איך פייסבוק יודעת מי החברים שלנו?

לפעמים זה נחמד, לפעמים זה מפחיד: הרשת החברתית הגדולה בעולם יודעת עלינו יותר ויותר פרטים - אבל איך היא יודעת את מי אנחנו מכירים?

מה מסתתר מאחורי האפליקציה? הרבה מאוד מתמטיקה. אילוסטרציה: BigStock

הוושינגטון פוסט (Washington Post) מספר על משתמש רדיט (Reddit) בשם איזיג'ט החליט להצטרף לפייסבוק (Facebook). הוא נרשם עם כתובת אימייל שהוא מעולם לא השתמש בה, ושיקר בכל השאלות על פרטיו האישיים. אבל פייסבוק עדיין הצליחה "להמליץ" לו על חלק גדול ממכריו בחיים האמיתיים – כולל אנשים שהוא בקושי הכיר ואישה אחת איתה יצא לפני 19 שנים. מיותר לציין שהעניין די הלחיץ אותו.

איך פייסבוק יודעת מי החברים שלך? זו תעלומה שמטרידה אנשים מאז 2011 לפחות, מאז שהאחראי על הגנת המידע בארה"ב פתח בחקירה מלאה של הנושא. ארבע שנים אחר כך, אף אחד עדיין לא יודע יותר מדי – והבלבול חוגג.

האם פייסבוק בודקת את הטלפון שלך בשביל מספרים ושמות? אולי מריצה חיפוש הפוך של התמונות שלך? האם פייסבוק מכינה פרופיל דמה שלך במשך שנים, ורק מחכה שתצטרף כדי שתוכל 'להפעיל' אותו ולאשר את הההערכות?

אבל מסתבר שהתהליך של פייסבוק הוא הרבה יותר פשוט מזה, ולא כולל כל כך הרבה דברים נוראיים – אלא בעיקר תחום אקדמי שנקרא מדעי רשת (Network Science).

אם נקצר – בכל פעם שאתה נרשם לפייסבוק – הוא מבקש רשות להסתכל על המייל שלך אם זה על מחשב או על רשימת הטלפונים שלך אם זה בסלולר. כשאתה נותן לאתר רשות, הוא מחפש אנשי קשר שנמצאים כבר ברשת ומשתמשים אחרים שהעלו אנשי קשר שקשורים אליך. זה נותן לרשת החברתית איזה שהוא מבנה כללי על האנשים שאתה מכיר – אבל לא על איך אתה מכיר אותם או כמה.

אחר כך – פייסבוק רוצה לחדד את המידע הזה ומתחיל לשאול שאלות "מידעיות" יותר – כמו איפה אתה גר ואיפה הלכת לבית הספר. ככה ייקבע המבנה של הרשת שלך – וברגע שהוא נמצא היא יכולה גם לחזות (ברמת דיוק די גבוהה) מי האנשים שאתה תכיר בעתיד. זה לא קסם – יותר כמו סטטיסטיקה, כי פייסבוק מריצה ניתוחים של כל הנתונים אלה ושל מבנה הרשת – כך שאין בזה איזה קסם, רק מתמטיקה מאוד מאוד טובה.

כמובן – זה לא תמיד מצליח – הרי המון פעמים אנחנו מקבלים הצעה למישהו שאנחנו מכירים – שאנחנו לא מכירים כל כך – ויותר גרוע – מישהו שאנחנו מכירים אבל ממש לא רוצים להיות חברים שלו בפייסבוק.

אבל החברה עובדת ומשפרת את האלגוריתם שלה – ובסוף, מי יודע, היא תדע יותר מכולנו.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אני

    ההסבר נורא פשוט : מאז שקנו את ווטסאפ - יש להם את כל המידע שהם צריכים

אירועים קרובים