"הקורונה הייתה ‫קמפיין מדהים לבינה המלאכותית"

כך אמרה ד''ר איה סופר, ‫סגנית נשיא למחקר טכנולוגיות AI, מעבדת המחקר של יבמ העולמית, שדיברה בכנס שערך הסניף הישראלי של הענק הכחול ● הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, נערך באופן וירטואלי שלשום (ג') ונשא את הכותרת Put AI to work

ד''ר איה סופר, ‫סגנית נשיא למחקר טכנולוגיות AI, מעבדת המחקר של יבמ העולמית. צילום: ניב קנטור

"השיח היומיומי שלנו על הקורונה ‫היה סביב נתונים ומודלים מתמטיים. ‫נתונים רבים נאספו ‫על בסיס יומיומי, שאין לאנושות כל סיכוי להצליח לעבד אותם. ‫ברור ‫שהתרופה, החיסון וההבנה איך זה מדבק ‫ומה אנחנו צריכים – תבוא רק מהיכולת של הרופאים ומקבלי ההחלטות לנתח את כל הנתונים. בזמן הקורונה היה צורך אקוטי במידע. הצורך קיים תמיד, ‫אבל בזמן של אי-ודאות גדלה, ‫ודברים המשתנים ‫במהירות – נדרש יותר מענה לשאלות משתנות. פה נכנס הכוח של AI – הקורונה הייתה לדעתי ‫קמפיין מדהים לבינה מלאכותית", אמרה ד"ר איה סופר, ‫סגנית נשיא למחקר טכנולוגיות AI, מעבדת המחקר של יבמ העולמית.

ד"ר סופר דיברה בכנס שערך הסניף הישראלי של הענק הכחול. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, נערך באופן וירטואלי שלשום (ג') ונשא את הכותרת Put AI to work. היא שוחחה עם העיתונאי דרור גלוברמן, עורך ראשי של אתר NEXTER מבית מאקו.

"הבנו", אמרה ד"ר סופר, "שנדרש לקחת ‫את הטכנולוגיה Watson Assistant ‫ולהתאימה לימי הקורונה. בתוך שבוע-שבועיים ‫בנינו ולימדנו אותו לתת תשובות מהימנות ‫על שאלות שחוזרות על עצמן. אימנו ‫את הסוכן הווירטואלי להתמודד ‫בכל מקום עם השאלות: 'לשים מסכה?', 'כמה פעמים ‫ביום צריך אלכוג'ל?'".

"עבדנו עם בית חולים באטלנטה", סיפרה, "כדי להעלות סוכן וירטואלי העונה לשאלות של הורים הרוצים ‫לקבל מידע בסיסי ‫על סימפטומים מסוימים ‫של הילדים שלהם. הרמנו את זה תוך 18 שעות. הכוח הוא ביכולת לשלב מענה אנושי ומכונה: אם אתה רוצה תשובה זריזה לשאלה פשוטה, תקבל מענה מהיר ומדויק. במקרה יותר מורכב, תעבור למענה אנושי. כך אפשר להעניק שירות לקוחות טוב יותר ‫וגם שירות אישי כשצריך".

תובנות מביג דטה. מגיפת הקורונה. צילום אילוסטרציה: BigStock

תובנות מביג דטה. מגיפת הקורונה. צילום אילוסטרציה: BigStock

"עסקים", הסבירה ד"ר סופר, "מתנהלים בשפה טבעית, בשיחות עם הלקוחות, או בהרבה מאוד מסמכים, ‫נהלים, חוזים. בפירמת ראיית החשבון KPMG ‫היה צורך להתאים חוזים ‫לרגולציה חדשה שיצאה. יש מאות אלפי חוזים מהסוג הזה, לך תמצא בהם ‫איפה הסעיף ‫שמתייחס לרגולציה החדשה. הבינה המלאכותית של ווטסון סרקה בצורה אוטומטית ‫את הררי המסמכים ומצאה את הסעיפים. הדבר צמצם ב-25% ‫את זמן הטיפול בחוזים".

"באפליקציה Weather Channel של יבמ, שנמצאת על מיליוני טלפונים בעולם", הסבירה ד"ר סופר, "‫נתנו שירות: ‫כשאתה מברר מה מזג האוויר בשכונתך, תקבל מידע על מצב התחלואה בסביבתך. נדרש לפלח נתונים ברזולוציה גבוהה, שבכל מקום הם מופיעים אחרת – בקונטיקט ב-PDF ‫וטבלאות מסובכות; ‫בקולורדו, ‫בר גרפים. האפליקציה הורידה את המידע מהאתרים השונים, ‫המהימנים, ‫של הממשל המקומי – וידעה לנתח ‫כל מסמך כזה בכל פורמט שהוא – טבלה, דיאגרמה, טקסט. היא חילצה את הנתונים והנגישה אותם לציבור, בין אם 'יש כך וכך חולים' ‫ובין אם על מפות ברזולוציה של מחוז ‫או אפילו שכונה".

לגרום למערכות הבינה המלאכותית ‫לדעת ללמוד

"הכוח הנוסף ‫של בינה מלאכותית", ציינה ד"ר סופר, "הוא יכולת הלמידה. אנחנו משקיעים המון ‫כדי לגרום למערכות הבינה המלאכותית שלנו ‫לדעת ללמוד. אנחנו מפתחים כלים ‫שמאפשרים למומחה המקצועי – רואה החשבון, עורך הדין, העיתונאי – ‫לשבת מול המסך, לקבל מעט דוגמאות ‫שהמערכת זיהתה ושהיא לא בטוחה לגביהן, ‫ו'למרקר' אותן. לומר 'זה סעיף ‫שצריך לתקן – זה לא'. המטרה היא ללמד את מערכת ה-AI ‫לעשות את עבודתה טוב יותר, ‫ושהיא תמשיך ותלמד ותלך ותשתפר. תהליך הלימוד קצר, שעות בודדות והמערכת יוצאת לדרך".

"כולם", אמרה, "צריכים כלים שיכולים להבין יותר טוב את השפה האנושית, ‫גם את השפה העסקית ואת כל המסמכים המסובכים. מטרתנו לסייע לכל אחד להתמודד ‫עם העומס של הידע הרב, ‫להנגיש לו את זה בצורה שתתבטא ‫במקצועו – ובכך להביא לשיפור תהליכים עסקיים".

‫"לפני מעט יותר משנה, הצגנו את Debater, ‫הווכחן, מנוע הדיונים של ווטסון, שהתדיין עם אלוף העולם בתחום", ציינה ד"ר סופר. "‫אנחנו עסוקים בלקחת אותו ‫לעולם האמיתי. ‫אנחנו מנגישים ‫את הטכנולוגיה הזאת ללקוחות. הקדשתי את שמונה השנים האחרונות ‫לפיתוח מכונה שתוכל להתווכח עם בני אדם. בניגוד למשחקים, ‫בבעיות של העולם האמיתי, ‫הרבה פעמים אין ניצחון ברור ‫בשורה התחתונה. מ-2012 צוות חוקרים בישראל ‫מפתח סוג חדש של AI. ‫אנחנו רוצים ליצור מערכות ‫שישתפו איתנו פעולה, ‫כך שנוכל ‫לקבל החלטות טובות יותר".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אלי ויסברט

    השאלה האמיתית איפה עובר החסם העליון של שימוש בבינה המלאכותית! אין גורם עולמי כמו "וועדת הלסינקי" שקובע את הגבולות. הבעיה העקרונית, הבינה המלאכותית אינה מבינה באינטרקצייה בין בני אדם, מעבר למה שהמפעיל יאפשר להזין אותה, ולכן תשמש במהירות כגורם אנטי דמוקרטי. אם הבינה המלאכותית "תקבל" לכאורה את ההחלטה הטובה ביותר בעולם האמיתי היא תרוקן מתוכן את מעורבות המומחים וכמובן את מעורבות הציבור ותאפשר לכל בעל שאיפות דיקטטוריות לשלוט במערכות המידע הכלכליות והחברתיות. בנוסף כתוצאה מאימוץ הבינה המלאכותית, יואץ תהליך מחיקת מקצועות מחוץ לעולם הטכנולוגי רופאים, עורכי דין, מהנדסים, כלכלנים ועוד ולכך קיימת משמעות כלכלית וחברתית אדירה. היבט חשוב נוסף הוא חולשת אבטחת המידע במערכות הריכוזיות, כל אחד מאיתנו יכול להעריך מה עלול לקרות אם גורם עויין או עברייני ישיג גישה למערכת כזאת.

אירועים קרובים