UX זה הם, או: החוויות של אנשי חוויית המשתמש

מה התפקיד של איש ה-UX, איך הוא הופך את חוויית המשתמש לטובה ומה צריך לדעת כדי להתקבל לתפקיד? האנשים שמאחורי החוויה שבשימוש במוצרים ובתוכנות מספרים

הצד שלהם.

"מומחה ה-UI/UX אחראי על עיצוב חוויית המשתמש – החלק הפונקציונלי של המוצר, וכן על תכנון ממשק המשתמש – החלק הוויזואלי שלו, שרלוונטי יותר למוצרים דיגיטליים", מספר גל קיסלסי, סמנכ״ל מוצר בפרופדו (Propdo). "במסגרת התפקיד נדרש המומחה, בין היתר, להטמיע עיצובים חדשים ולהביא לאופטימיזציה של אלה הקיימים. לשם כך הוא מגדיר את המטרה שרוצים להשיג, ולא רק חוויית משתמש טובה יותר לכשעצמה. פעמים רבות, המטרה היא הגברת השימוש במוצר ומעורבות (Engagement). בתחילת עבודה על כל מרכיב מרכזי במוצר, הוא מבצע מחקר משתמשים, שכולל מיפוי צרכים, אפיון, בניית פרסונות, תשאול ובדיקת שימושיות (Usability). לאחר מכן הוא בונה סקיצה לשלד של המוצר (Wire Frames), שעליה יולבש העיצוב הגרפי והחזותי, בהתאם לשפה העיצובית של המותג".

גל קיסלסי, סמנכ״ל מוצר בפרופדו.

גל קיסלסי, סמנכ״ל מוצר בפרופדו. צילום: מקסים דינשטיין

איך ניתן להגיע לתפקיד?
"נדרשים רקע והכשרה על תוכנות עיצוב גרפי. יש קורסים שמלמדים UI/UX – פרונטלית או באינטרנט. בעיניי, הלימודים הכי רלוונטיים לתחום הם של עיצוב תעשייתי, כי הם עוזרים בפיתוח חשיבה יצירתית למציאת פתרונות ולאופטימיזציה למוצר חדש או קיים, בהתחשב במגוון אילוצים – לא רק של המשתמש. עם זאת, יש תהליכי חשיבה שלא ניתן ללמד, כי הם תלויים באופי הלקוחות, המוצר, השוק ועוד שלל משתנים. על כן, מי שרוצה להתקבל לעבודה כמומחה UI/UX צריך להתעדכן כל הזמן מה קורה בשוק, להכיר ממשקים חדשים ולהתנסות עם כמה שיותר מתוכם, תוך חשיבה ביקורתית על החוויה שלו, כלקוח".

דוגמה לממשק שעיצבו גל קיסלסי ואריאל פוקס מפרופדו.

דוגמה לממשק שעיצבו גל קיסלסי ואריאל פוקס מפרופדו. צילום: פרופדו

מדינה ממישבה, מעצבת מוצר באפסגון, המהווה חלק מחטיבת החדשנות של סיסקו ישראל (ET&I), הגיעה לישראל מאוזבקיסטן, שם היא למדה עיצוב. אחרי שעלתה לארץ ולמדה עברית, היא התקבלה להתמחות בתחום עיצוב המוצר. "התמקצעתי בזה עד שהצלחתי להגיע לרמה שאני מפגינה כיום בעבודה שלי באפסגון", היא מספרת.

"במסגרת התפקיד שלי כמעצבת מוצר אני יוצרת חוויית משתמש וממשק עיצוב ייחודי לכל אחד מהמוצרים שלנו, שעונה הן על צרכי המשתמשים והן על הצרכים העסקיים שלנו, כחברה", מציינת ממישבה. "כדי להשיג את המטרות האלה, המוצר צריך להיות פשוט, אינטואיטיבי ובעיקר כזה שמספק ערך למשתמשים. היכולת להשיג את המטרות והיעדים האלה, ושילוב בין התמונה הגדולה לפרטים הקטנים, הם המפתח להצלחה בתפקיד".

מדינה ממישבה, מעצבת מוצר באפסגון.

מדינה ממישבה, מעצבת מוצר באפסגון. צילום: שקד גבריאל

"יש כמה עקרונות שאנחנו מקפידים להכניס במתודולוגיית העבודה בצוות שלנו: יצירת אמפטיה למשתמשים, הגדרת הבעיות שעליהן אנחנו עובדים בצורה ברורה ומדויקת, שיתוף פעולה ומעורבות של מספר חברי צוות מתפקידים שונים בפתרון הבעיה, יצירת פתרון מינימלי שעונה על הכאב של המשתמשים שלנו, ולבסוף והכי חשוב – בדיקה של הפתרון על משתמשים אמיתיים, כדי לראות שהבעיה אכן נפתרת, וכן ביצוע כמה איטרציות סביב הפתרון, על מנת לוודא שהפתרון אופטימלי, גם לפני שהמוצר מפותח וגם אחרי שהוא בידיים של הלקוחות", היא אומרת.

אייל אבישר, מעצב מוצר בכיר ב-Logz.io.

אייל אבישר, מעצב מוצר בכיר ב-Logz.io. צילום: יח"צ

לדברי אייל אבישר, מעצב מוצר בכיר ב-Logz.io, "בהתחלה למדתי על סוגי משתמשים עם צרכים שונים בעבודה,ולאחר מכן שכללתי את כישורי ניהול המחקר המשתמשים שלי ולמדתי על שיטות עבודה מול מפתחים ומנהלי מוצר". אבישר מספר כי "בנוסף, עוד לפני ערך המקצועיות בחוויית משתמש, הפנמתי את החשיבות העליונה של תקשורת טובה בין צוות ה-UX לבין עצמו ומול צוותי הפיתוח".

מה אתה עושה במסגרת התפקיד?
"אני עוסק בעולמות חוויית המשתמש במוצרים דיגיטליים. כמעצב מוצר, אני עוסק בהגדרת, אפיון ועיצוב ממשקים דיגיטליים – אפליקציות ואתרי אינטרנט. הדעה הרווחת היא שעיצוב מוצר עוסק רק באסתטיקה של הממשק, אבל בפועל, רוב העבודה הוא בהבנת הצרכים של המוצר והלקוחות ופיענוחם לכדי פתרון פונקציונלי, שייתן מענה אמיתי. בעולמות הביג דטה יש חשיבות רבה לאינספור פרמטרים בממשק – צפיפות והיררכיית המידע, חיוויים וקריאה לפעולה (Call to action), שמתחרים האחד בשני, שימוש בז'רגון מסוים ועוד. האתגר הוא גדול מאוד, כי המטרה היא ליצור חוויה קלה ופשוטה ככל הניתן במסכים שלכאורה מאוד קשים להבנה".

איך הוכשרת לתפקיד?
"אפשר להגיע לתפקיד בדרכים מגוונות. אני בוגר ארבע שנות לימודי תקשורת חזותית בבצלאל, שבמסגרתם למדתי עיצוב ווב, ממשקים מגוונים, אפליקציות, מובייל ועוד. בהמשך עבדתי בכמה סטארט-אפים, בתאגידים גדולים וגם במלכ"ר (מוסד ללא כוונת רווח – י"ה). אחד הדברים החשובים במקצוע הזה הוא יכולת למידה עצמית, וזה מה שעזר לי ללמוד, להתקדם ולהצליח".

לדבריו, "אפשר ללמוד UI/UX באינטרנט, אבל בשוק עדיין יש עדיפות לבוגרי תואר במוסדות השונים. זה נובע בעיניי משתי סיבות עיקריות: הראשונה היא שלימודים אקדמיים בוחנים עיצוב מאינספור אספקטים ולעיתים גם ללא תכלית פרקטית, אלא יותר קונספטואלית. זה פותח את הראש והמחשבה ליצירתיות ויציאה מהקופסה, ובכך לראייה של העיצוב כמיינדסט, ולאו דווקא ראייה מוכוונת אפליקציה כזו או אחרת. שנית, עצם ההשקעה המרובה בלימודים מעידה על רצינות וגורמת לעובדים הפוטנציאליים להיות מחויבים יותר למקצוע לטווח הארוך".

אורי דר, חוקר UX באימפרבה.

אורי דר, חוקר UX באימפרבה. צילום: יח"צ

אורי דר, חוקר UX באימפרבה, הגיע לתפקיד מתחום הפסיכולוגיה, ואת תפקיד חוקר חוויית המשתמש בנה במהלך העבודה בחברה. "התחלתי בתור מאפיין", הוא נזכר. "עם גדילת צוות העיצוב, כל אחת ואחד מאיתנו תפס.ה נישה מסוימת, והנישה שלי הייתה מחקר. במהלך הלימודים התעסקתי הרבה בחשיבה ביקורתית, שיטות מחקר ותכנון מחקרים, ואלה הדברים שמנחים אותי בעבודה שלי כיום".

ממשק שעיצבו אנשי ה-UI/UX של אימפרבה.

ממשק שעיצבו אנשי ה-UI/UX של אימפרבה. צילום: אימפרבה

"תפקידי הוא לעזור לצוותי העיצוב והמוצר לקבל החלטות המבוססות על צרכי המשתמשים", מספר דר. "אני אחראי על ייצור תהליכי עבודה שתומכים במחקר משתמשים, ככה שכולם יבצעו יותר מחקרים; תומך בחברי ובחברות הצוות בתכנון מחקרים; עושה דמוקרטיזציה למחקר – מנגיש תהליכי מחקר לשאר הצוות, כך שכולם יעשו יותר מחקר – ויותר מדויק; אחראי על תיעוד, ובמסגרת זו יצרתי מערכת לתיעוד פידבק מלקוחות, שעוזרת לנו לזהות דפוסים ותובנות לגבי נקודות הכאב או החוזק של המשתמשים שלנו; ואני גם מנהל מחקרים אסטרטגיים, ארוכי טווח, שבהם חוקרים נושא גדול ומעורפל, שלאו דווקא נמצא בתוכניות העבודה, אלא יש לו השפעה רוחבית יותר וארוכת טווח".

עומרי כהן, מעצב מוצר בכיר בארטליסט.

עומרי כהן, מעצב מוצר בכיר בארטליסט. צילום: יח"צ

עומרי כהן, מעצב מוצר בכיר בארטליסט, מציין כי "כמעצב מוצר אתה נדרש ליכולות חזותיות גבוהות, תשומת לב לפרטים וחשיבה יצירתית. בעיצוב UX יש אחריות גדולה ליצור חוויה חיובית, מובנית, אינטואיטיבית ועקבית, וגם אסתטית ומושכת. המעצב מעורב בתהליכי העבודה, החל מהשלבים הראשונים של המחקר דרך התכנון ועד לשלב הפיתוח, הבדיקות והאופטימיזציה".

הוא מציין ש-"בחוויית משתמש יש לא רק את המשתמש, אלא גם אילוצים טכנולוגיים, לוגיסטיים וכלכליים. מכאן תפקידו החשוב של המעצב לתווך בין צרכי המשתמש לבין מה שהחברה יכולה ורוצה לספק. לדוגמה, אצלנו, בארטליסט, המעצב הוא חלק מצוות, שאםשר לכנות אותו 'מיני סטארט-אפ', שמתמקד במוצר ספציפי. הצוות כולל מנהל מוצר, מפתח, כותב, אנליסט ואיש תוכן ומדיה. יחד מעלים חברי הצוות יוזמות, מציבים מטרות ויעדים, ומנתחים את הנתונים, על מנת ליצור את המוצר שיביא הכי הרבה ערך למשתמש".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים