דו"ח: סין אחראית ל-80% מגניבת הקניין הרוחני של ארה"ב

ועדה אמריקנית לקניין רוחני מעריכה את הנזקים בכ-300 מיליארד דולרים של הפסדים מייצוא, ומזהירה: "ישנו חשש להחנקת החדשנות ולתוצאות חמורות – הן למדינות מפותחות והן למדינות מתפתחות"

סין אחראית ל-80% מגניבת הקניין הרוחני של ארה"ב – כך עולה מדו"ח של ועדת קניין רוחני שפורסם בארה"ב. הנזק מוערך על ידי מחברי הדו"ח בכ-300 מיליארד דולרים של הפסדים מייצוא, המשתווים בערך למאזן הסחר של ארה"ב עם אסיה.

"אם לא ישתנו המגמות האלה, יש חשש להחנקת החדשנות ולתוצאות חמורות הן למדינות מתפתחות והן למדינות מפותחות", נכתב. "עד כה, התגובה האמריקנית של פנייה לממשלים או תביעה של יחידים הייתה לחלוטין בלתי מספקת מבחינת הטיפות בבעיה הזאת".

בראש ועדת הקניין הרוחני האמריקנית עומד השגריר לשעבר לסין, וכן היא נעזרת במנכ"ל אינטל (Intel) לשעבר, קרייג בארט. הוועדה בדקה במשך השנה האחרונה את מצב גניבת הקניין הרוחני בארה"ב, ונראה שהתוצאות אינן מעודדות. לפי הוועדה, כ-70% מנכסי התאגידים האמריקנים קשורים לנכסים לא מוחשיים כמו קניין רוחני, ומדי שנה אובדים כ-6% מהם בגלל גניבת קניין רוחני. אילו סין הייתה פועלת באותה רמה של פיקוח משפטי לגבי קניין רוחני כמו ארה"ב, התוצאה מבחינת החברות האמריקניות הייתה תוספת מכירה שנתית המוערכת בסכום של 107 מיליארד דולרים – ומספר המועסקים היה גדל ב-2.1 מיליון משרות.

הבעיה הדחופה ביותר מבחינת החברות האמריקניות היא הנזק הישיר שנגרם להם בשל הגניבה. הדו"ח של הוועדה מצטט מקרה שקרה באחרונה, במסגרתו חברה אמריקנית שיפרה רכיב לסמארטפון, ומיד נגנב עיצוב מוצר זה על ידי חברה סינית. זיופו שווק ונמכר עלי ידי כל מיני ספקים במחירים נמוכים בהרבה.

שמה של סין עלה גם בחקירה של ועדת הכוחות המזוינים של הסנאט, שמצאה כי יותר מ-1,800 מוצרים אלקטרוניים ומכאניים זויפו על ידי 100 חברות סיניות. כמה מן החברות הסיניות האלה, שמייצרות את המוצרים המזויפים, מעסיקות כ-15 אלף עובדים.

גם מדינות נוספות לוקחות חלק בפגיעה בקניין הרוחני של ארה"ב, לפי הדו"ח. "רוסיה, הודו ומדינות נוספות מהוות שחקניות חשובות באתגר הגלובלי הזה", נכתב. "רבות מן הבעיות דומות: סביבה חוקית דלה, מדיניות תעשייתית תומכת של הממשלות, והתחושה שגניבת קניין רוחני מוצדקת במגרש המשחקים העולמי, שתומך במדינות מפותחות". כל אלה, לפי הדו"ח, מובילים בטווח הארוך לעצירת המחקר והפיתוח בחברות האמריקניות. במילים אחרות, אין טעם להשקיע סכומי עתק במחקר ופיתוח אם מישהו מיד גונב את המוצר ומייצר אותו מחוץ לגבולות המדינה.

הדו"ח של הוועדה כולל 21 המלצות, שעיקרן חוקתיות. על הסנאט להתייחס לגניבת קניין רוחני כעניין של ביטחון לאומי, נטען בדו"ח, ועברן של חברות זרות צריך להילקח בחשבון בהחלטה אם לאפשר למשקיעים זרים לפעול בארה"ב ולהשתמש בשירותיה הבנקאיים והכספיים. זאת ועוד, ארה"ב צריכה להחליף את מדיניותה לשכנע ממשלות לאכוף חוקים של קניין רוחני, ולפעול יותר באמצעות ועדת הסחר הבינלאומית ולחקור תלונות, כמו גם הוספת תקציבים לגופים חוקרים – כמו ה-FBI ומשרד המשפטים – שיוכלו לטפל בעבריינים של קניין רוחני.

הדו"ח אף ממליץ להתיר באופן חוקי לחברות אמריקניות לנקוט אמצעים להשיב מלחמה מול התוקפים כדי להשיב לעצמן את הקניין הגנוב. "כרגע, תקיפות אינטרנט נגד האקרים למטרות הגנה עצמית הן בלתי חוקיות לפי החוק האמריקני, בדיוק כמו התקיפות של ההאקרים", נכתב בדו"ח. "אם התקפות נגד האקרים היו חוקיות, החברות היו יכולות ליישם שיטות רבות כדי לפגוע ביכולות של אלה שמבצעים את גניבות הקניין הרוחני". עוד הומלץ להטיל קנסות גדולים על חברות מפירות חוק במקרה שיש הוכחה לגניבת הקניין הרוחני, כדי להפחית את התמריץ לפשע.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים