דו"ח IDC ו-BSA קובע: שליש מהתוכנות בישראל גנובות

הנזק בארץ מפיראטיות תוכנה נאמד ב-172 מיליון דולרים; הנזק הגלובלי - 53 מיליארד דולרים ● עו"ד נעמי אסיא, הנציגה המשפטית של ה-BSA בישראל: "המשבר הכלכלי משפיע על הגידול בשיעור הפיראטיות. בימים של חוסר ודאות כלכלית, חשוב ביותר שחברות לא תעגלנה פינות ולא תשתמשנה בתוכנות לא מורשות"

שיעור הפיראטיות בתחום התוכנה בשנת 2008 נשאר ברמה זהה לזו של השנה הקודמת, ועמד על 32%. ההיקף של הנזק הכספי המוערך ליצרניות התוכנה בשל שיעור הפיראטיות נאמד ב-172 מליון דולרים. כך עולה מנתונים שפרסם אתמול (ג') BSA, הארגון הבינלאומי של יצרניות תוכנה, הפועל למניעת תופעת הפיראטיות בתוכנה. המחקר בוצע על ידי IDC.

השימוש הפיראטי בתוכנות צמח במהלך השנה החולפת, והניב נזקים של 53 מיליארד דולרים לחברות התוכנה בעולם, לעומת 48 מיליארד דולרים בשנה החולפת. שיעור הגניבה של תוכנות ברחבי העולם, בארגונים ובקרב משתמשים פרטיים – צמח מ-38% ב-2007, ל-41% בשנה החולפת. הצמיחה, ציינו אנשי הארגון, היא למרות הצלחות במאבקים שלו בגניבות המוניות של תוכנות בארצות המפורסמות בשיעור הפיראטיות הגבוה שלהן, דוגמת סין ורוסיה. הארגון מציין, כי הייתה התקדמות במאבק בהיקף הפיראטיות בחלק ממדינות העולם, וצמצום משמעותי – של עד כשליש, בחלקן. למרות זאת, הרי ככלל, במונחים דולריים, חלה עלייה בהיקף הנזק העולמי שנגרם לחברות התוכנה.

"ממצאי הדו"ח מצביעים על כך שלמשבר הכלכלי יש השפעה שלילית: הוא מניע את הגידול בשיעור הפיראטיות בעולם וגם בארץ. הממצאים ממחישים את העובדה שאנו עדיין נדרשים להשקיע בכל הנוגע לצמצום התופעה של פיראטיות תוכנה", אמרה לאנשים ומחשבים עו"ד נעמי אסיא ממשרד נעמי אסיא ושות' – עורכי דין ועורכי פטנטים, הנציגים המשפטיים של ה-BSA בישראל. לדבריה, "בימים אלה של חוסר ודאות כלכלית, חשוב ביותר שחברות לא תעגלנה פינות ולא תשתמשנה בתוכנות לא מורשות, שכן הדבר יגביר את ההשפעה השלילית על חברות אלה, כמו גם על הצרכנים ועל הכלכלה המקומית ועל זו הגלובלית".

היא הסבירה, כי שיעור הפיראטיות בישראל נותר באופן יחסי כמו שהיה ב-2007, אלא שבאופן נומינלי הוא עלה. זאת, כיוון שה-BSA בוחן נתונים שונים ומשקלל אותם, כגון כמות מכירות המחשבים וכמות מכירות התוכנות. "חשוב לציין, כי שיעור הפיראטיות בישראל עדיין גבוה לעומת זה הנמדד במדינות מתקדמות מבחינה טכנולוגית, כגון ארה"ב, יפן ומדינות סקנדינביה", ציינה עו"ד אסיא, "על הרשויות בישראל לשים דגש גדול יותר בנושא ההגנה על הקניין הרוחני, וכן על החינוך והמודעות לנושא זה. לפי הנתונים שלנו, המצב בישראל חמור במיוחד בקרב חברות וארגונים קטנים, וכן בקרב עסקים הפועלים מבתים פרטיים, בהם רמת השימוש הפיראטי היא גבוהה ביותר".

עו"ד אסיא קראה לכל החברות והארגונים במשק לבצע בדק בית יסודי בכל הקשור לרישוי תוכנה בארגונם, ולוודא כי הם עושים שימוש בעותקי תוכנה ברישיון בלבד. היא ציינה כי ה-BSA ימשיך לפעול בכל המישורים: המשפטי והחינוכי, למיגור התופעה.

"הארגון מעריך את המאמצים הנעשים בשנים האחרונות בישראל בתחומי החקיקה והאכיפה, ובכלל זה את חקיקתו של חוק זכות יוצרים החדש ואת פעילותה של היחידה לקניין רוחני במשטרת ישראל", נמסר מ-BSA ישראל, "עם זאת, המצב בישראל – בו כשליש מהתוכנות הן תוכנות פיראטיות והיקף הנזק הכספי ליצרניות התוכנה גדול – עדיין רחוק מלהיות משביע רצון. ה-BSA מצפה להגברת האכיפה מצד רשויות החוק".

ב-BSA ישראל ציינו, כי "פיראטיות התוכנה משפיעה על הרבה יותר מאשר הכנסות הענף. ממחקר של IDC שפורסם בינואר 2008 עולה שלצמצום התופעה בשיעור של 10%, כך ששיעור הפיראטיות ירד ל-22%, יהיה 'אפקט מכפיל', והוא יעצים את אותם יתרונות כלכליים על ידי יצירת 2,887 משרות נוספות,  320 מיליון דולרים בהכנסות נוספות ממסים  ו-604 מיליון דולרים בהוצאות נוספות במגזר ה-IT המקומי במהלך ארבע השנים הבאות".

המצב בעולם

לדברי רוברט האלימן, נשיא ומנכ"ל BSA, שוק התוכנות הפיראטיות בארה"ב מהווה כחמישית מכלל השוק העולמי, וזהו שיעור הגניבה הנמוך בעולם. על אף זאת, ציין, ארה"ב הינה השוק הבעייתי ביותר בעולם, כיוון שזהו המקום בו מיוצרת הכי הרבה תוכנה, וככזו, היא מהווה מקור אספקה עולמי לפעילות פיראטית של גניבת תוכנה ברחבי העולם.

האלימן אמר, כי מגזר מרכזי המהווה בעייה בעולם הפיראטיות של התוכנה הוא ארגוני SMB, שם העתקת תוכנות בלתי חוקית נפוצה מאד לדבריו. "יכולים להיות בארגון שכזה 50 מחשבים, אולם רק עותק אחד של תוכנה שנרכשה כחוק". גם בקרב מגזר זה, מעלה המחקר כי ארה"ב היא הנפגעת העיקרית מהגניבות.

היקף הגניבה בסין הצליח להצטמצם בארבע השנים האחרונות: משיעור של 90% ב-2004, ל-80% בשנה החולפת. הצלחה נרשמה גם ברוסיה, שם ירד השיעור של הגניבות הפיראטיות מ-73% ב-2007, ל-68% ב-2008. המחקר של IDC מצא, כי יש שבע ארצות בהן שיעור הפיראטיות של תוכנות עומד על 90% או אף יותר מכך: גיאורגיה, בנגלה-דש, ארמניה, זימבבווה, סרי לנקה, אזארביג'אן, ומולדביה.

שיעור הגניבה הנמוך ביותר, העומד על כ-20%, נרשם בארה"ב, יפן, ניו-זילנד ולוקסמבורג. האזורים הגיאוגרפיים בהם שיעור הגניבה הוא הגבוה ביותר הם מזרח ומרכז אירופה (67%), ואמריקה הלטינית (65%). האזורים בעלי שיעור הפיראטיות הנמוך ביותר הם צפון אמריקה – 21%, ומדינות השוק האירופאי המשותף – 35%.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. מיקיס

    הבל וראות רוח! "פירטיות" כהגדרתם, היא כל ניסוי ובדיקת תוכנה. "למעשה" 90% מהתוכנות המותקנו המוגדרות כ"פירטיות", כלל אינן פעילות, או ש - אותו אדם התקינן מספר פעמים מישום שהחליף מחשב / נידפק דיסק וכו'. נזק כספי "אין"!!! זאת מישום שנזק כספי משמעותו האמיתי היא במבחן "האם היית קונה/משקיע, בתוכנה אילו לא היית מתקין אותה באופן המוגדר - פירטי?!" התשובה ב- 90% היא - לא! לכן, אין כאן נזק כספי. מה כן יש כאן? ספין! קמה חברה, שזכות קיומה מבוסס על פעילות בשוק "פירטי", ואם השוק לא קיים, מייצרים אותו! וזה מה שעושה BSA. כניראה שבישראל הם יצירתיים במיוחד, בייחוד עתה כשמישרה היא חזון נדיר, ולכן יש להם צורך לנפח את השוק כדי להצדיק את קיומם. חבל, חבל. אני מאחל לכולכם עבודה קצת יותר מכובדת. יצירתית.

אירועים קרובים