עינת שמעוני, STKI: "למרות הירידה בשוק היישומים בארץ – פרויקטים יימשכו"
כך העריכה הבוקר (ג') שמעוני - סגנית נשיא ואנליסטית בכירה בחברת המחקר, בכנס השנתי של החברה ● תחום פעילות שלדבריה יגדל למרות הכל - בינה עסקית
למרות הירידה הצפויה במימוש פרויקטים בעולם היישומים השנה בישראל, עדיין התחום ימשיך לפעול; כך העריכה עינת שמעוני, סגנית נשיא ואנליסטית בכירה ב-STKI, בכנס השנתי שערכה החברה הבוקר (ג') במרכז הכנסים אבניו בקרית שדה התעופה.
לדברי שמעוני, "המשבר הכלכלי הביא לירידה ביישומים של פרויקטי ERP, אולם למרות זאת, התחום ימשיך לפעול". היא העריכה, כי הסיבה להמשך הפעילות בשוק היא שארגונים ימשיכו לצרוך יישומים, אולם לעיתים בצורה שונה. "הגדלים של שווקי היישומים השונים מצטמצמים", אמרה שמעוני, "אולם פרויקטים ימשיכו בכל זאת. הפרויקטים יהיו בתחומים שיש בהם פחות סיכון לכשלון, ובנוסף, ארגוניים ישקלו ליישם את הפרויקט במתכונת 'תוכנה כשירות', SaaS".
מגמה נוספת שתאפיין את שנת 2009, לדברי שמעוני, היא שארגונים ישקלו להטמיע יישומים מבוססי קוד פתוח, מה שיאפשר להם להמשיך ולהטמיע יישומים בעלויות מופחתות מאלו של רישוי תוכנה.
לדברי שמעוני, המגמה המרכזית לפיה מנמ"רים שוקלים השנה להטמיע פרויקטי יישומים, היא החזר ההשקעה המהיר. בנוסף, הם נותנים עדיפות להטמעת פרויקטי יישומים שמסייעים לארגון להתייעל, לקצץ בהוצאותיו התפעוליות ולהעלות את רמת האפקטיביות שלו. יישומים נוספים שיש עדיפות להשקעה בהם השנה הם כאלו המגדילים את הכנסות הארגון.
השאלות העומדות על סדר יומם של המנמ"רים, אמרה שמעוני, הם: כמה מהיר החזר ההשקעה, כמה היישום הוא ידידותי למשתמש, (על מנת לצמצם את משך ההטמעה ואת עלויות ההדרכה), מה מידת הסיכון בפרויקט, כמה הטכנולוגיה בשלה, כמה היא נתמכת בישראל, והאם יש ארגונים נוספים בישראל המשתמשים ביישום. עוד בוחנים המנמ"רים את העלות בעלות כוללת, משמע התחזוקה השוטפת מעבר לרישוי.
נושא שעלה בתקופה האחרונה, ציינה שמעוני, הוא "תוכנה כשירות". לדבריה, בארץ, עדיין מרבית הארגונים לא משתתמשים במודל זה, אולם יש בהם יותר מוכנות מבעבר להטמיעו בעתיד. היא אמרה, כי ארגונים שכבר יישמו SaaS הם ארגונים טכנולוגיים, גלובליים והיי-טקים. הארגונים המתנגדים לשימוש במודל זה הם ארגונים פיננסיים, "שיש להם בעיה של רגולציות", וארגוני ממשלה. היא אמרה, כי מאפייני פרויקטי SaaS שכבר נעשו הם שהם קצרים ביותר, ומניבים שביעות רצון גבוהה של המשתמשים.
בעולם ניהול קשרי לקוחות, CRM, ציינה שמעוני, כי הוא עובר ממיקוד על תהליכים למיקוד על קשרים, מטרנסזקציות לאינטראקציות. "ארגונים שמים דגש על שיפור חוויית הלקוח וניהולה", הסבירה, "לצד חיזוק הערוצים הרבים בהם נוצר הקשר עם הלקוח". לדבריה, מגמה נוספת שצצה, היא CRM חברתי – המביאה למעורבות רבה יותר עם הלקוח וליותר התאמה של מוצר ללקוח. CRM חברתי, במיוחד עם לקוחות צעירים. בהיבט הספקיות המובילות בארץ, ציינה שמעוני את מיקרוסופט כמובילה, ולאחריה סיבל, פיפלסופט וסאפ.
בעולם ה-ERP, אמרה שמעוני, כי רוב הארגונים עברו לשלב ERP2, לאחר שהם סיימו להכניס את המודולים הבסיסיים במערכת. שלב שני מתאפיין לדבריה בהגדלת היעילות של המערכת, ובהכנסת מודולים מתקדמים יותר או ייחודיים. הגודל הממוצע של מחלקת ERP בארגון בישראל עומד על 15-20 עובדים, ומנמ"רים בוחנים כיצד לקצץ בעלויות הרישוי של המערכת.
בעולם ה-SCM, ניהול שרשרת האספקה, ציינה שמעוני, כי יש נתק בין לקוחות ומתפעלי מערכות אלו, לבין מחלקת ה-IT בארגונים, וללא מעורבות רבה יותר של אנשי ה-IT – הנתק צפוי להימשך.
היא סיפקה המלצה למנמ"רים השוקלים להטמיע פרויקטי ניהול מידע: "אל תעשו מערכות ניהול ידע כ-איים, הם תלויי תהליך. אל תטמיעו יישומי ניהול ידע לכשעצמם. אלו חייבים להיות משולבים בתהליכי עבודה". עוד המליצה שמעוני "לשים לב שיש משתמשים שונים שהם צרכני ידע בארגון, ואסור להכליל את כולם יחדיו. אין דין צעיר המתקשר בטוויטר, לעומת המהגרים הדיגיטליים, שקשה להם בעולם זה".
היא סיימה בציינה את תחום הבינה העסקית. פרויקטי BI, אמרה שמעוני, ימשיכו גם השנה, בשל התועלות העסקיות הטמונות בהם. לדבריה, הערכה זו מגובה בסקר שערכה שבחן את עדיפויות המנמ"רים. בתוך עולם זה, ציינה, כי מובחנת מגמה של BI אקטיבי, משמע כזה המנסה "להתערב" בתהליכים התפעוליים בארגון. המטרה הסבירה, היא ליצור הבדלה בין לקוחות הארגון השונים, בין אלו בעלי הערך, שכדאי להשקיע בהם, לבין שאר הלקחות.
את תחום ה-BI בארץ מובילים לפי STKI ארגונים המטמיעים כלי קוגנוס מבית יבמ וכלי ביזנס אובג'קטס מבית סאפ. גודל מחלקת BI בממוצע בארגון עומד על 10-15 עובדים, המהווים 6.5% מכלל מחלקת ה-IT.
תגובות
(0)