האו"ם העניק לישראל פרס על שיפור השירות הממשלתי לציבור באמצעות האינטרנט
בדו"ח שערך האו"ם נתגלה, כי ישראל הייתה המדינה שרשמה את ההתקדמות הגדולה ביותר בתחום בשנתיים האחרונות – והגיעה למקום ה-16 ● ישראל אף מדורגת במקום הרביעי בעולם בתחום ההשתתפות הדיגיטלית ● השר מיכאל איתן, שקיבל את הפרס בשם הממשלה: "קיבלנו פרס על ההתקדמות הגדולה ביותר, אבל אנחנו שואפים לקבל פרס על המיקומים הגבוהים; הדבר יהיה אפשרי אם הממשלה תיתן גיבוי ליוזמות החשובות שאנחנו עמלים לקדם בתחום"
בטקס שהתקיים אתמול (ב') במעמד בכירי האו"ם ושרים מרחבי העולם הוענק לישראל פרס בינלאומי על שיפור השירות הממשלתי לציבור באמצעות האינטרנט. מטעם הממשלה קיבל את הפרס השר מיכאל איתן, הממונה על שיפור השירות לציבור וראש ועדת ההיגוי של ממשל זמין, יחידת האינטרנט של הממשלה.
הפרס הוענק לישראל לאחר שעלתה 10 שלבים במחקר השוואתי דו-שנתי שמקיים האו"ם בין המדינות החברות בו – מהמקום ה-26 למקום ה-16. בכך התברגה ישראל בצמרת 20 המדינות המובילות בעולם בשירותי ממשל זמין וממשל פתוח באינטרנט. פורטל הממשלה, Gov.il, זכה מהאו"ם לציון מיוחד ובדו"ח נכתב, כי הוא "מאורגן היטב ומאפשר לאזרחים לגשת למידע במספר דרכים ולבצע תשלומים דרך האינטרנט". כן דירג הדו"ח את ישראל במקום הרביעי בעולם בתחום ההשתתפות הדיגיטלית (e-participation), משמע – יוזמות מקוונות לשיתוף אזרחים.
השר איתן, שכאמור – קיבל את הפרס מטעם הממשלה, מוביל בשנים האחרונות את עבודתה לקידום נגישות האזרח למידע ולשירותים ממשלתיים ושוקד על יוזמת הממשל הפתוח. הוא אמר, כי "קיבלנו פרס על ההתקדמות הגדולה ביותר, אבל אנחנו שואפים לקבל פרס על המיקומים הגבוהים. הדבר יהיה אפשרי אם הממשלה תיתן גיבוי ליוזמות החשובות שאנחנו עמלים לקדם בתחום".
לצד הענקת הפרס, ישראל משתתפת בוועידה בינלאומית שמקיים האו"ם בנושא המנהל הציבורי. כרמלה אבנר, הממונה על התקשוב הממשלתי במשרד האוצר, מייצגת את ישראל בוועידה. לדבריה, "הפרס מסמן את מדינת ישראל כמעצמה טכנולוגית חדשנית ומחדשת. במידה רבה, האירוע הזה מחדד את המחויבות שלנו, כמדינה, לרתום את הטכנולוגיה, תוך שימוש נבון ומושכל להסרת הנטל הביורוקרטי, לשיפור השירות לאזרח ולעסקים. לא נשקוט על זרי הדפנה אלא נבדוק תמיד היכן ניתן וצריך להשתפר ולהתקדם".
כל הכבוד לממשל זמין. יחד עם זאת, בכתבה נפלו מספר שגיאות: 1. כותרת הכתבה - הפרס הוא ל"ממשל זמין" ולא ל"שיפור השירות" - האום אינו מעניק פרס על שיפור השירות המממשלתי באינטרנט. האום מעניק פרס על שיפור ב"ממשל זמין" (egov). השירות הממשלתי (eService, אשר בממשל זמין מיושם באמצעות שרת הטפסים ושרת התשלומים) הינו אך מדד אחד מכלל הסקר. (הסקר נקרא United Nations E-Government Survey 2012 (ראו - http://www2.unpan.org/egovkb/global_reports/12report.htm) 2. בתחום ההשתתפות הדיגיטלית(e-participation) , המקום אליו הגענו הוא המקום ה-7 המכובד ולא כפי שצויין בכתבה. אגב, יאמר לזכותו של השר מיכאל איתן, כי קידום תחום זה למקום המכובד אליו הגענו, הינו בעקבות פועלו בשנתיים האחרונות בתחום יוזמת הממשל הפתוח ובשיתוף הפעולה בעניין עם יחידת הביצוע - מערך ממשל זמין. בין הגורמים לכך – אתר שיתוף הציבור (www.shituf.gov.il) אתר הידברות (www.hidavrut.gov.il) ואתר המידע הממשלתי (www.data.gov.il).
כל הכבוד! צריך גם לדעת לפרגן כשמגיע. בלי "משוגע" כמו מיכאל איתן שמזיז דברים מלמעלה קשה לי להאמין שהיינו מגיעים לכך. ולמגיב 1 - נכון, לשירות הציבורי יש עוד דרך ארוכה אבל היתרון של הגברת התקשוב הוא העברה של שירותים למערכות ממוחשבות, ובכך יש עקיפה מסוימת של נותני שירות בעיתיים שלא ניתן לשנות אותם, ובכך למעשה הבעיה נפתרת חלקית.
זה מאוד נחמד ויפה שישראל קיבלה את הפרס, אבל השירות לציבור באינטרנט משול בעיני לתפוח רקוב, יפה מבחוץ ומלא תולעים מבפנים. האתר הממשלתי יפה מבחוץ קישורים למידע מאוד חשוב, אבל הדבר הכי חשוב לא עובד הקישוריות הבין משרדית. אם עד היום בשנת 2012 אדם מת יכול לקבל מכתבי דואר אזי משהו רקוב. באם הממשל אינו יכול ללחוץ על קופות החולים להעביר תיק רפואי ממוחשב כאשר אדם עובר מקופת חולים אחת לשנייה אזי משהו רקוב . אם אדם נזקק למספר מספרי זיהוי רשמיים כמו ת.ז, מס רשיון נהיגה ומס אישי צהלי וכל אחד שונה מהשני אזי משהו רקוב. שיתחילו בדברים הללו ואז אולי נראה אור בקצה המנהרה