המיני מחשב של Alfawise: כדאי או לא כדאי?

קל להניח אותו בכל מקום ● הוא מגיע עם מתאם שמאפשר לחבר אותו מאחורי רוב המסכים באמצעות ארבעה ברגים פשוטים ומחירו עומד על כ-1,650 שקלים ● צבי קצתבורג בחן מקרוב את Alfawise A1 Mini PC

Alfawise A1 Mini PC. צילום: דורון קצבורג

הרבה מים עברו בליפי, הנהר שעל שני צדי השפך שלו נבנתה דבלין בירת אירלנד, בכמה השנים שחלפו מאז הציגה בו אינטל לראשונה את ראשוני מחשבי ה-NUC שלה בכנס בינלאומי ענק שערכה באולם הכנסים הראשי בעיר. התפיסה הייתה פשוטה: לקחת את מה שמכניסים בדרך כלל אל תוך מארזי טאור שולחנים ולדחוס את היצירה אל מארז קטן מידות וליצור מיני מחשב שמספק ביצועים שמספקים, ויותר, בעוצמות שונות.

מאז כבר עברו כמה דורות, אינטל כבר מציעה מחשבי NUC שיכולים לספק אפילו גיימרים, ומסביב אין כמעט יצרנית מחשבים שלא אימצה את התקן ומציעה מחשבים דומים. זה נכון במיוחד עבור היצרניות הסיניות הקטנות יותר, ואחת מהן היא אלפאוייז שאולי ידועה יותר במזרימי המדיה שלה, אבל המרחק ממזרים מדיה ועד מיני מחשב ‘שלם’ הוא קצר, והחברה חצתה אותו די בקלות.

Alfawise A1 Mini PC, המחשב שהגיע לבדיקה, מביא לידי ביטוי בצורה מדויקת למדי את מה שהתחום הזה יכול להציע. התצורה החיצונית מוכרת – מארז ריבועי בגודל של 128x123x38 מ"מ בלבד ששוקל בסך הכל 400 גרם. לא רק שקל להניח אותו בכל מקום, הוא גם מגיע עם מתאם שמאפשר לחבר אותו מאחורי רוב המסכים באמצעות ארבעה ברגים פשוטים, כך שאפשר להסתיר את המחשב לחלוטין מהעין, וזה למעשה אחד ההיבטים שאינטל התייחס אליו מימי ה-NUC הראשונים.

התצורה הפנימית, לפחות בדגם הבדיקה, גם לא אכזבה. למעשה היא דומה מאוד למה שמוצאים במחשבי אולטרה-בוק מודרניים רבים: מעבד Core i5-8250U מהדור השמיני של מעבדי ה-Core של אינטל, שמציע ארבע ליבות פיזיות עם שמונה ליבות לוגיות במהירות בסיסית של 1.6 גיגה-הרץ שיכולה להגיע עד למהירות טורבו של 3.4 גיגה-הרץ. יחד עם המעבד התקינה אלפאוייז 8 גיגה-בייט זיכרון RAM וכונן SSD של לייטאון (Liteon) בנפח של 128 גיגה-בייט. בערכה המסוימת הזו אין שבב גרפי ייעודי אלא צריך להסתפק בשבב המוטבע במעבד, HD Graphics 620 – מה שכמובן מרחיק ממנו באופן אוטומטי גיימרים אמיתיים (למרות שבהמשך התברר שזה בהחלט מחשב שאפשר לשחק בו ברמה בסיסית).

המארז המתכתי, כאמור, קטן מידות ופשוט למדי גם מבחינת גימור וצבע, כשמשני צדיו שני חריצים לכל האורך שמיועדים לפלוט את האוויר החם החוצה מן המחשב והלאה. מקדימה, וזה שמדובר בצד הקדמי של המחשב יודעים באמצע בזכותו, נמצא כפתור הפעלה קטן וקל לחיצה שלצדו נורית ההפעלה ונורית ה-WiFi. מקדימה ניתן למצוא גם שני חיבורי USB Type-A 3.0 וחיבור USB Type-C 3.1 בודד וכן חיבור לאוזניות.

אמור להגיע ללא מערכת הפעלה

כמו כן מאחור יש עוד שני חיבורי USB Type-A 2.0 שאליהם ניתן לחבר מקלדת ועכבר אם מתעקשים להשתמש באביזרים שאינם תומכים בבלוטות’, חיבור לרשת מקומית, ומחבר HDMI- כן, אם המסך שלכם מיושן ואין לכם כבל ממיר מ-HDMI לכל תצורת וידאו אחרת, לא בטוח שזה מחשב בשבילכם, אבל לא אמורה להיות בעיה עם מסך מהשנה או השנתיים האחרונות ואף מעבר לכך. בכל זאת כדאי לוודא מראש.

בעיקרון מדובר במחשב שאמור להגיע ללא מערכת הפעלה. לבדיקה הוא הגיע עם Aubuntu 16.04, הפצת הלינוקס שהיא ככל הנראה הפופולרית מכולן. לצורך הבדיקות היא עודכנה באופן ידני לגרסת התמיכה הארוכה הנוכחית שלה, 18.04, ובאותה מידה אפשר גם כמובן להתקין Windows 10 – אמנם יש צורך במעט ידע טכנולוגי, אבל ממש במעט: איך להכין דיסק-און-קי עם מערכת להתקנה ולא משנה אם מדובר ב-Windows או בהפצה כזו או אחרת של לינוקס, וכדן לדעת להיכנס ל-BIOS הפשוט למדי כדי להגדיר שהמחשב יאתחל מה-Disk on Key ולא מכרטיס ה-SSD (רמז: לחיצה על F2 בזמן האתחול תספיק).

במסגרת הסקירה הזו לא תמצאו התייחסות האם כדאי להשאיר את כמערכת ההפעלה ומה היתרונות והחסרונות שנובעים מכך, אבל כן תהיה כמובן התייחסות לביצועים שלו. אז כמו שכבר נרמז לעיל  A1 Mini PC של אלפאוייז בהחלט מספק את הסחורה. Core i5-8250U, שמניע כל כך הרבה מחשבים ניידים בשוק בהחלט מספיק גם למחשב שולחני צנוע מידות, במיוחד שהליבות שלו פועלות במהירות שמביאה אותו לציון יותר מסביר של 4,238 נקודות במבחן הליבה היחידה של Geekbench 4.3.2 ול-11,284 נקודות במבחן ריבוי הליבות. במבחנים הגרפיים הוא לא הבריק, באופן לא מפתיע, עם 7.72 פריימים לשנייה בממוצע ברזולוציית 1920×080 פיקסלים במבחן Valley של Unigine.

עם זאת, וכפי שהוזכר לעיל, במשחקים שאינם דורשים גרפיקה גבוהה במיוחד בהחלט ניתן לשחק. במבחן במשחק ריבוי המשתתפים המקוון Dota 2 הוא הגיע לקצב של 16.13 פריימים לשנייה ברזולוציה זהה ובשימוש ב-OpenGL. בהחלט יכול להספיק.

אז אם אתם מחפשים מחשב זעיר מידות ולא מפחדים מקצת התעסקות טכנית, ועוד יותר אם אתם מכירים את Ubuntu, אז לאלפאוויז יש פתרון נוח ויחסית לא יקר.

המחשב הגיע לבדיקה מ-Gearbest שם מחירו עומד על כ-1,650 שקלים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים