אורי בן ארי, קרן אתנה: "המורים הם הקטר למהפכת התיקשוב בחינוך; השאלה היא האם הוא ידהר"

"תפקיד המורה השתנה: הוא לא עוד מקור המידע היחיד ועליו לקבל את הכלים המתאימים להתמודדות עם השינויים", אמר בן ארי, מייסד ונשיא הקרן ● לדבריו, "מי שלא ילמד את האל"ף-בי"ת של הדור הנוכחי - A זה אפל, G זה גוגל ו-F זה פייסבוק - לא יצליח בעולם החדש"

אורי בן ארי, מייסד ונשיא קרן אתנה. צילום: ניב קנטור

"המורים הם הקטר למהפכת התיקשוב בחינוך. השאלה היא האם הקטר הזה ידהר במסילה או ייתקע ויעלה עשן בתחנה", כך אמר אורי בן ארי, מייסד ונשיא קרן אתנה, שמפעילה את תוכנית מחשב נייד לכל מורה.

בן ארי דיבר בפתחו של כנס EduTech 2013 לתיקשוב בחינוך, שדן בשאלה כיצד תיראה כיתת העתיד. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, נערך היום (ב') במלון שרתון בתל אביב, בהשתתפות מאות אנשי חינוך ותיקשוב.

לדבריו, "תפקיד המורה השתנה. הוא כבר פחות מלמד ועליו להיות מנטור ומנחה. הוא זקוק לכלים המתאימים לעשות זאת. כמו כן, מהפכת המידע הביאה לשינוי במיומנויות הנדרשות ממנו. ברמה המערכתית, יש לחבר בין ההיבטים של הפדגוגיה והתיקשוב, על מנת שהמורים בשטח יוכלו לקבל יותר תוצרים משני השדות הללו ולסייע בצורה המיטבית לתלמידים. ההצלחה תגיע רק מהחיבור של הגופים השונים והיא תניב שלם הגדול מסכום חלקיו".


צילום ועריכת וידיאו: ליאור רובינשטיין

הוא ציין כי "נכדתי בת השנתיים וחצי פותחת מחשב בהינף יד ושולפת סרטים מיו-טיוב (YouTube). אלא שכאשר היא מגיעה לגן, לא כולם יודעים על מה היא מדברת. מנגד, יש סטודנטים שלומדים המון מהבית". לעומת זאת, הוא העלה זיכרון מתקופת לימודיו: "הייתי הילד הכי גבוה בכיתה ותמיד אני הייתי זה ששלחו כדי לתלות את המפה של ארץ ישראל. הייתי שרוי בתחושה השגויה שכל העולם מצוי על גבי המפה הזו. אלא שמי שמלמד איתה כיום חוטא להווה".

"הקמתי את קרן אתנה אחרי שסיימתי את תפקידי בנס", אמר בן ארי. "הבנתי שהנכס של המדינה הוא ההון האנושי שלה. הילדים של היום יהיו המנהיגים בעוד 30 שנה. המהפכה הטכנולוגית, מהפכת המידע והידע, הביאה לשינויים רבים, אבל התוכן הלימודי לא ממש השתנה. המידע כיום זמין לכולם, בכל מקום ובכל זמן, והמורה איבד את מעמדו כמקור הידע. כמו כן, לאחר מהפכת הדפוס, מהפכת האינטרנט הביאה לכך שההשכלה פתוחה לכל".

בן ארי ציטט את הסופר והעתידן אלווין טופלר לפיו "האנאלפבית של המאה ה-21 הוא לא זה שלא ידע קרוא וכתוב אלא מי שלא יוכל ללמוד, לדעת, לשכוח ואז ללמוד מחדש, כי אז, הוא לא יוכל להתפרנס בעולם חדש". הוא ציטט גם את הפרופסור לחינוך קן רובינסון, שאמר כי "הספרים ייעלמו, הכיתות ישתנו, ההרצאות הפרונטאליות ישתנו – אבל המורים לא ייעלמו".

"העולם תחרותי בצורה לא רגילה", אמר בן ארי. "הודו וסין מנפיקות מדי שנה מאות אלפי מהנדסים וישראל – רק 8,000. התחרות שלנו היא מול שתי המדינות הללו ויתר מדינות BRIC – ברזיל ורוסיה".

הוא ציין שני מיזמים מקוונים להוראה: אקדמיית קאהן ו-MOOC (ר"ת Massive Open Online Courses) – קורסים מקוונים שפתוחים בחינם לכל, במספר שפות. לדבריו, "השימוש בווידיאו הולך וגדל, כולל בחינוך. גופים רבים מעורבים בלימוד מבוסס וידיאו, לרבות קרנות הון-סיכון".

בן ארי סיכם באומרו כי "העולם משתנה. מי שלא ילמד את האל"ף-בי"ת של הדור הנוכחי, למשל ש-A זה אפל (Apple), ש-G זה גוגל (Google) וש-F זה פייסבוק (Facebook), לא יצליח בעולם החדש. על מנת להצליח יש לרכוש מיומנות ב-ICT, לעשות שימוש חדשני בידע, לייצר חדשנות ויצירתיות, וליצור מצע שמניב חשיבה ביקורתית עם פתרון בעיות".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים