סטיב מילס, יבמ: "המסע לענן יימשך 100 שנים וישנה דרמטית ומהותית את תפקיד המנמ"ר"

מילס, מספר 2 בענק הכחול, חשף מחקר שערכה החברה שלפיו מספר העסקים שפונים ומאמצים טכנולוגיות ענן כדי להחליף מודלים עסקיים שעבר זמנם צפוי לגדול ביותר מפי שניים בשלוש השנים הקרובות ● לדבריו, מיחשוב הענן יצליח מאחר ש-"המטרה של כל ארגון, בכל גודל ובכל מגזר תעשייתי זהה: שיפור המוצרים והשירותים העסקיים אותם הם מספקים"

"כל מהות הענן היא התוצאה שהוא נותן – שיפור אספקת השירות. רכישת מערכת IT איננה יעד לכשעצמה. עם מיחשוב הענן אנחנו חוזרים לעידן 'לשכת השירות' של שנות ה-60", כך אמר סטיב מילס, סגן נשיא בכיר ומנהל קבוצת התוכנה והמערכות ביבמ (IBM). לדבריו, "המסע לענן החל לפני חמש שנים ויימשך עוד 100 שנים, בהתפתחות דרוויניסטית. הענן ישנה מהותית ודרמטית את תפקידו של המנמ"ר".

מילס דיבר במסיבת עיתונאים במסגרת כנס Pulse2012 שנערך השבוע בלאס-ווגאס. לכנס, המתקיים במרכז הכנסים במלון MGM בעיר ההימורים, הגיעו יותר מ-8,000 משתתפים מ-79 מדינות – לקוחות ושותפים עסקיים של הענק הכחול. הוא נערך תחת המוטו "עסקים ללא גבולות".

לדברי מילס, "הרציונל שעומד מאחורי מיחשוב ענן הוא 'למה לרכוש פרה אם אני רק רוצה כוס חלב'. כך, הארגון אומר לעצמו שאין לו צורך בתשתיות IT כשכל מה שנדרש עבורו הוא תהליך עסקי מבוסס מיחשוב. המטרה של כל ארגון, בכל גודל ובכל מגזר תעשייתי זהה: שיפור המוצרים והשירותים העסקיים אותם הם מספקים. לכן הענן יצליח".

הוא אמר, כי הגדרת הענן השתנתה והתעדכנה בשנתיים האחרונות. "בתחילה דיברו על הענן כקונסולידציה של שרתים, לאחר מכן כהמשך של פרויקטי וירטואליזציה, על הדרך 'התלבשה' גם התוכנה כשירות (SaaS) על הענן. כיום, הענן הוא תשתית וארכיטקטורה משותפות ומשתפות, דינמיות, גמישות, בעלות יכולת גידול ומאובטחות, המאפשרות לייעל את אספקת השירותים והיישומים 24X7. פעמים רבות נמתחת, בצדק ובלי בצדק, ביקורת על המנמ"רים על שאינם מספקים מספיק שירותים לצרכנים – החיצוניים והפנימיים – מספיק מהר. מנגד, לא משבחים אותם כשהם כן עושים זאת. הענן יסייע להם בכך".

למרות זאת, אמר מילס בחיוך, "אל לספקיות החומרה לדאוג. יש בעולם עשרות מיליוני שרתים, והם ימשיכו להימכר. לצד הענן, ארגונים ימשיכו להתבסס גם על תשתיות שלהם, בענן ומחוצה לו".

בשנים הקרובות: גידול דרמטי באימוץ הענן
מילס חשף מחקר שערך הענק הכחול עם העיתון אקונומיסט (Economist) בקרב 500 מנכ"לים ומנמ"רים של ארגונים גדולים בעולם. על פי המחקר, מספר העסקים הפונים ומאמצים טכנולוגיות ענן כדי להחליף מודלים עסקיים שעבר זמנם צפוי לגדול ביותר מפי שניים בשלוש השנים הקרובות. לדבריו, "עסקים שיידעו למנף את עוצמת הענן ייהנו מיתרון משמעותי במרוץ להצגת מוצרים ושירותים חדשים, ולכיבוש שווקים חדשים". הוא ציין, כי "השימוש החשוב ביותר של הענן אינו מתבטא בייעול העבודה או בחיסכון בעלויות, אלא בקידום החדשנות הבסיסית, שמספקת יתרונות לטווח ארוך בעבודה מול השוק".

על פי המחקר, 16% מהארגונים כבר משתמשים ביתרונות אותם מציע הענן על מנת לקדם חדשנות, דוגמת פיתוח קווים עסקיים חדשים או הידוק הקשר עם התעשייה. עד 2015 מתכוונים עוד 35% מהמנהלים לשנות את המודלים העסקיים שלהם ולהתאימם לעבודה בענן.

עוד ציטט מילס, כי מעט יותר ממחצית המנהלים הצביעו על שיפור היעילות הארגונית כאתגר העסקי הגדול ביותר כיום, אך רק 31% חוזים שזה יהיה האתגר הראשי שיעמוד בפניהם בעוד שלוש שנים. במקום שיפור היעילות, קבע מילס, "המחקר מצביע על מגמה ברורה הרווחת בקרב מנהלים המבקשים להתמקד בצמיחה ובשיפור כושר התחרות בעתיד. היעדים המנחים את המנהלים באימוץ טכנולוגיות ענן עומדים בקנה אחד עם המטרות העסקיות. עסקים יידרשו בקרוב להציג נימוקים חדשים לשימוש בסביבת ענן: פחות דגש על חיסכון – ויותר על צמיחה ותחרות".

לדברי מילס, "הסיבה העיקרית שמובילה חברות לאמץ מודלים של מיחשוב ענן היא היכולת הייחודית של הענן להסתיר ולמסך רמות גבוהות של סיבוך ומורכבות מעיניו של משתמש הקצה ולאפשר להגדיר עבורו חוויית שימוש נוחה במיוחד. זאת, לצד היתרונות הנובעים מטווח רחב של מדרוג והרחבה, וגמישות במבנה העלויות, שנלווים כולם לעבודה בתצורת מיחשוב ענן".

"נרכוש חברות בעולם הניתוח העסקי"
לשאלת אנשים ומחשבים לגבי רכישות נוספות של סטארט-אפים ישראליים סירב מילס להשיב. עם זאת, הוא אמר, כי "בלי להיכנס לשמות של חברות מועמדות לרכישה, יש לנו היצע עשיר של יכולות, בשל הרכישות שעשינו עד כה. כשנרכוש, נרכוש חברות העונות על צורך נקודתי או יכולת ייחודית. נרכוש חברות בעולם הניתוח העסקי וכן חברות שמספקות מענה נקודתי למגזר תעשייתי ספציפי".

הוא אמר, כי הענק הכחול נכנס ב-2008 למיזם העולם החכם מאחר שהבין שהמיזם יכול להשיג מטרה כפולה: לענות על צורך ההולך ומתפתח בעולם בשל תהליך העיור שהוא עובר מחד ולסייע להרחבת עסקי יבמ מאידך. מילס תיאר בפירוט את העבודה הנעשית בריו דה-ז'נרו בברזיל, כחלק מההיערכות לקיום האולימפיאדה בעיר בעוד ארבע שנים. "אנחנו פונים לראשי הערים, 'מנכ"לי' הארגון המוניציפאלי, ומראים להם את היתרון והחיסכון הנובע מקיום פרויקטים כאלה, אם ברמת התשתיות ואיכות הסביבה ואם בהעלאת רמת השירות לתושבים. החוכמה היא איך לתזמר את כל מערכות ה-IT ולהגיע למצב של 'מערכת של מערכות', עם לוחות מחוונים המספקים נראות, כלי שו"ב והשלכות תפעוליות אדירות".

התחום האחרון אליו התייחס מילס הוא Big Data. "אנחנו פעילים בתחום, כי המידע גדל באופן אקספוננציאלי ויש כיום הרבה יותר מקורות מידע מבעבר, בין השאר זה הקיים ברשתות החברתיות", אמר. "החוכמה היא לטפל בו בצורה מושכלת ומהירה, לברור אותו וכך למצוא את היהלומים הגנוזים שיכולים לסייע לסמנכ"לים בארגון בתהליכי קבלת ההחלטות שלהם. בכל מקרה, אנחנו נהיה בתווך שבין ספקי המידע והתוכן לבין הארגון, הלקוח – ולא נספק מידע".

הכותב הוא שליח אנשים ומחשבים לארצות הברית

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים