סקירה: האולטרה-בוק Z830 של טושיבה

ה-Z830 פונה למשתמש העסקי, ובהתאם לזאת כולל את מעבד ה-Core i5 2557M במהירות 1.7 ג'יגה-הרץ וזיכרון עבודה בנפח 4 ג'יגה-בייט ● בעוד שהוא מציע שעות עבודה רבות יחסית, לוקה ה-Z830 במקלדת בעייתית, ומשיג תוצאות בינוניות בחלק מהמבחנים החשובים שהצבנו בפניו ● והמחיר? תלוי את מי שואלים ● ציון סופי: 84

אולטרה-בוק (Ultrabook), קטגוריית המחשבים החדשה פרי יצירתה של אינטל (Intel), משויכת כמעט באופן טבעי לטושיבה (Toshiba). לא, לא בגלל שרבים חושבים שאינטל מעדיפים את החברה הזו יותר מאחרות. הסיבה האמיתית היא, כי טושיבה מאז ומעולם חיפשה בכל דור של מחשבים את הדרך לספק לפחות מחשב אחד בסדרת ה-Portege היוקרתית שלה, שיהיה יותר דק ויותר קל מכל מה שיש למתחרים להציע.

זה התחיל, כמובן, עם הופעתו של ה-Macbook Air. אולם, מאז עברו לפחות שלושה דורות של מחשבי Portege בסדרת ה-R, שהציעו דקיקות מרבית יחסית למחשבים ניידים מבוססי חלונות אחרים, עם זמן עבודה ארוך וללא התחממות, וכן תכונות מתקדמות נוספות – וכל זאת מבלי לוותר על איכות הביצועים. בדיעבד, ניתן לומר שגם בלי לוותר על הכונן האופטי, כמו שרוב מתחרותיה בתחום הזה עשו.

כך, המעבר לייצור מחשבי אולטרה-בוק נראה כשלב נוסף עבור טושיבה, למרות שלא היתה מהחברות הראשונות שהגיעו לשוק עם מחשבים כאלה. אך, כפי שקורה לא מעט פעמים, כשיש קטגוריה חדשה של מחשבים שאינטל מנסה לקדם – אייסר (Acer) ואסוס (Asus) מקדימות את כולן.

האם זה רע? לאו דווקא. אין לנו ספק שאינטל רואה את ה-Portege Z830 וחושבת שכן, זה בדיוק האולטרה-בוק שהתכוונו אליו. אין זה אומר שהמחשבים האחרים לא עומדים בתקן. שכן, אם רוצים להצמיד להגדרה של אולטרה-בוק דוגמה מעשית, הרי שהמחשב הזה של טושיבה הוא בהחלט מועמד טוב.

מידות
זה מתחיל במידות שלו: 9 מ"מ לכל היותר מקדימה, ו-16 מ"מ לכל היותר מאחור. למה מאחור מעט עבר יותר? בטושיבה בחרו לרכז את כל היציאות בחלק האחורי של המחשב. הן היציאות והן החיבורים המעטים, שממוקמים בצדי המחשב, נמצאים בחלקו האחורי של המחשב – פונקציה המאפשרת לשמור על דקיקות מרבית מאמצע המחשב וקדימה.

עיצוב
העיצוב הוא בצבע אפור-שמפניה מתכתי עם גימור מוברש, בדומה למחשבים הקודמים של החברה ששייכים לסדרת ה-Portege. בהתאם לכך, מקשי המקלדת שחורים וכהים, אך נהנים בזמן הקלדה מתאורה אחורית שמאפשרת לעבוד טוב יותר בתנאי עבודה חשוכים. בדומה לרוב מחשבי האולטרה-בוק, בגלל המרחק הקצר בין המקלדת לחלק התחתון של הגוף, המקשים מעט נוקשים ולא מספקים משוב מספיק טוב בעת הקלדה. זאת, למרות שההפרדה ביניהם מצוינת. בזמן הקלדה מהירה התגלה שאנחנו מפספסים יותר מפעם אחת את מקש הרווח – לא בגלל שלא לחצנו עליו, אלא כנראה מהסיבה שהוא לא מגיב מספיק טוב ללחיצות מהירות. זו נקודה חשובה, שמורידה נקודות עבור אלו המקלידים הרבה. משטח השליטה מתחת למקלדת ברור לעין, והוא מדויק ובינוני יחסית בגודלו. שני כפתורי העכבר מגיבים היטב ונוחים ללחיצה, והם לא שונים בהרבה ממחשבים אחרים בסדרה הזו.

חומרה
ה-Z830 מגיע עם מעבד Sandy Bridge מסוג Core i5 2557M במהירות 1.7 ג'יגה-הרץ (2.7 ג'יגה-הרץ בטורבו מרבי). זהו מעבד שהכיוון שלו עסקי יותר – בדיוק התחום אליו מייעדת טושיבה את המחשב. כך, המחשב תומך בטכנולוגיות הווירטואליזציה של אינטל, בטכנולוגיית ה-Anti Theft למניעת גניבה ואובדן, טכנולוגיית ה-vPro שמאפשרת לשיטה מרחוק של מנהלי מיחשוב ו-IT ועוד.

עוד מציע המעבד מעטפת תרמית של 17 וואט בלבד. זוהי פונקציה חשובה למחשב דק שאמור לספק שעות עבודה רבות. במבחן הפרודוקטיביות MobileMark 2007 זה הוכיח את עצמו: המחשב דמם לאחר 421 דקות, או דקה יותר משבע שעות – נתון מרשים בהחלט. גם במבחן MobileMark 2012, שמחמירה הרבה יותר בבדיקה של המחשב – כולל דרישה לפעולה רציפה של מחבר ה-WiFi, השיג המחשב זמן מרשים: 5 שעות ו-36 דקות.

הערכתנו, כי מעבד חלש יחסית לא מבטיח ביצועים מרביים, במיוחד כשהשבב הגרפי הפנימי שלו הוא כל מה שיכול לתמוך בו – התבררה כלא מדויקת, שכן המחשב מספק תוצאות לא רעות בכלל. 3,253 נקודות במבחן PCMark07 הוא ציון גבוה יחסית במבחנים שלנו, כמו גם 9,870 נקודות במבחן PCMarkVantage. עם זאת, צריך לצנן קצת את ההתלהבות: אין ספק שבמבחנים הללו באה לידי ביטוי העובדה שה-Z830 מצויד בכונן SSD בנפח של 128 ג'יגה-בייט, למרות שלא מדובר בכונן SSD מהמהירים שיש בשוק. במבחנים שבדקו את עוצמת המעבד בלבד, התוצאות כבר היו בינוניות יחסית: מהירות כיווץ ממוצעת של 2,152 קילו-בייט/לשנייה תחת WinRAR, ו-2.16 נקודות במבחן המעבד של CineBench 11.5.

בשורה התחתונה, להוציא את בעיית המקלדת שזקוקה לפתרון גלובלי ולאו דווקא מקומי, ה-Portege Z830 מקיים בענק את הבטחת האולטרה-בוק. השאלה היחידה היא, האם מחיר שוק של כ-6,350 שקלים מצדיק את העלות? התשובה מתחלקת לשניים: עבור אנשים שמרבים לנסוע, התשובה תהיה חיובית. אך עבור אלו שאינם מחוברים למחשב שלהם, ולא מרבים להתנייד עמו, כנראה שלא. ישנם מחשבים ששוקלים שני ק"ג, ומציעים ביצועים טובים יותר – ובמחיר משתלם יותר. אנחנו, מכל מקום, אהבנו את המחשב.

ציון סופי: 84

מפרט
מעבד: Intel Core i5 2557M במהירות 1.7 ג'יגה-הרץ (2.7 ג'יגה-הרץ בטורבו מרבי)
ערכת שבבים: Intel QM67
זיכרון: 4 ג'יגה-בייט במהירות 1,333 מגה-הרץ
כונן: טושיבה THNSNB, בעל 128 ג'יגה-בייט, SATA II
מסך: טושיבה TOS5091, מידות – 13.3 אינץ'
רזולוציה מרבית: 1,366×768
כרטיס תצוגה: משולב במעבד
קישוריות: Intel Centrino Advabced-N 6230 (כולל תמיכה ב-WiDi, בלוטות' 3.0 + EDR, Intel 82579LM Gigabit Network
חיבורים: USB 3.0, 2xUSB 2.0, VGA, HDMI, Rj-45
תוספות: מצלמה 1.3 מגה-פיקסלים, קורא טביעות אצבע
מערכת הפעלה: חלונות 7 Professional 64bit
מידות: 316x227x8.3-15.9 מ"מ
משקל: 1.12 ק"ג

אירועים קרובים