אובאמה ימנה מפקח ראשי לאבטחה המקוונת בבית הלבן

המפקח ירכז את מאמצי הממשל להילחם במגיפת הפשיעה המקוונת ● בנאום שנשא אובאמה, הוא אמר, כי "הפשיעה המקוונת היא ממשית ביותר, וכך גם הסיכונים הכרוכים בה" ● אבי ויסמן, יושב ראש הפורום הישראלי לאבטחת מידע: "דברי אובאמה - הסרת הכפפות במלחמה האינסופית בטרור הדיגיטלי"

ברק אובאמה, נשיא ארצות הברית, הודיע בסוף השבוע על כוונתו למנות מפקח ראשי על האבטחה המקוונת בבית הלבן, שירכז את מאמצי הממשל להילחם במגיפת הפשיעה המקוונת. אובאמה הודיע בנאום שנשא בבית הלבן, כי המפקח יהיה אחראי על תיאום מדיניות האבטחה המקוונת בין סוכנויות הממשל ועל ארגון התגובות למתקפות מקוונות גדולות. הוא הוסיף, כי "הפשיעה המקוונת ממשית ביותר, וכך גם הסיכונים הכרוכים בה".

לדברי אובאמה, "בשל החשיבות הרבה שאני מייחס לתפקיד, אבחר אישית את האדם המתאים שיישא במשרה", אמר. "המפקח הראשי יקבל ממני גיבוי מלא וייהנה מגישה ישירה אליי". הנשיא האמריקני הוסיף, כי המשרד החדש לא יכתיב תקנים של אבטחה מקוונת לחברות פרטיות, אך יחזק את שיתופי הפעולה של המגזר הציבורי אתן וישקיע במחקרים לפיתוח של דרכים יעילות יותר להגנה על תשתיות המידע של ארצות הברית. כמו כן, אובאמה הדגיש את חשיבות ההיבט של שמירה על הפרטיות: "קידום האבטחה המקוונת לא יכלול מעקב אחר רשתות פרטיות או אחר התעבורה באינטרנט".

פרצות במערך האבטחה המקוונת של ארצות הברית פתחו פתח למתקפות רחבות היקף של גניבת זהויות, כספים, קניין רוחני וסודות עסקיים. הן פגעו אף במסע הבחירות של אובאמה עצמו. "בין החודשים אוגוסט ואוקטובר הצליחו פורצים להגיע להתכתבויות שנוהלו בדואר האלקטרוני ולקבצים של מסע הבחירות שלי – ממסמכי עמדה מדיניים ועד לתוכנית הנסיעות", אמר הנשיא האמריקני.

ההחלטה על מינוי המפקח התקבלה בעקבות בדיקה של האבטחה המקוונת, שאותה הובילה מליסה האת'וויי, לשעבר יועצת בכירה בשירותי המודיעין של ארצות הברית. הבדיקה הוזמנה על ידי אובאמה בפברואר. הדו"ח אף קרא למנות מועצה לביטחון לאומי ולהעניק לה סמכויות נרחבות בכל הקשור לאבטחה המקוונת. האת'וויי קראה לכלול במועצה נציג שיהיה ממונה על הפרטיות, יגבש אסטרטגיה לאומית להגנה על הרשתות הדיגיטליות בארצות הברית ויהדק את שיתופי הפעולה שלה עם מדינות אחרות ללוחמה בפשיעה מקוונת וריגול. בדו"ח נקרא הממשל לשקול, בשיתוף פעולה עם המגזר הפרטי, הענקה של הטבות מס והפחתת אחריות לחברות שישפרו את האבטחה המקוונת, ולהטיל אחריות מוגדלת על חברות שלא ינקטו באמצעי אבטחה מתאימים.

אבי ויסמן, יושב ראש הפורום הישראלי לאבטחת מידע, אמר לאנשים ומחשבים בנושא, כי "הציבור העוסק באבטחת מידע מתעורר עם צאת חג השבועות אל שחר דיגיטלי חדש. דברי אובאמה הם הסרת הכפפות במלחמה האינסופית הזו. נאום הנשיא הוא מסר חד וברור: ארצות הברית לא תחזור על הטעות של השאננות שאפיינה אותה בטרם אסון התאומים".

ויסמן הוסיף, כי "אובאמה אמנם לא הקים זרוע חדשה בממשל, אך הודיע באופן נחרץ שהטרור הקיברנטי מאיים לא פחות מהטרור הגרעיני על עתיד המערב בכלל, ועל כלכלת ארצות הברית בפרט". לדבריו, "אובאמה הכריז, כי הסכנה הדיגיטלית הפכה להיות אסטרטגית, אמיתית ורלוונטית. אובאמה התכוון לוודא שהמנכ"ל האמריקני ישקיע באבטחת מידע, כי זה 'אין'. את חשיבות הנושא בארץ שלנו טרם הפנימו".

לדבריו, "המלחמה הדיגיטלית כבר החלה בין ישראל לחיזבאללה ולחמאס, בין רוסיה לאסטוניה ולגיאורגיה ובין פקיסטאן להודו. מוקצים לה תקציבים אדירים, המופנים על ידי הממשלים של בוש ואובאמה כדי להקדים במעט את ההאקרים הבודדים ואת החילות הדיגיטליים של רוסיה וסין. בניית מערך ההגנה הדיגיטלי נועדה לא רק להגן על המערב מפני אל-קאעידה ודומיו, אלא – לא נעים לומר מפורשות – גם מול רוסיה וסין, שהן אויבות פוטנציאליות".

ויסמן הסביר, כי "במערב חוששים לא רק ממלחמה מהירה כנגד התשתיות. מתברר שרוסיה נותרה מעצמה רבת עוצמה ועתירת כישרון, העושה מאמצים לכבוש נתחים גדולים והולכים מהעושר הכלכלי העולמי מידי ארצות הברית. כך גם סין. הדרך הקלה, הזולה והאינטליגנטית ביותר לקידום המאמצים הללו, היא הדרך הדיגיטלית".

בהתייחסו לישראל, אמר ויסמן, כי "עקב הפערים הטכנולוגיים, בישראל יש כמות יעדי תקיפה גדולה לאין שיעור מכמות היעדים בארצות ערב. מאמץ ההגנה העיקרי של ישראל הוא על מתקנים ממשלתיים, תשתיות לאומיות רגישות, ועל גופים פרטיים בעלי רגישות לאומית כגון בנקים גדולים, חברות אשראי וכדומה. העסקים האחרים יהיו חייבים להתגונן בכוחות עצמם".

ויסמן סיים את דבריו בפסימיות: "כמי שמצוי בשוק אבטחת המידע בישראל, ובמידה מסוימת גם בשוק העולמי, אינני יכול להתעלם מהתחושה העמומה כי השוק בישראל הולך ונחלש, בעוד השווקים באירופה ובארצות הברית הולכים ומתעצמים. המשבר הכלכלי הביא את המנהלים של ארגונים בארץ לצמצם באופן דרמטי את ההשקעות בתחום אבטחת המידע. נושא המלחמה הדיגיטלית עלול להסלים בתוך תקופה קצרה להפליא. חייבים להבין כי ללוח השחמט הצטרף איום משמעותי נוסף – האיום הדיגיטלי, הטרור הקיברנטי, הלוחמה הדיגיטלית".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים