סקירה: MacBook Pro 2020 עם מעבד M1 – פורץ את גבולות הגזרה

המחשב החדש והמדובר עם המעבד הראשון של אפל לעולם זה מציע ביצועים טובים, שמצדיקים את השבחים שהורעפו עליו מיד לאחר שהוא יצא ● לעומת זאת, העיצוב הוא לא ממש הצד החזק שלו

ה-MacBook Pro 2020 של אפל. צילום: צבי קצבורג

הרבה מאוד דברים קרו בעולם מאז שאפל הכריזה בנובמבר על M1 – המעבד הראשון אי פעם שהיא ייצרה עבור מחשבים. יחד אתו היא הכריזה אז על מחשבי MacBook ראשונים המצוידים במעבד החדש, במקום במעבדים של אינטל. המהלך הזה יוביל, בסופו של דבר, לכך שכל המחשבים של החברה, ניידים או נייחים, יהיו מצוידים, כמו הטאבלטים והטלפונים שלה, רק במעבדים מתוצרתה.

כשמביטים על ה-MacBook Pro 2020 לא מבחינים בשינוי – לא ברגע הראשון ולא ברגע העשירי. ולא בכדי – ההבדלים בין גרסת 2015 של המחשב לגרסת ה-2020 שוליים, אם בכלל. המחשב החדש כולל מסך 13.3 אינץ' ברזולוציית 2K בבהירות נהדרת – מסך שתמיד היה אחד המהנים ביותר בשוק; כולל משטח שליטה יחסית גדול מתחת למקלדת המוכרת; ו-Touch Bar מתחת למסך, שעל אף שהוא מציע בדרך כלל את האפשרויות שצריך לבחור ללחוץ עליהן בצורה נאותה, הוא עדיין לא מהווה תחליף למסך מגע מלא.

זה גם מחשב שלא ממש מנסה למצוא חן מבחינת עיצוב. השוליים מסביב למסך עבים ורחוקים מלהיראות מודרניים, המבנה מרובע, מתכתי ועבה למדי, והוא מרגיש כמו מחשב ששוקל קצת יותר מה-1.4 ק"ג שלו, כאשר גם ככה מדובר במשקל יחסית כבד למחשבים שנושאים מסך בגודל כזה.

אפל ממשיכה ב-MacBook Pro 2020 להתעקש למעט ככל האפשר בחיבורים שהיא מציעה, וגם בגרסה החדשה יש רק שני חיבורי USB שתומכים ב-ThunderBolt 3 ומתאם 3.5 מ"מ לאוזניות. זה אומר שאם רוצים להשתמש ביותר מאשר במחשב עצמו חייבים תחנת עגינה, אפילו כדי להוסיף רק מסך. יש לפחות חיישן טביעות אצבע בקצה מעל המקלדת ממש, מימין ל-Touch Bar, שעובד נפלא – אם כי פעם בכמה הדלקות, או כשמחזירים את המחשב ממצב שינה, ה-macOS בכל זאת דורשת סיסמה.

הסיבה שאפל החליטה להשאיר את ה-"קישוטים" כמות שהם

כנראה שיש סיבה לכך שאפל בחרה להשאיר את השלדה, המקלדת, משטח העכבר וכל שאר ה-"קישוטים" כמות שהם. נראה כאילו הפעם היא פשוט רצתה שכל ההתמקדות תהיה במה שבפנים – ב-M1, שכבר מהרגע הראשון זכה לתשבחות רבות מכל מי שנגע במחשב.

אחד הדברים שנטען לגבי המחשב הזה הוא שהוא יכול לספק עד 20 שעות עבודה בעת גלישה ברשת. זה מדד מעורפל משהו, כי ברגע שמתחילים להפעיל קצת סרטונים, לעבוד מעט עם מספרים ואפילו לכתוב במעבד התמלילים המובנה אי אפשר להגיע לזמנים כאלה. עם יום עבודה שלם לא תהיה לו בעיה להתמודד, אבל ככה גם רוב ניידי ה-Windows המתחרים שלו, עם מסך בגודל דומה.

איך המחשב החדש מול המתחרים?

במבדקים שביצעתי בהשוואה בין המחשב החדש של אפל לכמה מחשבי Windows חדשים, שמגיעים עם מעבדי הדור ה-11 של אינטל, התשובה שקיבלתי לגבי זמן העבודה לא הייתה חד משמעית, ולא רק בגלל נפח הסוללה השונה. את המבדקים שביצעתי כדי לנתח את הביצועים של המחשב, עם כמה יישומים שיש להם גרסה לשתי סביבות העבודה, אפשר לחלק לשניים: סביבה גרפית בעיקרה וסביבת ביצועית.

בסביבה הגרפית, בבדיקה של מבחן Compute של Geekbench 5 המספרים היו דומים מאוד, וגבוהים, בזכות ה-Iris Xe של מעבדי הדור ה-11 של אינטל, שכבר הוכיח את עצמו בכמה מבחנים, ובבדיקות Valley מבית Unigine ל-PC אפילו היה יתרון קל. אבל במעבר לסביבת המחשוב עצמה, ה-M1 זרח לכל הכיוונים ומכל הכיוונים, ועוד עם 8 ג'יגה-בייט זיכרון RAM לעומת 16 ג'יגה-בייט AM במחשבי האינטל המתחרים. כך, לדוגמה, ה-ThinkPad X1 Nano החדש סיים את מבחן ה-Classroom של Blender לאחר 26 דקות בדיוק – 10 דקות ושנייה אחת יותר לעומת המחשב של אפל. במבחן Cinebench R23, התוצאה במבחן ליבה אחת של ה-MacBook Pro הייתה 1,520 נקודות מול 1,532 נקודות שהשיג ה-ExpertBook B9450 של אסוס, שרץ במהירות 2.8 ג'יגה-הרץ מול 3.2 של יריבו התפוחי, אבל במבחן ריבוי הליבות התוצאה הייתה 7,811 נגד 4,904 נקודות לטובת המחשב של אפל.

יש עוד כמה מבחנים שבהם אפשר לראות – ולהראות – את היתרון בליבות העיבוד של M1, שמבוססות על הטכנולוגיה של ARM, לעומת ארכיטקטורת ה-x86, שנמצאת ביסוד של המעבדים של אינטל גם בדור הנוכחי שלהם. אולם, ברוב ההיבטים ההפרשים לא ענקיים כמו שבחברת התפוח נהנו להציג וגם קצת להציק אולי לשותפה לשעבר – אבל זה עוד לפני שכותבי היישומים והאפליקציות יתאימו את הסחורה שלהן לעבודה טבעית עם M1. אחרי זה כנראה שהפערים יהיו אכן גדולים יותר.

בשורה התחתונה, אין בכלל ספק שמי שמוכן לקפוץ למים כנראה שימצא ב-MacBook Pro 2020 מחשב שבמקרה הכי רע מספק ביצועים טובים כמו המחשבים הכי טובים שמבוססים על מעבדי אינטל החדשים ביותר, ועושה זאת עם פחות זיכרון. לגבי מערכת ההפעלה עצמה, כל דבר ניתן ללמוד.

אז כן, כתבו עליו בעיתון, או באתר, הרבה דברים, אבל בניגוד לשיר של אריק איינשטיין, ה-MacBook Pro 2020 כל הזמן ידע שהוא כזה. עכשיו גם אתם יודעים, מה כתבו עליו באנשים ומחשבים. ואם תרצו לצרף אותו לפורטפוליו הניידים שלכם, הוא יעלה לכם בתצורה שנבדקה בערך 5,600 שקלים – זהו המחיר ב-WeDiggit, שתרמה את המחשב לסקירה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים