דיווחים: למרות הסנקציות, באיראן משתמשים בתוצרת חברות אמריקניות

חברת הסלולר השנייה בגודלה באיראן, MTN Irancell, הצליחה להשיג ציוד תקשורת מתוצרת חברות אמריקניות, ובכלל זה סאן, סיסקו ו-HP ● לדברי כריס קילוואן, בכיר לשעבר ב-MTN Irancell, קבוצת MTN הייתה מעורבת ישירות בהשגת רכיבים מארה"ב, ואף לקחה חלק בהקמת חברה מיוחדת שכל מטרתה היא עקיפת האמברגו ● "אין שום דבר שאפשר להשיג בארצות הברית או בדובאי, ואי אפשר להשיג באיראן", אמר קילוואן

לאזרחי ארצות הברית, וגם לחברות, ארגונים וסוכנויות, אסור למכור סחורות או שירותים לאיראן, על פי החוק האמריקני. אולם, על פי דיווח של סוכנות הידיעות רויטרס, חברת הסלולר השנייה בגודלה באיראן – MTN Irancell, הצליחה להשיג ציוד תקשורת מתוצרת חברות אמריקניות, ובכלל זה סאן (Sun), סיסקו (Cisco) ו-HP.

למרות שלא ברור כיצד הצליחה החברה האיראנית להשיג את הציוד, הרי שממסמכים שהגיעו לסוכנות הידיעות עולה בבירור,  כי בחברה רצו את הטכנולוגיה הזו – והצליחו להביא אותה לאיראן. "אין שום דבר שאפשר להשיג בארצות הברית או בדובאי, ואי אפשר להשיג באיראן", אמר כריס קילוואן, ששימש כמנהל בכיר ב-MTN Irancell בין השנים 2004 עד 2007. "כל ההליכים הנחוצים ונוהלי הרכש מוסדו על ידי MTN".

לדברי קילוואן, MTN Group, החברה האם של MTN Irancell, הייתה מעורבת ישירות בהשגת רכיבים מארצות הברית עבור האחרונה, ואף לקחה חלק בהקמת חברה מיוחדת שכל מטרתה עקיפת הסנקציות על איראן. MTN Irancell נמצאת בבעלות משותפת של MTN Group מדרום אפריקה וממשלת איראן.

במסמך משנת 2008 שהגיע לידיה של סוכנות הידיעות רויטרס צוין במפורש, כי ב-MTN Irancell "מגלים עניין מיוחד ברכש מוצרים שהוטל עליהם אמברגו". אולם, פול נורמן, מנהל בכיר בחברת MTN Group, טוען כי "למיטב ידיעתנו, אנשי MTN לא היו מעורבים, בצורה ישירה או עקיפה, ברכש ציוד עבור Irancell, תוך עקיפה של הסנקציות שהטילה ארצות הברית". נורמן הוסיף, כי "MTN מחויבת לציית לסנקציות של ארצות הברית, ופועלת בשיתוף עם הממשל האמריקני והיועצים המשפטיים הבינלאומיים שלה כדי להבטיח עמידה בסנקציות".

מהחברות האמריקניות שהציוד מתוצרתן משמש את Irancell נמסר, כי לא היה ידוע לאנשיהן שהציוד פועל באיראן, ושהעניין נמצא תחת בדיקה. "לא הצלחנו למצוא שום מידע שמעיד, כי עובדי סיסקו היו מודעים למכירה של ציוד כלשהו של סיסקו באיראן", נמסר מסיסקו לסוכנות הידיעות רויטרס. "אנו ממשיכים לבדוק את העניין, ומתייחסים במלוא הרצינות לכל הפרה של חוקי הסחר של ארצות הברית". מהחברות HP ואורקל (Oracle), שסאן נמצאת כיום בבעלותה, נמסרו תגובות דומות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים