התיקשוב במוקד החינוך

אנשי החינוך שהשתתפו בכנס EduTech 2013 - מורים, מפקחים, מנהלים ואחרים - הביעו אמון רב בחשיבות של התיקשוב בכיתות ● כדי שהמהפך יושלם, על הממשלה להחליף דיסקט ולשלב ידיים עם המגזר הפרטי

כנס התיקשוב בחינוך EduTech 2013, שנערך הבוקר (ב'), היווה הבעת האמון הגדולה ביותר שהייתה לנושא אי פעם בארץ. למרות חג החנוכה, שהוא שבוע חופשה במערכת החינוך, מאות מורים, מפקחים, מנהלי מוסדות חינוך וראשי החינוך המקצועי מילאו מפה לפה את האולם בו התקיים הכנס, במלון שרתון בתל אביב. ותיקי המערכת אמרו כי הם לא זוכרים כמויות גדולות כאלה של אנשי חינוך בכנס אחד. אלא שאין מדובר כאן רק בכמות: זו הפעם הראשונה בה חברו לכנס אחד שלושה גורמים – המגזר החינוכי, המגזר העסקי והמגזר השלישי, שפועל אף הוא במערכת החינוך.

נכון שיש לא מעט כנסי חינוך בישראל, עם ראשי ממשלה, נשיאים ויתר שועי ארץ, שרוממות הנושא בגרונם. אלא שהתיקשוב לא נמצא בהם על הפרק. לעומת זאת, היותו של הנושא במוקד הכנס הבוקר הביא להעלאתן של נקודות רבות הקשורות לאתגרי מערכת החינוך מנקודת המבט של התיקשוב.

כמה תובנות מרכזיות עלו מן הכנס. הראשונה היא שלמעשה אין תשובה לשאלה שעמדה במרכזו – כיצד תיראה הכיתה העתידית. מדוע? משום שאנחנו מצויים בעידן שבו מצד אחד קיימים פתרונות ואפשרויות לשלב את הטכנולוגיה במערכת החינוך, והם מתחדשים בקצב מהיר, אולם מצד שני, מרבית הכיתות בארץ רחוקות מאוד מהאפשרות להפוך אותן לדיגיטליות.

אי אפשר להתעלם מכך שבשנים האחרונות הממשלה משקיעה משאבים כספיים לא מעטים בתיקשוב החינוך. אולם, מרבית הדוברים בכנס חזרו והדגישו כי טכנולוגיה לבד לא מספיקה. יש לחזור ולהשקיע במורה ובמעמדו. פרויקט מחשב נייד לכל מורה הוא דוגמה אחת למה שניתן לעשות, לאיך יוזמה פרטית, שהחלה במגזר העסקי, שינתה את רמת הלימוד ואת מעמדם של המורים. הפרויקט הזה מאפשר למורים ללמד באמצעים תיקשוביים ולדעת את התחום, לקראת יישום הכיתה העתידית, שבה כל ילד יוכל ללמוד בה לפי דרכו, לפי הנטיות שלו, ועל מנת לא להכריח אותו למסגרות מסוימות.

כל זה לא עוזר לתעשייה ולצה"ל, שאמורים לקבל את התוצרים של החינוך הטכנולוגי. הזעקות בדבר הצורך בחיזוק החינוך הטכנולוגי ברורות ורמות, וניתן היה לשמוע אותן הבוקר בכנס, כמו גם בוועידה של התאחדות התעשיינים באילת ובביקור של מנכ"ל ההתאחדות, אמיר חייק, ב-EIM. חייק אף קרא להקים ועדת חקירה ממלכתית לבדיקת מחדלי הממשלות בחינוך הטכנולוגי.

ועדת חקירה ממלכתית אולי תסייע בהעלאת הנושא לסדר היום, אבל הממשלה היא לא היחידה שיכולה לתרום לעניין. קיימת כיום הזדמנות מצוינת למגזר העסקי, המגזר השלישי וחברות הטכנולוגיה להצעיד את מערכת החינוך והתלמידים אל המאה ה-21. הממשלה לא יכולה להרים את זה לבד ועליה לשתף פעולה לטובת העניין עם האחרים. אלא שכדי שזה יקרה, עליה להחליף דיסקט, לערוך שינויים מבניים בתוכה ולנהל את כל הגופים שיירתמו על מנת לסייע, לא להסתמך רק על רצונם הטוב.

השורה התחתונה: כנס EduTech 2013 היה מפגש נדיר של רצונות ואנשים טובים, בעיקר נציגים של מערכת החינוך, שרוצים לעזור לתלמידים לצעוד קדימה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים