מה מחפשים הסינים בשוק התשלומים בארץ ואיך הם מתכוונים לקדם אותו?

ענת נטיב, מנכ"לית חברת גייט-האב הישראלית, מספרת בראיון ראשון על התכניות של טנסנט הסינית, שבין היתר מחזיקה באפליקציית ווי צ'אט, להרחיב הפעילות בתחום הארנק האלקטרוני ולחבור לשחקני הפינטק הגדולים ● מה לכך ולתרבות התשלומים של התיירים הסינים המבקרים בישראל?

עולם התשלומים האלקטרוני, הארנק החכם, צובר תאוצה בישראל, והוא מוקד לתחרות הולכת וגוברת בין השחקנים המרכזיים בתחום: הבנקים, חברות כרטיסי האשראי, ענקיות הריטייל ועוד.

בקרוב עומדת להיכנס לישראל אחת השחקניות הגדולות בעולם בתחום, חברת טנסנט (Tencent) – תאגיד סיני ענק שיש לו זרועות בתחום האינטרנט, הארנק האלקטרוני, לרבות סליקה, גיימינג, מסחר אלקטרוני, וערכים נוספים. בישראל הם מוכרים בזכות פלטפורמת הווי-צ'אט (WeChat) שלה, שבין היתר נחשבת לפלטפורמת התשלומים הכמעט אולטימטיבית בסין ומשמשת את התיירים הסינים בכל העולם, כולל בישראל.

הרחבת ערוצי ההפצה של הארנק האלקטרוני הסיני

כעת רוצה הענקית הסינית להעמיק את מעורבותה בשוק הארנק האלקטרוני, ראשית על ידי הרחבת ערוצי ההפצה של הארנק האלקטרוני הסיני. בעיקר הדבר אמור בעבור 200 אלף התיירים מסין שמגיעים לארץ בכל שנה (לפני הקורונה, כמובן).

האתגר הנוסף הוא לחבור לשחקניות הגדולות בישראל בתחום הארנק האלקטרוני, ולהציע להן את התשתיות הטכנולוגיות של ווי-צ'אט. תשתיות אלו הן טכנולוגיות ומנותקות מאפליקציית התשלומים, ומאפשרות לבצע מספר רב של פעולות אונליין, שמרחיבות את הערך המוסף של ארנק אלקטרוני, המשמש כרגע רק לתשלומים.

האפליקציה הסינית WeChat. צילום: BigStock

האפליקציה הסינית WeChat. צילום: BigStock

את הפעילות הזו מתכוונת הענקית הסינית לבצע בעזרת שותפות אסטרטגית עם חברת גייט-האב (GateHub). יו"ר החברה הוא דורון ספיר, לשעבר מנכ"ל כאל, מגדל וחברת טלדור. בתחילת השנה מונתה ענת נטיב למנכ"לית החברה והיא בעלת ניסיון רב בעולם הפיננסי.

בתפקידה האחרון שימשה נטיב כסמנכ"ל לשיווק ולהכנסות בקבוצת זאפ. קודם לכן כיהנה בתפקיד סמנכ"ל אסטרטגיה, שיווק ודיגיטל בחברת כרטיסי האשראי כאל. בתפקידה הנוכחי תתמקד נטיב בפריסה של WeChat Pay טכנולוגיות ענן במדינות יעד באירופה ובאמירויות, וכן בחיבור חברות מישראל לחברת טנסנט בסין.

בראיון ראשון לאנשים ומחשבים סיפרה נטיב על שיתוף הפעולה עם הענק הסיני, ועל התכניות להשתלב בשוק המתחמם של התשלומים האלקטרוניים.

מה היתרון בעצם של ווי-צ'אט בעבור השוק הישראלי, שאינו התייר הסיני?
"ראשית, יש חשיבות לנושא של תיירים סינים. בסין 80 אחוז מהאנשים משלמים באמצעות הטלפון והאפליקציה. כשהם באים לארץ, הם לא מכירים משהו אחר. ווי-צ'אט מאפשרת להם לנהל את התשלומים שלהם כמו בבית, וזה טריגר משמעותי עבור על העוסקים בתיירות. אנחנו אגב גם מסייעים לטנסנט להפיץ את השירות במדינות נוספות באירופה, כגון פורטגל, בכל מתווה התשלום והסליקה, האיקומרס ופעולות פיננסיות אחרות".

למה הסינים צריכים אתכם באירופה, הרי זה אפליקציה בינלאומית?
"הם אוהבים לעבוד עם שותפים, שהיכולות שלהם מוכחות, ואנחנו עוזרים להם להרחיב את השירות".

כיצד אתם מתכוונים להטמיע את המוצר השני שלהם, שהוא התשתית?
"הארנק הוא טכנולוגיה ותשתית. אנחנו רוצים להציע לשחקנים בתחום הפיננסי את התשתית, בהנחה שהם מעדיפים לא לפתח הכל מהתחלה. השת"פ איתנו יביא אותם מהר יותר לאקו-סיסטם שמעבר לתשלום באמצעות אפליקציה, השירותים של ווי-צ'אט זה הרבה מעבר לזה, וזה קיים כבר במדינות רבות בעולם. העולם מיישם כיום תפישה שהארנק האלקטרוני הוא הרבה יותר מאפליקציית תשלומים חכמה כלשהי שקיימת כבר".

כמו למשל?
"זה מכלול שלם של פעולות שניתן יהיה להציע ללקוחות. הם מדברים היום על ביצוע הזמנות ותשלומים מתוך הרכב, מכל מקום וכל רכיב נייד. מערכת אחת שמתחברת לכל השירותים הבנקאיים, מסחר מקוון, רשת חברתית, הזמנות של שירותים כגון ביטוח או מעולמות הריטייל. אלו הם דברים שכבר קיימים והגורמים הפיננסיים שירצו ללכת איתנו יכולים להתחבר לזה בקלות, כערך מוסף לשירותים שלהם".

כלומר, אתם לא מתחרים בארנקים דיגיטליים אחרים?
"ממש לא. להיפך. אנו מרחיבים ועוזרים להם להתקדם מהר יותר, כי כפי שאתה יודע, התחרות קשה ביותר. תמיד אפשר לפתח הכל מהתחלה, אבל ראשית זה לוקח זמן, ושנית מדובר בפלטפורמה שמשרתת מיליוני אנשים בעולם, ובמיוחד בסין, והיא מוכחת".

את בוודאי יודעת שיש רתיעה מסוימת מעבודה עם חברות סיניות, בגלל חשש לדליפת מידע
אנחנו מציעים את התשתית הטכנולוגית. שום מידע לא עובר לסינים, ובכלל הקשר שלנו הוא עם הבנקים והחברות הפיננסיות. אין לסינים שום מגע ישיר עם הלקוח הישראלי. עם הסינים זה סיפור אחר, זה עולם הבנקאות שלהם, זה מתחבר לחשבונות שלהם ואין להם שום בעיה.
שוק התשלומים האלקטרוניים בישראל עדיין קטן. אנחנו מדינה קטנה ודי שמרנים בתחום הפיננסים. מרגע שנושא ה-EMV נפתח, אנו רואים שינויים בשוק, ויותר ויותר עסקים מיישמים את המערכות שקולטות את הארנקים האלו. אי אפשר לעצור את הקידמה. זה עניין של תהליך, אנחנו צופים קדימה, וכשזה יהיה – אנו רוצים להיות מוכנים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים