פייסבוק עוצרת את תכניותיה בנוגע לילדים רגע לפני שימוע בקונגרס בעניין

הענקית ממאנלו פארק - שמתכננת וחפצה בכיבוש סקטור הדור הצעיר גם כן - עצרה את תכניותיה להשקת אינסטגרם לילדים וכמעט במקביל הפסיקה את שירות מסנג'ר לבני 13 ומטה ● הרקע - דאגה ציבורית ודאגת מחוקקים מהנזק שהשימוש עלול להסב לצעירים

הפרויקט נעצר. אינסטגרם לילדים. צילום אילוסטרציה מעובד. מקור: BigStock

אינסטגרם, הנמצאת בבעלות פייסבוק, הודיעה מוקדם יותר השבוע (ב') כי "בלמה" את פיתוח הגרסה שלה שתוכננה לילדים מתחת לגיל 13. בנוסף לעצירת פרויקט אינסטגרם לילדים, פייסבוק גם בישרה השבוע כי לא תמשיך את פעילות מסנג'ר לילדים, שהושק ב-2017.

ה-Messenger Kids תוכנן כאפליקציה המיועדת לבני ובנות 6-12, שלא תכיל פרסומות ושאנשי הקשר של הילדים יאושרו על ידי הוריהם. באפריל השנה החברה עוד דיברה על כך שתשיק את מסנג'ר לילדים שלה ביותר מ-70 מדינות בעולם, בנוסף על ארה"ב ולמחוזות שבהם פעל קודם לכן, ושתכניס אליו תכונות חדשות. אלא שכעת חל שינוי גורף בגישת החברה, וזה מגיע על רקע שימוע קרב ובא בקונגרס האמריקני שעניינו – תכניותיה של פייסבוק לכבוש גם את גזרת הדור הצעיר כקהל יעד למוצריה הלא-מעט-ממכרים, לכאורה.

ההחלטה של אינסטה עצמה בכלל לא להתרחב לעבר הקהל הצעיר מגיעה, כך על פי הדיווחים, גם לאחר ביקורת רבה מצד קובעי המדיניות ומדעני החברה, שאומרים כי פרויקט כזה יפגע בבריאותם הנפשית של ילדים.

בפוסט שעלה בבלוג החברה ביום שני, אמר אדם מוסרי, מנכ"ל אינסטגרם, כי החברה "מצדדת" בצורך לפתח גרסה של הפלטפורמה לילדים צעירים יותר. עם זאת, הוא הודיע כי הוא עוצר את הפרויקט לעת עתה על מנת "לתת לנו זמן לעבוד עם הורים, מומחים, קובעי מדיניות ורגולטורים, להקשיב לדאגותיהם ולהדגים את ערכו וחשיבותו של פרויקט זה עבור בני נוער צעירים יותר ברשת כיום".

דיווחים על תכניות אינסטגרם לפתח גרסה של הפלטפורמה לילדים עלו במרץ. בזמנו, מוסרי אמר ל-BuzzFeed News כי החברה מרגישה צורך ליצור את הפלטפורמה, לנוכח הידיעה שילדים צעירים מתחת לגיל 13 – שהוא הגיל שבו מותר להירשם לאינסטגרם ופייסבוק – מזייפים את גילם האותנטי כדי להשתמש בפלטפורמה, ושלפיכך מוטב להקדיש להם שירות ייעודי חופף.

הג'ורנל חשף מה שמעוללת פייסבוק לדימוי בני ובנות הנוער

ואולם נראה כי בעיקר סדרת תחקירים וחשיפות אחרונה של הוול סטריט ג'ורנל אודות פייסבוק – Facebook Files series שמה – היא שהניעה את השינוי בגישה.

הסדרה עסקה בין היתר בנזקים שהשימוש בפייסבוק מסב לנפש בני הנוער. נזקים שפייסבוק מודעת אליהם ואף משתיקה או ממנפת מטעמיה שלה, לכאורה. חשיפה זו עוררה גל ביקורת וזעם ציבורי על החברה. 

אחד המקורות לדאגות היה דיווח מלפני מספר שבועות של ה-ג'ורנל, שמצא כי הנתונים הפנימיים של פייסבוק הראו כי שהשירות שלה החמיר את בעיות דימוי הגוף לאחת מכל שלוש נערות מתבגרות.

בעיות דימוי הגוף הוחמרו באחת מכל שלוש נערות מתבגרות עשו שימוש בפייסבוק. צילום אילוסטרציה: BigStock

בעיות דימוי הגוף הוחמרו באחת מכל שלוש נערות מתבגרות עשו שימוש בפייסבוק. צילום אילוסטרציה: BigStock

בנוסף, במאי חתמו 40 תובעים כלליים ממדינות ארה"ב על מכתב שבו ביקשו ממנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג, לעצור את פרויקט מסנג'ר לילדים.

"השימוש ברשתות החברתיות עלול להזיק לבריאותם ולרווחתם של ילדים, שאינם מצוידים ביכולות להתמודד עם האתגרים של ניהול חשבון מדיה חברתית", טענו החותמים על המכתב. "יתר על כן, פייסבוק לא הצליחה מבחינה היסטורית להגן על רווחת הילדים בפלטפורמות שלה", הבהירו. במכתב צוטטו גם מחקרים שהראו כי השימוש של בני נוער בשירותי הרשתות החברתיים גורם ל"עלייה במצוקה נפשית, בהתנהגות של פגיעה עצמית ובהתאבדות" בקרבם.

שלל המסמכים הפנימיים שנבדקו על ידי הג'ורנל, ושחשפו כיצד המחקר של פייסבוק עצמה מצא שמוצריה פוגעים במשתמשים, טלטל את עמק הסיליקון ואת וושינגטון כאחד, במיוחד הדיווח שהצביע על כך שהחברה הפחיתה את החשיפה של ממצאיה עד כמה "רעיל" השימוש באינסטגרם לבנות נוער.

פייסבוק נערכת למתקפת המחוקקים

על רקע הלחץ הגובר בקונגרס בגלל הגילויים, פייסבוק מתכננת לשלוח את מי שעומדת בראש מחלקת הבטיחות העולמי שלה, אנטיגונה דייויס, להעיד על בטיחות הילדים בדיון בסנאט שייערך ביום ה' הקרוב. ההכנות לדיון זה הן כנראה מה שדרבן גם את עצירת פרויקט אינסטגרם לילדים ואת סיום דרכו של ה-Messenger Kids.

בפוסט שלו בבלוג, שבו הסביר מוסרי את ההחלטה לעצור את המיזם, הוא הבהיר כי פרויקט אינסטגרם לילדים פותח עבור "בני 10-12 (באנגלית tweens – ג"פ)" ודרש אישור הורים על מנת שהם יוכלו להצטרף אליו. מוסרי גם ציין כי המוצר המתוכנן היה אמור לכלול "תוכן ותכונות מותאמות לגיל".

מגבה את הצורך באינסטגרם לילדים. אדם מוסרי, מנהל אינסטגרם. צילום: ויקיפדיה

מגבה את הצורך באינסטגרם לילדים. אדם מוסרי, מנהל אינסטגרם. צילום: ויקיפדיה צילום: וויקיפדיה

במסגרת ההודעה על הנסיגה מהפרויקט, מוסרי גם מתח ביקורת על הדיווח של הג'ורנל, ואמר כי הוא "לא מסכים לאופן שבו דיווח כתב העת על המחקר שלנו". הוא הוסיף כי אינסטגרם תמשיך לפתח כלים חדשים שיאפשרו להורים "לעצב בצורה משמעותית את חוויית בני הנוער".

"יש לי שלושה ילדים והבטיחות שלהם היא הדבר החשוב ביותר בחיי", כתב מי שמוביל את אינסטגרם כיום, ובהצלחה רבה. "אני שומע את החששות מהפרויקט הזה, ואנחנו מכריזים על צעדים אלה היום, כדי שנוכל לתקן אותו", סיכם והבטיח מוסרי.

חוקרים את נבכי נפשם של ילדים אפילו מתחת לגיל ארבע

במקביל לדיווחים אלו על שינוי הלך הרוח של קברניטי ענקית המדיה החברתית מחשש לדעת הקהל עליה, עלה אתמול (ג') דיווח חדש בסדרת מאמרי הוול סטריט ג'ורנל בעניינה, ובו צוין כי מחקר פנימי של פייסבוק מעיד על כך שהתמקדות החברה בילדים עמוקה הרבה יותר ממה ששיער העולם, כולל ניסיונות לחקור ולהתעמק בנפשם של ילדים מתחת לגיל ארבע(!) בתקווה לעצב טוב יותר מוצרים עתידיים בעבורם.

אפילו נבכי נפשם של פעוטות נחקרים. צילום אילוסטרציה: BigStock

אפילו נבכי נפשם של פעוטות נחקרים. צילום אילוסטרציה: BigStock

לפי הג'ורנל, מחקר הילדים על החברה מונע בעיקר מהצלחתן של פלטפורמות כמו טיק-טוק ו-סנאפצ'ט במשיכת משתמשים צעירים יותר אליהן.

ה-ג'ורנל ציין בפרסומו זה כי מספר בני הנוער שמשתמשים בפייסבוק מדי יום ירד ב-19% בשנתיים האחרונות, ויכול לרדת ב-45% נוספים עד 2023. נתונים אלו מסבירים אף הם את החובה שחשה החברה להתעמקות בנפש הילדים, כדי שתוכל להבינם טוב יותר ולספק להם שירות שיעסיק אותם ביתר שאת, או אולי אף כזה שיימכר אותם אליו, ממש כמו שמשכילה בעיקר לעשות טיק-טוק המתחרה המצליחה של פייסבוק. 

"עם הימצאם של טאבלטים וטלפונים בכל מקום, ילדים צעירים מגיל שש כבר מגיעים לאינטרנט. איננו יכולים להתעלם מכך, ויש לנו אחריות לברר זאת", נכתב במסמך חסוי של פייסבוק שנצפה על ידי הוול סטריט ג'ורנל.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים