איך קניית סמארטפון משפיעה על זיהום האוויר?

חוקרים מצאו שזיהום אוויר ממדינות שבהן מייצרים מוצרים רבים שמשווקים למערב משפיע לרעה גם במדינות היעד ● עוד עדות להשפעה ההרסנית של הייצור במזרח הרחוק

לתשומת לבנו, בפעם הבאה שאנחנו קונים סמארטפון חדש. צילום אילוסטרציה: BigStock

כדאי לחשוב פעמיים לפני שקונים מחשב חדש, מכשיר סלולרי שזה עתה יצא מפס הייצור אי שם בסדנאות היזע באסיה או משקפיים זולים בחנות "הכול בדולר": מחקר חדש שופך אור על מציאות מטרידה, שלפיה צרכנים בארצות המערב המפותחות תורמים למותם של אנשים כתוצאה מזיהומי אוויר.

במחקר שלהם, ד"ר סטיבן דייוויס ועמיתיו מתארים עדויות שלדבריהם עשויות להילקח בחשבון בהחלטות של קובעי מדיניות וגופי ממשל גלובליים.

מיליוני אנשים מתים מדי שנה בעולם ממחלות שנגרמות מחשיפה לזיהום אוויר חיצוני. כמה מחקרים מצאו גם קשר בין מקורות זיהום אוויר למוות של עוברים, אבל איכות האוויר באזור מסוים יכולה להיות מושפעת גם מהעברה אטמוספרית של זיהום מאזורים מרוחקים.

המסחר הגלובלי תורם לגלובליזציה של פליטות וזיהום כתוצאה מייצור סחורות (והפליטות הקשורות בהן) באזור מסוים לצריכה באזור אחר. כך, מתכות לסמארטפונים או מכשירים אלקטרוניים אחרים שמשווקים בשווקי ארצות הברית ואירופה מיוצרים במזרח אסיה, וגורמים לזיהום אוויר הן שם והן באזורים שבהם אותן מתכות יוצרו. כך גם הספינות והמטוסים שבאמצעותם מגיעים אותם מכשירים לשווקים במערב.

ההשפעות של המסחר הגלובלי על פליטה של מזהמי אוויר, על איכות האוויר ועל הבריאות נחקרו בדרך כלל באופן אזורי, אבל עד כה לא נעשו הערכות על ההשפעה הבריאותית הקשורה למסחר בינלאומי ולהעברת זיהומי אוויר אטמוספרית.

עוברים באזור מסוים מתים בגלל זיהום באזור אחר

במחקר, שפורסם במגזין Nature, שילבו החוקרים מודלים גלובליים לצורך הערכה של מות עוברים שנגרם מזיהום של חלקיקים זעירים, כתוצאה מהעברה אטמוספרית ומייצור וצריכה של סחורות ושירותים באזורים שונים בעולם. הם אמנם לא חילקו את ממצאיהם לפי תחומים, אולם יש יצוא רב של סמארטפונים, מחשבים ועוד מוצרים אלקטרוניים מסין ושאר מדינות אסיה לשווקי המערב.

החוקרים מצאו שמתוך 3.45 מיליון מקרים של מות עוברים בעולם ב-2007, כ-12% (שהם 411 אלף מקרי מוות) קשורים למזהמי אוויר שנפלטים באזור מסוים בעולם שהוא לא האזור שבו אירעו מקרי המוות, וכי כ-22% מהמקרים (כ-760 אלף) קשורים בסחורות ושירותים המיוצרים באזור מסוים לצריכה באזור אחר.

"מסחר בינלאומי מרחיב עוד יותר את נושא המוות הקשור לזיהום אוויר, בכך שהוא מפריד בין האזורים שבהם נצרכות הסחורות מן האזורים שבהם מתרחשים בפועל מקרי המוות והפליטות", על פי החוקרים.

למשל, הם מצאו שחלקיקים מזהמים שנפלטו בסין ב-2007 קשורים לכ-65 אלף מקרים של מות עוברים באזורים אחרים, כולל 3,100 מקרים של מוות במערב אירופה ובארצות הברית. מנגד, הצריכה במערב אירופה ובארצות הברית קשורה ליותר מ-108 אלף מקרים של מות עוברים בסין.

"המחקר שלנו חושף שההשפעות הבריאותית חוצות הגבולות של מזהמי אוויר זעירים הקשורים למסחר גלובלי גדולות הרבה יותר מאלה הקשורות להעברה אטמוספרית למרחקים ארוכים של זיהום", כתבו החוקרים.

עוד לדבריהם, "במושגי צריכה, צרכנים באזורים אמידים ומפותחים, כמו מערב אירופה, ארצות הברית וקנדה, קשורים למספר גדול הרבה מהממוצע של מקרי מוות הקשורים לחלקיקים זעירים של מזהמי אוויר ברחבי העולם. יותר מכך, מספר לא פרופורציונלי בעליל מתוך מקרי המוות התרחשו באזורים שונים מהאזורים שבהם נצרכו אותן סחורות ושירותים".

המשמעות היא, לפי המחקר, שההשפעה של זיהום האוויר הנוצר בסין ו-"נודד" לאזורים אחרים בעולם קטנה בהרבה מההשפעה שיש לנו, במערב, בכל פעם שאנחנו קונים או צורכים שירות שיוצר באזור שונה משלנו. סין מהווה כאן דוגמה.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. rent to own ontario canada

    That is a great tip particularly to those new to the blogosphere. Simple but very precise information… Many thanks for sharing this one. A must read article!

אירועים קרובים