סקר: 64% ממנהלי ההון-סיכון מאמינים שהמשבר הנוכחי בהיי-טק חמור יותר ממשבר התנפצות הבועה

מסקר שערכה חברת ראיית החשבון דלויט בריטמן אלמגור זהר עולה, כי מנהלי קרנות ההון-סיכון פסימיים לגבי המשבר הנוכחי: 97% מהם צופים, כי מדדי המניות של חברות ההיי-טק, ובראשם מדד נאסד"ק, לא יתאוששו בשנה הקרובה ● 42% מהם אף מעריכים, כי מדדים אלה ימשיכו לרדת ● 79% צופים, כי בחצי השנה הקרובה יוחמר המצב הכלכלי

64% ממנהלי ההון סיכון מאמינים שהמשבר הנוכחי בענף ההיי-טק חריף יותר ממשבר התנפצות הבועה, שהיה בראשית העשור – כך עולה מסקר ה-VC Indicator הרבעוני שערכה חברת ראיית החשבון והייעוץ דלויט בריטמן אלמגור זהר בחודש האחרון. לעומתם, 21% ממנהלים אלה סבורים ששני המשברים חריפים באותה מידה.

מהסקר עולה, כי מנהלי ההון סיכון פסימיים מאוד בכל הנוגע לביצועי הענף בשנה הקרובה: 97% מהם צופים, כי מדדי המניות של חברות ההיי-טק, ובראשם מדד נאסד"ק, לא יתאוששו בשנה הקרובה. מתוכם, 42% סבורים כי מדדי המניות של חברות אלה ימשיכו לרדת, ו-55% העריכו, כי המדדים ידשדשו סביב הרמות הנוכחיות שלהם. 64% מהם סבורים, כי צפויה ירידה חדה נוספת בהיקף ההכנסות של חברות ההיי-טק בחצי השנה הקרובה.

ממצא נוסף שמעיד על מידת הפסימיות של מנהלי ההון סיכון הוא שלראשונה מאז החל הסקר להיערך, בשנת 2001, אף לא אחד מהמשתתפים בו צופה שיפור במצב הכלכלי. 79% אף מעריכים, כי תהיה בו החמרה בחצי השנה הקרובה.

מנהלי ההון סיכון: יהיה קשה יותר לגייס, אבל לא נשנה אסטרטגיה

כל מנהלי קרנות ההון סיכון שהשתתפו בסקר צופים, כי גיוס הון סיכון יהיה משימה קשה מבעבר. כ-50% סבורים כי המשקיעים בקרנות עלולים שלא לעמוד בהתחייבויותיהם באופן מלא. עוד עולה מהסקר כי רוב מכריע של 84% מהמשיבים מניחים כי השוויים שלפיהם מתבצעות השקעות הון-סיכון ימשיכו לרדת בחצי השנה הקרובה.

עם זאת, 55% מהם טענו כי לא ישנו את אסטרטגיית ההשקעה נוכח המצב, 39% החליטו לשנות את המיקוד לחברות פורטפוליו קיימות ולחברות בשלבים מאוחרים יותר ורק 6% עתידים להעביר את מרכז הכובד לחברות בשלבים מוקדמים יותר. 50% מהמשיבים טענו כי ישקיעו בשלבים מוקדמים (Seed וסבב השקעה ראשון), לעומת 78% שטענו כך בסקר שנערך בסוף שנת 2007, בתקופת הגאות.

להערכת המנהלים, תחום הקלינטק יהיה הראשון מבין תחומי ההיי-טק שיצא מהמשבר. 36% מהם מאמינים, כי הוא יתאושש ראשון, לעומת 26% שסבורים כי יהיה זה תחום המכשור הרפואי. איש מהמשיבים לא העריך, כי ענף המוליכים למחצה יהיה הראשון להתאושש מהמשבר. גם בחינת מגמת ההשקעה במוליכים למחצה בתעשיית ההון-סיכון מצביעה על ירידה ברבעונים האחרונים. רק 4% צופים המשך עלייה בהשקעות בענף זה, לעומת 72% שצופים ירידה. לשם השוואה, בסקר שנערך ברבעון הראשון של 2007, רק 15% צפו ירידה בהשקעות בתחום זה.

רו"ח אשר מכלוביץ', ראש מגזר ההיי-טק בדלויט בריטמן אלמגור זהר אמר, כי המנהלים טועים בפסימיות שלהם, וכי קרנות ההון סיכון עומדות עתה בפני הזדמנות. "דווקא עכשיו יש לנקוט צעדים אמיצים, לנצל את ההזדמנויות ולהשקיע בשלבים מוקדמים בשוויים נמוכים", אמר. "קרנות שישכילו לנצל את מצב השוק ולתור באופן שיטתי אחר הזדמנויות השקעה בשלבים מוקדמים, ימצבו את עצמן עם פורטפוליו חזק לתקופת הצמיחה שביציאה מהמשבר".

הוא הוסיף, כי "המשבר שחווינו בשנת 2000 היה ממוקד בתעשיית הטכנולוגיה והשפיע באופן עקיף על תעשיות נוספות. המשבר הנוכחי, לעומתו, החל מהענף הפיננסי והתפשט לכלל הכלכלה הריאלית". מלכוביץ' העריך, כי "חרף העליות האחרונות בשוק ההון בארצות הברית, אנחנו עדיין לא בסופו של המשבר, בפרט לא בקרב חברות טכנולוגיה ישראליות. שוק היעד של חברות אלה התכווץ משמעותית בשנת 2009, ולא נראה כי ישוב במהרה לשיאו".

לדברי מכלוביץ', "הסקר מלמד, כי המשבר בענף ההיי-טק רחוק מסיום אף יותר מכפי שהעריכו בעבר. אם בתחילת המשבר העריכו רבים בענף שחברות צריכות 'לשמור על המזומנים' כדי לשרוד, היום כבר ברור, כי לא די בכך. חברות חפצות חיים לא יכולות להסתפק בהקטנת קצב שריפת המזומנים ובשמירה על הקיים 'עד יעבור זעם', עליהן לפעול באופן אקטיבי לחיזוק מעמדן בשוק".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים