הטכנולוגיות שמאפשרות את גישת הלקוח במרכז במגזר הבריאות
בתחום שעד היום סבל מתדמית בעייתית של סחבת אדמיניסטרטיבית ותלות מוחלטת במענה אנושי, מתגלה חווית מטופלים/מטפלים אולטימטיבית על ידי שימוש בענני הבריאות
כתב: שי עינת.
תחום ענני הבריאות הוא תחום חם ביותר בעולם היום, ובארץ בפרט. שירותי הבריאות עוברים שינוי עצום, מכיוון שהמיקוד עובר ממתן טיפול מבוסס נפח למתן טיפול אישי מבוסס ערך – מהגישה של "לכסות כמה שיותר מטופלים", לגישה שתומכת בטיפול אישי הממוקד בכל מטופל.
עד היום הייתה "חומה" בין הטיפול האדמיניסטרטיבי במטופל לבין הטיפול הרפואי, והשילוב בין השניים, שהגיע הודות ליכולות הטכנולוגיות, מאפשר בעצם את מתן הטיפול האישי והממוקד למטופלים.
המרוץ לספק ערך מניע מערכת בריאות שהיא יותר ויותר מחוברת, אך עדיין, האתגר הגדול של התעשייה הוא הגישור בין איי המידע, וכאן נכנס התפקיד המשמעותי של ענני הבריאות.
מה זה בכלל ענני בריאות?
בהגדרה, מדובר בפלטפורמה ליחסי מטופלים – Patient Relationship Management, המייעלת את תיאום הטיפול במטופלים, במטרה לשים כל אחד במרכז מערכת הטיפול. את זה משיגים על ידי מתן תמונה שלמה של ראיית המטופל, ניהול חכם יותר של מטופלים וחוויה מחוברת יותר של הקשר עם מטופלים.
כל השחקנים המובילים בתחום כבר זיהו את המגמה ונותנים היום ענן בריאות משלהם, שמקדם את נושא הפתרונות הממוקדים לתחום הבריאות (להבדיל מפתרונות ישנים של מערכות CRM, שהיו גנריות ולא ממוקדות ספציפית לתחום הבריאות).
ענני הבריאות מתחלקים לארבע שכבות:
- פלטפורמת ניהול מטופל – מאפשרת מבט 360 על מטופלים, קביעת תורים וירטואליים, הנגשת מידע רפואי.
- כלים להעצמה של הצוותים המטפלים – מאפשרים ניהול תקשורת, שיתוף פעולה בין קולגות ומומחים, ניהול משימות, טפסים.
- שיפור התובנות הקליניות והתפעוליות – מאפשר ביצוע אנליטיקה, חיזוי, קבלת תובנות והמלצות רפואיות בהתבסס על מודלים, ניטור מטופלים.
- מעטפת הגנה ואבטחת מידע – מאפשרת לשמור בצורה מיטבית מידע רפואי רגיש.
היכולות המרכזיות של ענני הבריאות
הצגת נתוני מטופל – תמונת 360 של המטופל, הכוללת תוכניות טיפול, מסעות מטופל, קשרי משפחה, טריאז' (קביעת סדר עדיפות הטיפול בחולים), שאלוני Proms (מדדים מדווחים למטופל), השתתפות בסדנאות/וובינרים.
העצמת הצוות המטפל – כל מה שקשור לחיזוק הצוות מבחינה תפעולית ומקצועית, כמו קשרי צוות מטפל, התייעצות רופאים, מרפאה וירטואלית, עוזר אישי לרופא, בריאות בבית וניהול משאבים, גיוס מבוטחים, ניהול כיסויים ותביעות ועוד.
הפקת תובנות מנתונים קליניים ותפעוליים – היכולת לקבל ערך מוסף מותאם למטופל: חיבור למערכות קליניות (EHR), תמיכה בתקני HL7 ו-FHIR, חיבור למכשירים IoMT, תובנות והמלצות (AI, ML), תובנות ארגוניות, יכולת סגמנטציה ועוד.
אם ניקח לדוגמה מערכת פורטל מטופלים, בין הנתונים שיהיו זמינים למשתמשים אפשר למצוא את הנתונים הבאים:
בצד המטופל:
- הצנת מידע אישי רפואי – תרופות, מרשמים, בדיקות וכו'.
- יכולת תיאום ביקור וסיוע בצ'אט.
- הפקת תובנות מקצועיות מהשיחה והמלצות להמשך טיפול.
- תיאום תורים עצמאי.
- יצירת קשר עם מטופלים, הצעה לפגישה וירטואלית, מעקב אם המטופל לא הופיע לטיפול.
- יכולות ותובנות AI לתקשורת אפקטיבית עם מטופלים: באיזה ערוץ ובאילו שעות סביר שהמטופל יקרא את ההודעה מהרופא.
בצד הצוות המטפל:
- ניהול ותפעול אדמיניסטרטיבי נגיש של מרפאה וירטואלית – כולל חדרי המתנה, צפייה בפרטי מטופלים, שיתוף מידע בין הצוות ועוד
- מעקב וניטור מדדים מרחוק בעזרת מכשירים ניידים בצד המטופל, כמו שעונים וכו' (כפי שמוצג בתרשים).
- אפשרויות שיבוץ מטפלים, תיאום חדרי טיפולים וציוד רפואי, תכנון מסלול ביקורי בית ועוד.
- הגדרת מסע מטופל ושליחת עדכונים והנחיות בין תורים.
- שילוב מודלים של AI במסע המטופל ועזרה בניתוח מידע רפואי.
- כלים לניהול בריאות בקהילה בשילוב רישום למפגשים והרצאות.
לסיכום
בשורה התחתונה, ענני הבריאות הם אלה המאפשרים לנו לעבור למתן טיפול אישי מבוסס ערך, ולייצר חוויה מיטבית לכל הצדדים המעורבים, בתחום שעד היום סבל מתדמית בעייתית של סחבת אדמיניסטרטיבית ותלות מוחלטת במענה אנושי.
ההתקדמות הטכנולוגית, יחד עם הרצון המתמיד לשפר את חווית המטופלים והמטפלים, הביאו ליצירת מערכות תומכות סופר אפקטיביות, שרק משתפרות ומשתדרגות עם הזמן.
הכותב הוא מנהל הטכנולוגיות, ELAD CRM.