"כל המדינה צריכה להיות עיר חכמה אחת גדולה"

"המדינה החכמה תכלול מערכת חינוך מודרנית, כמו גם מערכות תחבורה ורווחה חכמות", מציע גל הירש, ראש מפלגת מגן ● עוד בתכניות שלו: דיגיטציה לצד מענה לאלה שלא הסתגלו לעולם החדש, יישום טכנולוגיות מהמו"פ הביטחוני באזרחות וכיתה ממוחשבת אחת עם תלמידים מכל הארץ

תא"ל (מיל') גל הירש, ראש מפלגת מגן. צילום: עירד נצר

"כל המדינה צריכה להיות כמו עיר חכמה אחת גדולה, ובתוכה מערכת חינוך מודרנית, כמו גם מערכות תחבורה ורווחה חכמות", כך מציע גל הירש, ראש מפלגת מגן, בראיון לאנשים ומחשבים.

מפלגת מגן מתמודדת בבחירות לכנסת ה-19, שייערכו בשבוע הבא. היא מגדירה את עצמה "מפלגה ביטחונית-חברתית" ונוסדה על ידי הירש, תא"ל (מיל'), שהיה מועמדו של השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, לתפקיד מפכ"ל המשטרה, אולם פרש מהמרוץ לאחר שהועלו טענות שונות נגדו (שהתגלו לאחר מכן כלא נכונות).

"מאז שפרשתי משירות סדיר בצבא, אני עוסק בניהול פרויקטים ובמו"פ. יזמתי הרבה מאוד פרויקטים, שעל רובם אי אפשר לדבר בגלל סיווג בטחוני. אני מקיים גוף בתעשיות הביטחוניות – למשל ברפאל – אבל גם בתעשיות אחרות", אמר הירש. "אני מפתח את הטכנולוגיות מתוך חוויות שאני חווה באופן אישי, בין אם בחיי היום יום ובין אם כאלה שחוויתי במבצעים בצבא. אני לוקח משם דברים שהפריעו לי לפיתוח, מנסה למצוא לזה את המענה הטכנולוגי. הגישה של לבוא מתוך מצוקות וצרכים מובילה אותי בפיתוחים ובפרויקטים, ואני רוצה להביא אותה לחיים של האזרח במדינת ישראל".

מצע טכנולוגי

הירש פירט בראיון את המצע הטכנולוגי של מפלגתו. "מפלגת מגן רוצה להוביל כמה דברים בתחום הטכנולוגי", אמר. "אנחנו מבקשים לצאת מהעניין של עיר חכמה ולעבור למדינה חכמה. הכוונה היא לכך שכל המדינה ושירותיה יהיו ברשת. אין סיבה שישראל לא תגדיר את המדינה החכמה כיעד בתחומים כמו תחבורה, רווחה וחינוך. באמצעות המדינה החכמה, המדינה תייצר את הלכידות המדינתית ונבטל את המושג פריפריה".

הוא הוסיף כי "המגזר הממשלתי רחוק מאוד מזה הפרטי בכל הנוגע לדיגיטציה, והוא חייב להתחדש. אני רוצה להעביר חלק גדול מהשירות לאזרח לדיגיטל, אבל זה יוצר בעיה עם חלק אחר מהמצע של מפלגת מגן – הקשישים והצורך שלהם להזדקן בכבוד. אנחנו רואים פה תהליך היברידי: שהמגזר הממשלתי ישלים פערים מול המגזר הפרטי ושכל השירותים יהיו דיגיטליים, אולם לצד זה, לא להשאיר מאחור את האנשים שלא יכולים לקבל שירות בנקאי בלי בנקאים. חדשנות היא גם דבר שיש להיזהר ממנו, צריך לתת מענה לאנשים שנמצאים במאסף – על ידי הדרכה והנחלת החדשנות באופן שיטתי ומסודר גם לדור המבוגר. כדאי לחבר את זה למשפחה הרב דורית – שנכדים, נינים וילדים ילמדו את ההורים והסבים".

"הרבה תקציבים ומשאבים נוספים מושקעים במו"פ בתחום הביטחוני, ויש מקום שמדינת ישראל תמצה את היכולות האלה גם בתחום האזרחי, שתדאג לבצע פיתוחים שינבעו מתוך היתרונות הטכנולוגיים של המו"פ הצבאי. הנושא לא ממוצה מספיק", ציין הירש.

הסטארט-אפים שהקימו יוצאי יחידות טכנולוגיה ומודיעין הם לא תוצר מספק של המו"פ הצבאי?
"כל מה שקורה במערכת הביטחון משביח את מדינת ישראל, ראוי שצה"ל יקבל דמי השבחה מהסטארט-אפים האלה, אבל זה לא ממוסד ולא מאורגן. ההשקעה במו"פ הביטחוני לא ממוצה. יש כאלה שניסו לעשות זאת, אלא שרוב הדברים שאנחנו משקיעים במו"פ הביטחוני לא ממוצים לטובת אזרחי ישראל בתחומים האזרחיים".

מגן מבטיחה לפעול למען אחד הדברים שהכי מדברים עליהם בעולם ההיי-טק בזמן האחרון – שילוב של חברות כמו החרדים והערבים בענף. הירש מציע לעשות זאת על ידי "תכנית השקעות רב שנתית, כך שסטארט-אפ וחממה טכנולוגית בחברה הערבית לא יהיו משהו שצריך לציין אותו באופן מיוחד. שיהיה להם אותו 'מעמד' כמו לסטארט-אפים בתל אביב. הנחלת חשיבה של חדשנות לחברה הערבית תכניס תנופה להיי-טק הישראלי".

כיתת FaceTime?

"תחום נוסף שאנחנו חייבים להכניס אליו חדשנות הוא החינוך", אמר הירש. "לא יכול להיות שהבת שלי, בת 16, לומדת בגימנסיה הרצליה בתל אביב, תיכון טוב לכל הדעות, באותה הכיתה ובאותה השיטה שבהן אני למדתי בשנות ה-70' וה-80'. מרחב הלמידה חייב להשתנות, כך שתלמידים יגיעו לבתי הספר שלושה ימים בשבוע ושאר הפעילות תתקיים ברשת".

הוא מציע "כיתות לא גאוגרפיות", כלומר: כיתה אחת שיוכלו ללמוד בה תלמידים הן מאילת והן ממטולה – מכל ישוב ומכל מגזר באוכלוסייה. "התלמידים יגיעו פעמיים בשבוע לכיתה – שתהיה מעין סלון או חדר אורחים, לא כיתה עם שולחנות – ושם הם יציגו את ההתקדמות שלהם ויקבלו משימות. בשאר הזמן הם ילמדו ברשת. כך גם נבטל את הפריפריה החברתית. אני מקווה שזה יתרחב בהמשך לכיתות שבהן יש ילדים מכל העולם", ציין הירש.

"התיכונים שלנו צריכים להיראות כמו האוניברסיטאות הטובות בעולם", הוא אמר לסיום. "כל הכיתות צריכות להיות ממוחשבות ועל הכל להתבצע באמצעים דיגיטליים נוסח FaceTime, ואפילו מציאות רבודה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים