בועז דולב, מנהל ממשל זמין: "מסקנות המבקר מבוססות על הנחות יסוד שגויות"
ממצאיו החמורים של מבקר המדינה על ממשל זמין, התקבלו באכזבה ובזעם רב באגף החשב הכללי ● לדברי דולב, "לא הייתה שום חריגה מהתקציב - ממשל זמין אינו פרויקט אלא תהליך מתמשך שגדל כל הזמן ובעקבותיו, גם התקציבים" ● על העסקת כוח אדם חיצוני: "66% מעובדי המיחשוב בממשלה אינם עובדי מדינה, זו הדרך היחידה לנהל פרויקטים כאלה"
במשרד האוצר ובממשל זמין קיבלו בצורה קשה מאוד את ממצאי דו"ח מבקר המדינה 59-ב' שהתפרסם היום (ד') אחר הצהריים. באוצר מסרו לאנשים ומחשבים, כי התחושה היא שהמבקר הניח על שלחן הכנסת דו"ח המבוסס על מסקנות שגויות, שמקורן בראייה לא נכונה של המציאות. אנשי החשב הכללי והצוותים של ממשל זמין, עשו מאמצים לשכנע את אנשי המבקר לשנות את המסקנות לאחר שהוכיחו להם כי הם מבוססות על הנחות יסוד לא נכונות – אבל נכשלו.
הדו"ח מתייחס לפעולות שבאחריותו הישירה של מנהל ממשל זמין, בועז דולב. בראיון ממקום שהותו בסיאטל, אמר דולב לאנשים ומחשבים, כי "אנו מעריכים מאוד את עבודת המבקר ורואים בה כלי חשוב לבקרה ומעקב". הוא הוסיף, כי "במהלך השנה האחרונה עבדנו עם משרד המבקר בניסיון להסביר לו את חשיבות הפרויקט ואת מידת הצלחתו, למרות כל הקשיים שבדרך. משרד המבקר לא מוכן לשום חשיבה 'גמישה' וליכולת לעקוף מכשולים אינסופיים שעמדו ועומדים בפנינו בממשל זמין".
לדברי דולב, "אנשי המבקר טעו והם מנסים להפוך את יחידת ממשל זמין ליחידת מחשב ממשלתית רגילה, ללא שום גמישות, ושעובדים בה הם עובדי מדינה בלבד. העובדה שיש עובדים חיצוניים בממשל זמין אינה חריגה והיא מאפיינת את כל מערך המיחשוב הממשלתי, הכולל 2,200 איש, כאשר 66% מהם אינם עובדי מדינה. בתוכם יש אנשים שהתברגו לתפקידים בכירים ביותר".
"אין כל שחר לטענת המבקר בנוגע לחריגה מתקציבים", קובע דולב, "התקציבים גדלו בהתאם לפרויקטים שנוספו לכל המשרדים. לא מדובר בפרויקט אחד שנקרא ממשל זמין, אלא בשורה ארוכה של פרויקטים, הכוללים תוספות וחידושים מדי שנה. מנגד – משרדי ממשלה מבקרים אותנו מדוע איננו מספקים להם את הסחורה המיחשובית. אי אפשר לומר שאנו חורגים מתקציבים".
דולב ציין, כי "ממשל זמין הוא חלק מאגף החשב הכללי. הפעילות שלנו מאושרת על ידי החשב ומתוקצבת בהתאם. לא יכול להיות מצב אחר". הוא הוסיף, כי "מדובר בפרויקט שהחל בהיקף קטן בשנת 2002 וצמח למימדי הצלחה שאיש לא יכול היה לצפות אותם. אין זה הגיוני לבקר פרויקט שמבוסס על חידושים טכנולוגיים המשתנים כל הזמן. מישהו יכול היה לצפות את ההצלחה של תהילה?".
בהודעה רשמית שפרסם אמש משרד האוצר, התייחס המשרד לממצאי המבקר ותשובותיו. הודעת משרד האוצר נפתחת בהקדמה, ממנה ניתן ללמוד על חילוקי דעות עם המבקר עוד בטרם פרסום הדו"ח. ביחס לממצאי המבקר על חריגות מהתקציב, נאמר בהודעת האוצר כי "ההנחה המרכזית עלייה מבוסס דו"ח הביקורת, קובעת כי מערך ממשל זמין הוא פרויקט. ככזה עליו להתנהל בהתאם ללוח זמנים הקובע אבני דרך ומועד לסיום. במציאות, בישראל כמו בעולם, מערך ממשל זמין פועל כתוכנית ארוכת טווח ולא כפרויקט חד פעמי. זאת, מתוך ראייה כי ככל שקיים שימוש במדיה האינטרנטית, וככל שהממשלה מספקת שירותים לציבור, יש מקום לפעול לפיתוח שירותים אינטרנטיים נוספים, ולתחזוקת שירותים קיימים. על בסיס הנחה זו הגיע המבקר למסקנות שונות לגבי לו"ז וחריגה מתקציבים".
מתוך ביקורת 2009: "הביקורת העלתה שלא התקיים מהלך נאות למינוי מנהל לפרויקט. המשרד הותיר למעשה את ניהולו בידי אדם שאינו עובד מדינה, מר בועז דולב, שעמו לא נכרת הסכם (ראו בהמשך). אדם זה מועסק בידי המשרד עוד משנות ה-90 כעובד חיצוני בפרויקטי מחשוב שונים, כולל בפרויקטים תהיל"ה וממשל זמין מעת השקתם. במשך שנים רבות הוא מוצג כמנהל פרויקט ממשל זמין, גם במסמכים של המשרד וגם על ידי פקידים בכירים, בהם החשכ"ל והנהלת המשרד, לרבות בתשובות למשרד מבקר המדינה. "
בחייך בועז, תציץ באתר מכרזים שאתם מנהלים ותגיד לי מתי ראית לאחרונה מכרז של תהילה. הכל תפור סגור וידוע מראש. המכרזים היחידים שאתם מוציאים הם כאלו שהספקים הכריחו אתכם להוציא. וגם שם מי שהכריח אתכם ימצא את עצמו בחוץ מהר מאוד. כל המכרזים תפורים לפי מי ששולח אתכם לטיול רחוק יותר (תזכיר לי איזו חברה נמצאת בסיאטל), ואתם אלופים בהמצאת ספקים יחידים לחברות הגדולות (אלו של שתי האותיות ואלו של שלוש האותיות).