מנהרת הסודות

סיקרט "תפסה" בשבועיים האחרונים עוד ועוד ישראלים, שכותבים בה פוסטים באנונימיות מוחלטת ● רון קסלר יצא לבדוק איך האפליקציה הפכה מתא וידוי לכר פורה לשמועות מרושעות

03/08/2014 17:55
היא חוזרת! Secret

אחת הרעות החולות של עידן האינטרנט והמובייל היא החשש שמידע ששיתפת, אפילו ברגע של שכרות, יהפוך לנחלת הכלל. בצד רעה זו יש גם את החשש שמידע אישי אודותיך ידלוף החוצה וכל מה שייוותר לך לעשות הוא לקוות שאתה לא מכיר את כל אלה שיודעים עליך דברים מביכים.

רגע, אבל מה היה קורה אילו הייתי רוצה לשתף מידע סודי על עצמי מבלי שאחרים ידעו שזה אני? בבסיס הרעיון הזה עומדת סיקרט (Secret), רשת הסודות הסלולרית החדשה, שאמנם נחתה על שולחנם של מבקרי האפליקציות כבר לפני מספר שבועות, אבל הספיקה בשבועיים האחרונים לעשות שמות בקהילת משתמשי האפליקציות הישראליים ותוך קצת יותר מ-10 ימים הפכה משיחת העיר למהומה בעיר.

נתחיל בברזלים: אז מה בעצם סיקרט עושה? ובכן, ראשית, היא מאתרת את חבריך ממש כמו כל אפליקציה שאנחנו מכירים אבל אינה חושפת בפניך, המשתמש, מי הם. שנית, כשאתה בונה פרופיל, אתה למעשה מייצר סטטוסים (סודות) בלבד. מעבר לכך אין שום מידע עליי, באותה מידה שאין על חבריי.

אז מה עכשיו? כל מה שצריך לעשות זה לכתוב סוד כלשהו לשחרר לאוויר ולחכות שאנשים יעשו לו לייק (שמגיע באפליקציה זו בצורת לב, בדומה לאינסטגרם) ותגובות לסטטוסים אחרים שאנשים מפרסמים. בסוגיית התגובות גנבו את הצגה אייקונים קטנים וחמודים שאין להם שום משמעות כרונולוגית (אף אחד לא באמת יודע מי מגיב למי). אלה מחליפים את תמונות הפרורפיל של מותירי התגובה באפליקציות אחרות.

שמועות במקום סודות
הרעיון של סיקרט הוא בבסיסו "לצעוק" סודות אל המרחב הווירטואלי. להיות מעין תא וידוי, אבל במקום "חוטא" אחד וכומר אחד, יושבים בו משתף אחד והמוני קוראים סקרנים. הדימוי הרומנטי של האפליקציה הוא של מעין מנהרה חלולה שמלאה בפירים מבחוץ. כל אחד שעובר ליד פיר ומרגיש שהוא חייב להיפטר ממשהו שרובץ על ליבו (לדוגמה, אימא שלי פוחדת ממדרגות נעות בקניון, לדודה שלי יש ילדים מעצבנים ואפילו עד כמה אני מתעב את השותף שלי לדירה) צועק את הסוד לפיר, ושם הסודות מתערבלים למקהלת הדים שמאפשרת לשמוע גם סודות של אחרים. אבל רעיונות לחוד ומנהרות לחוד, ופה מגיעה התפנית הישראלית. בתוך שבועיים הפכה סיקרט מתא וידוי לסודות לתא גידול של שמועות.

אולי זה כי אנחנו מדינה קטנה לעומת ארצות הברית, למשל, שם לכל סוד קטן יכולים להיות בעלים רבים, ואולי זה כי יש בנו סוג של אלימות שרק מחפשת מקום להתפרץ אליו, ואם זו מנהרה – על אחת כמה וכמה.

אם היא הייתה סלבית, הסודות שלה כבר היו מתגלים בסיקרטבמוקד השמועות עומדים, כמובן, סלבס. סיקרט היא החלל שבו תוכלו לדעת מי בארון אבל בעצם לא, מי התגרשה וגם מי המפורסם שמנסה כבר שנים להפוך לאישה. אבל זה לא הכול, רק בסיקרט תוכלו לדעת מה החברים שלכם חושבים על חברים אחרים – ואולי אפילו עליכם. למערכת אנשים ומחשבים דווחו כמה וכמה מקרים של אנשים שראו סוד שפורסם עליהם והם בכלל לא ידעו שהם כאלה. וממש כמו הקלישאה על כך שלא משנה מה אומרים על מישהו או משהו כל עוד מאייתים את שמו נכון, גם כאן לא ממש משנה אם מה שכתוב עליכם הוא אמת או לא. עצם זה שמדברים עליכם יכול להיות הרסני.

צחוק בצד, בשבוע שעבר פורסמו מספר מקרים של איומים בהתאבדות ואפילו ניסיונות כאלה של בני נוער שלא עמדו בקצב הדהירה של מנהרת הסודות הזו. סיטואציה שיכולה להיות קיצונית למשתמשים מהצד אבל אמיתית וקשה למי שהסודות המתפרסמים עליו. מדובר באפליקציה שיכולה להיות מאוד מטלטלת לקהילות קטנות או ערים קטנות, בהן כולם מכירים את כולם. קחו, למשל, שכונה קטנה בעיר מסוימת בה כולם הורידו את האפליקציה. כל השאר הוא לדמיון ולרוע לב האדם הישראלי שעושה את זה.

סיקרט היא ללא ספק אפליקציה מאתגרת שהפיק הטרנדי שלה הגיע מהר מדי ומוקדם מדי. קשה לראות איך היא תשמור על טרנדיות וקצב גדילה מסיבי כל כך במשך זמן רב כל כך. האם השימוש בה בישראל יקטן בסוף למימדים כאלה שיגרמו לאנשים להיזכר מה הייתה מטרתה המקורית? ימים יגידו. בינתיים, היא אחד המקומות שאפשר לברוח אליו בזמנים קשים כאלה – וגם זה משהו.

למה כן? שיחת ברזייה קלאסית, בדיקה האם מדברים עליכם, ממשק נעים ויפה ששווה לחוות אותו.
למה לא? זה לא שיש באמת סיכוי שלא תציצו, נכון?

להורדה למכשירי iOS לחצו כאן.

להורדה למכשירי אנדרואיד (Android) לחצו כאן.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. יאיר

    יש אתר מאוד נחמד שעושה משהו דומה. ניתן לכתוב בו סודות אישיים בצורה אנונימית. ממליץ. www.zesod.co.il

אירועים קרובים