממסדיים, Secret גרמה להרבה אנשים לשאול: למה? מדוע האפליקציה הזאת נחוצה? למה אנשים משתמשים בה כדי להלבין פניהם של אנשים אחרים ברבים ופחות, נאמר, לשתף בסודות שלהם עצמם?

Secret אמנם הוכיחה שבעידן של פייסבוק (Facebook) היודע כל יש מקום לאפליקציות שמספקות מחסה אנונימי ומקלדת וירטואלית חופשית גם יחד. למרות זאת ועם זאת, היא גם האפליקציה המיותרת של השנה. היה אפשר בהחלט להסתדר בלעדיה. קשה לומר שהיא תרמה משהו לחיים שלנו מעבר ליותר רוע. היא מיותרת קצת פחות מ-YO הטפשית, שטוב שהוכח שהיא הייתה אמנם אופנתית – אבל רק לרגע.

האפליקציות שהפסידו את התואר

השנה היה קל יחסית לבחור את האפליקציה המנצחת, אבל היה הרבה יותר קשה לבחור את האפליקציות שהיא ניצחה, אלה שראויות לאזכור. אכתוב על עוד כמה אפליקציות שהופיעו ב-2014, נסקרו בפורטל אנשים ומחשבים (מתוך 100 שנסקרו בסך הכול) וראויות לציון.

תופעת הסלפי הביאה עמה אפליקציות רלוונטיות רבות, שכמה בולטות שבהן נסקרו כאן בעבר. בחרתי להציג שוב את Whistle Camera. אפליקציה זו מאפשרת לבצע צילומים באמצעות שריקה, כך שניתן לכוון את המצלמה ובמקום ללחוץ על כפתור הצילום – לשרוק.

עוד תופעה שבאה לידי ביטוי באפליקציות לא מעטות היא מחשוב הענן. מנקודת מבט צרכנית, וגם עבור עסקים קטנים רבים, הדבר מיושם רק באחסון, אבל גם בזה צריך לדעת לטפל, בעיקר כשיש כל כך הרבה שירותים שמציעים אחסון בחינם. Unclouded היא אחת הטובות שבהן. היא מטפלת בשטח האחסון בענן ומאפשרת להעביר קבצים משירות אחד לאחר בלי בעיה. כך היא מכניסה איזשהו הגיון באחסון.

האפליקציה הבאה עוסקת באחד הדברים החשובים בעולם הנייד – זמן הסוללה. לא נעים להגיע לסוף היום ולראות שיש לנו עוד בערך 10% סוללה ואין לנו מטען.

אחת הסיבות לכך שיש מקרים בהם המכשירים הניידים "זוללים" את הבטרייה היא שאנחנו מבלי משים מפעילים לפעמים מספר גדול של אפליקציות. ShutApp יכולה לעזור בכך. היא מראה למשתמש אילו אפליקציות פתוחות במכשיר שלו ומאפשרת לו לסגור אותן בקלות, כולן או חלקן. כך הוא יכול להאריך קצת את משך העבודה שלו עם המכשיר.

Z Launcher של נוקיה (Nokia) הוא אחד המשגרים הבולטים שמלווים את אנדרואיד (Android) ומאפשרים לשנות לחלוטין את דרך העבודה עם הטלפון, עד כדי שאפשר להתייחס אליהם כאל מערכת הפעלה מלאה. המשגר הזה מתייחס אחרת לחלוטין לנושא ההפעלה של אפליקציות. מבחינתו, כל דבר ניתן להפעלה, כולל שיחת טלפון, עם מחוות קלות לביצוע. נוקיה השיקה את המשגר ומאוחר יותר ניתן היה להבין למה: מדובר במערכת ההפעלה/משגר של הטאבלט הראשון של החברה, ה-N1.

פייסבוק מתנצלת בימים האחרונים בגלל פרויקט סיום השנה, שהיו כאלה שהוא העלה אצלם זיכרונות לא טובים. אם כך, מה יגידו האנשים שעומדים מאחורי Timehop – אפליקציה שמציפה פוסטים שנכתבו עבור רשתות חברתיות כמה שנים טובות אחורה, ובכל יום ביומו? כבר נתקלתי שם בפוסטים שגרמו לי להזיל דמעות. כך או כך, אין ספק שמדובר באפליקציה מעניינת ביותר.

מה יהיה ב-2015? קשה לחזות, אבל יש אפליקציה שאמנם יצאה השנה, אולם אני חוזה לה קפיצה בשנה הבאה. מדובר ב-Wire של יאנוס פריס, אחד ממקימי סקייפ (Skype). הוא וחבריו מבטיחים שמדובר ביותר מאשר אפליקציית שיחות מידיות יפה, ואפילו יפה מאוד, אלא בכזאת שמבטיחה איכות שיחות גבוהה וסנכרון לכל פלטפורמות המחשוב. יהיה מעניין לראות האם התחזית שלי תתממש והיא תגנוב נתח שוק מהאפליקציות המתחרות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים