"הרחפנים – איום אינסופי אך גם הזדמנות"

"לצד האיומים בפשע והטרור, הרחפנים יכולים לסייע במגוון תחומים למשטרה", אמר נצ''מ עופר שנהב ממינהל טכנולוגיות במשטרת ישראל

ניצב משנה עופר שנהב, ראש מפא''ט במשטרת ישראל. צילום: ניב קנטור

"מנעד האיומים בעולם הרחפנים הוא אינסופי. החל מהצצה לשכנה ופגיעה בפרטיות, עבור לבלדרות סמים ואמצעי לחימה ועד שימוש של ארגוני טרור. לצד זאת, המשטרה רואה ברחפנים הזדמנות לסיוע לאכיפת החוק במגוון תחומים", כך אמר ניצב משנה עופר שנהב, ראש מפא"ט (ר"ת מחלקה לפיתוח אמצעים טכנולוגיים), מנהל טכנולוגיות במשטרת ישראל.

נצ"מ שנהב דיבר בכנס "אנשים ורחפנים", שמתקיים היום (ה') באולם אירועים LAGO בראשון לציון, בהשתתפות מאות אנשים. את הכנס, הנערך זו הפעם השניה, הנחה רן קליינר, מנכ"ל עם הרוח.

מענה טכנולוגי לפערים מבצעיים

"אנו אמורים לספק מענה טכנולוגי לפערים מבצעיים", אמר נצ"מ שנהב, "ועובדים בשלושה צירי פעולה: מחקר ופיתוח, אינטגרציה ושימוש במוצרי מדף עם התאמות".

לדבריו, "הכטב"מים, כלי טיס בלתי מאויישים, מאיצים את תחום התעופה. תרבות הפנאי והאקסטרים עפים קדימה והרחפנים משתלבים היטב בתרבות זו. לרחפנים יש מנעד רחב של שימושים, החל מהיכולת להמראה ונחיתה אנכיות, וכלה בשימוש ברחפנים במהלך אירועים מרובי נפגעים, או אסונות טבע".

"בסופו של דבר, מדובר בנגישות, ביכולת המראה אנכית, ביכולות אופטיות מתקדמות בתקשורת מורחבת, המאפשרת יכולות העברת נתונים אחורה. המפגש יחד יביא הרבה תועלות. התשובה היא שהרחפנים הם איום וגם הזדמנות".

השימושים שהמשטרה יכולה לעשות ברחפנים, ציין נצ"מ שנהב, "הם רבים: תצפיות, מודיעין, סיוע לדרג הטקטי – לתחנות, איתור נעדרים, איתור הצתות וסיוע לכיבוי שלהן, אכיפה, חקירות, תמיכה, מודיעין, בלחימה בפשיעה, מניעת הפרות סדר, טיפול באירועי המונים".

דרך ארוכה לעבור

"יש הרבה שימושים, שחייבים להיות מתוקפים על ידי המערך האווירי ופונקציות אחרות, ואשר במשך הזמן יספקו מענה בכל הקשור לביטחון נפש ורכוש".

לגבי היבטי רגולציה, ציין נצ"מ שנהב, "כרגיל, הטכנולוגיה משיגה את הרגולציה, הנמצאת מאחור, ויש צורך עצום לאסדרה על מנת שיינתן מענה לשימוש בטיחותי באופן נרחב ברחפנים. ישראל מדינה צפופה וקטנה, יש לקדם את הנושא, כי יש לו השפעות מרחיקות לכת. חשוב לתעדף את הנושא – זה נושא סבוך ומורכב, הדורש מענה במימדים רבים, כי הרחפן הוא חמקמק".

"בהיבט השימושים ברחפנים השמיים הם הגבול, הקלישאה תקפה – הטכנולוגיה בעולם הרחפנים מאפשרת הרבה דברים. למשטרה היא מאפשרת 'לאחוז בשטח' בצורה טובה יותר – כי אי אפשר לסגור הרמטית אזור", סיכם נצ"מ שנהב.

"לרחפנים יש מאפיינים טכנולוגיים רבים – ובסוף צריך לעבוד על יכולות לגילוי הרחפנים, סיווגם וניטרולם. אנו משתדלים ללכת בצורה רב-שכבתית, אבל יש לנו דרך ארוכה לעבור".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים